آفتاب

سازمان ملل خواستارتحقیق درمورد اقدام خشونت آمیزعلیه کارگران اعتصابی درکامبوج شد

سازمان ملل خواستارتحقیق درمورد اقدام خشونت آمیزعلیه کارگران اعتصابی درکامبوج شد

تهران-ایرنا-کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز چهارشنبه خواستار تحقیق مقامات کامبوج درمورد اقدام خشونت آمیز نیروهای امنیتی این کشور درمواجهه با کارگران کارخانه های پوشاک شد که دراعتراض به دستمزدهای پایین دست به اعتصاب زده بودند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پنوم پن، نیروهای پلیس کامبوج درتاریخ سوم ژانویه (13دی) به روی کارگران معترض در بیرون کارخانه ای در پنوم پن پایتخت این کشورآتش گشودندکه به گفته یک سخنگوی مقام مسئول حقوق بشر سازمان ملل براثراین تیراندازی و ضرب و شتم معترضین،5 تن کشته و 20 نفر مجروح شدند.

ˈروپرت کولویلهˈسخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه روز گذشته گفت: ما اوضاع در کامبوج را با نگرانی شدید دنبال می کنیم و از شرایط حاد دراین کشور به واسطه توسل مقامات مجری قانون به زور درمواجهه با معترضین مطلع هستیم.

دراین بیانیه از مسئولین کامبوجی خواسته شده است تا تحقیق و بازرسی فوری دراین زمینه صورت داده و نیروهای امنیتی مسوول را که علیه معترضین دست به اقدام خشونت آمیز زده اند، شناسایی کنند.

براساس این گزارش کامبوج طی چند هفته گذشته شاهد اعتراض و اعتصاب های کارگری نسبت به دستمزدهای پایین بوده و درگیری بین پلیس و کارگران معترض تاکنون چند کشته و مجروح به جا گذاشته است.

هم اکنون حدود 500 کارخانه تولید پوشاک در کامبوج فعال است و درهرکدام بین 510 تا 600 کارگر مشغول فعالیت هستند و وزارت بازرگانی کامبوج در11 ماهه سال گذشته میلادی حدود پنج میلیارد دلار پوشاک صادر کرد.

کامبوج کشوری با 14 میلیون نفر جمعیت، پایین ترین نرخ دستمزدها را دارد و همین امر مارک های معروف تولید البسه در جهان را برای تاسیس کارخانه به این کشور جنوب شرق آسیا کشانده است.

کارگران معترض در کامبوج درحالی به دستمزدهای پایین اعتراض دارند که بیشتر نیروی کار دراین کشور را زنان و دختران جوان تشکیل می دهند و فقط کشورهای بنگلادش و میانمار دستمزدی پایین تر از 80 دلار اعلامی دولت کامبوج دارند.

مترجمام 1450**1856
کد N48810

وبگردی