آفتاب

صادق خرازی: عربستان در عرصه سیاست خارجی دچار آشوب و بحران جدی است

صادق خرازی: عربستان در عرصه سیاست خارجی دچار آشوب و بحران جدی است

تهران-ایرنا- صادق خرازی سفیر سابق ایران در فرانسه با بیان اینکه عربستان سعودی گرفتار دوگانگی در تنظیم مناسبات خارجی است، گفت: این کشور در عرصه سیاست خارجی با بحران و آشوب جدی روبرو است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، خرازی روز چهارشنبه در نشست بررسی آثار منطقه ای و فرامنطقه ای توافقنامه ژنو در محل روزنامه اطلاعات، به تشریح محورهای قابل بررسی برای ایران در حوزه سیاست خارجی پرداخت و گفت: عربستان گرفتار دوگانگی در تنظیم مناسبات خارجی است؛ به ویژه که موقعیت خاص این کشور در آمریکا از دست رفته است.

وی تصریح کرد: اکنون جمهوری خواهان و دموکرات های آمریکایی نسبت به عربستان با احتیاط رفتار می کنند که یکی از دلایل این امر تغییر راهبرد آمریکا نسبت به رادیکالیسم و افراطی گری است.

خرازی یادآور شد: مهم ترین مولفه آمریکا در شرایط کنونی به رسمیت نشناختن سازمان های افراطی در جهان است؛ در حالیکه پیش از این بخشی از دکترین سیاست خارجی آمریکا بر حمایت از افراطی گری در جهان اسلام از جمله سازمان های تروریستی مانند القاعده استوار بود. اما نتیجه حمایت از این سازمان ها و القاعده حمله به آمریکا در 11 سپتامبر 2001 بود.

این دیپلمات پیشین ایرانی در ادامه با اشاره به اینکه آمریکا غیر از 11 سپتامبر در تاریخ خود هرگز شاهد حمله خارجی نبوده است، گفت: این حملات نتیجه حمایت از افراطی گری بود.

خرازی ادامه داد: اکنون بخش هایی از موسسات تولید فکر در امریکا به این نتیجه رسیده اند که دیگر نباید از جریان افراط و تروریسم حمایت کرد.

وی با اشاره به رویارویی آمریکا در بسیاری از مناطق دنیا با گروه های تروریستی، افزود: این وضعیت مهم ترین نقطه مثبت برای ایران است؛ زیرا ایران و آمریکا در بحث مبارزه با تروریسم منافع مشترکی دارند.

خرازی در ادامه گفت: در حوزه داخلی نیز حاکمیت عربستان سعودی با نوعی ریزش جدی روبروست؛ بعد از ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی نسل جدیدی از سیاستمداران سعودی به مخالفان حاکمیت در عربستان تبدیل شده اند.

وی یادآور شد: شمار فراوانی از آنها در امریکا تحصیل کرده و با موسسات و اندیشکده ها در این کشور همکاری دارند و منتقد سیاست خارجی و نظام حاکمیتی این کشور هستند. به همین دلیل آنها نمی پذیرند بیش از 3 هزار شیخ و شاهزاده در این کشور به راحتی زندگی کنند و حقوق داشته باشند؛ اما اقشار مردم با فقر دست و پنجه نرم کنند.

خرازی با اشاره به واگرایی در سیاست های امریکا و عربستان سعودی و همگرایی در مواضع ریاض و تل آویو ادامه داد: هرچه عربستان سعودی از آمریکا دور می شود در صحنه سیاست خارجی به اسرائیل نزدیک می شود و همه نهادها از این امر خبر می دهد.

وی تاکید کرد: اما مهم این است که عربستان سعودی در همه سرمایه گذاری هایش برای افراطی گری شکست خورده است؛ از سرمایه گذاری بر صدام حسین دیکتاتور مخلوع عراق تا گروهک منافقین و القاعده و گروه های تروریستی داخل سوریه. اکنون عربستان رودر روی ایران قرار دارد و مهم ترین عنصر ضدایرانی در تعامل ایران با غرب است. اسرائیل و شماری از کشورهای عربی نیز وضعیت مشابهی دارند.

سیام**9157**9173**1535
کد N48757

وبگردی