آفتاب
مشاور سازمان ملل در گفتگو با مهر:

عربستان برای جلوگیری از شکوفایی اقتصاد ایران هر کاری بتواند انجام می دهد

عربستان برای جلوگیری از شکوفایی اقتصاد ایران هر کاری بتواند انجام می دهد

حسین عسکری مشاور بانک جهانی و مشاور پیشین وزارت دارایی عربستان سعودی معتقد است: ترسی که عربستان از نظام جمهوری اسلامی ایران دارد باعث می شود تا برای جلوگیری از رشد و شکوفایی اقتصادی ایران هر کاری لازم باشد انجام دهد.

پروفسور "حسین عسکری" استاد تجارت بین‌الملل و امور بین المللی دانشگاه جرج واشنگتن و مشاور پیشین وزارت دارایی عربستان سعودی در خصوص نسبت میان سیاست خارجی عربستان و درآمدهای ناشی از فروش نفت و حج به خبرنگار مهر گفت: در وهله اول باید توجه داشت که عربستان به درآمدهای نفتی برای هزینه های خود در زیرساختها و مخارج نظامی خود نیازمند است.

وی یادآور شد: همچنین این کشور برای هزینه یارانه های خود به درآمدهای نفتی وابسته است. ترسی که عربستان از نظام جمهوری اسلامی ایران دارد باعث می شود تا برای جلوگیری از رشد و شکوفایی اقتصادی ایران هر کاری لازم باشد انجام دهد.

مشاور سازمان ملل در ادامه تصریح کرد: در واقع عربستان میان نیاز به کسب درآمد و تضعیف اقتصاد ایران اقدامات متوازن کننده ای انجام می دهد. عسکری در خصوص اینکه آیا سیاست خارجی تهاجمی عربستان در منطقه از رهگذر درآمدهای نفتی و درآمد حج حاصل می شود نیز گفت: درآمد خالص عربستان سعودی ناشی از حج در مقایسه با درآمد نفتی و درآمد ناشی از فروش محصولات پتروشیمی بسیار ناچیز است.

استاد تجارت بین‌الملل و امور بین المللی دانشگاه جرج واشنگتن افزود: باید توجه داشت که در عربستان سعودی ملاحظات منطقه ای و نیازهای اقتصادی را نمی توان جدا از یکدیگر تلقی کرد.

وی یادآور شد: همچنین ملاحظات منطقه ای و سیاستهای قیمت گذاری نفت نیز نزد این کشور دو مقوله جدا از یکدیگر نیستند. مشاور بانک جهانی در پایان افزود: به عبارت دیگر عربستان با توجه به ملاحظات منطقه ای اقدام به قیمت گذاری نفت می کند.

پروفسور حسین عسکری استاد تجارت بین‌الملل و امور بین المللی دانشگاه جرج واشنگتن آمریکاست. وی رئیس مؤسسه تحقیقات و مدیریت جهانی و رئیس پیشین دپارتمان تجارت بین الملل دانشگاه جرج واشنگتن بوده است.

"جهانی شدن و مالیه اسلامی"(انتشارات جان ویلی اند سانز)، "ثبات مالیه اسلامی" (انتشارات جان ویلی اند سانز)، "اسلام و راه بشر و توسعه اقتصادی" (انتشارت پلاگریو مک میلان) از جمله آثار او به شمار می‌روند.

وی سابقه تدریس در دانشگاههای تگزاس در آستین، دانشگاه تافتس آمریکا، دانشگاه MIT، دانشگاه جانز هاپکینز و دانشگاه کلارک را دارد. پروفسور عسکری مشاور بانک جهانی، سازمان ملل متحد و وزارت دارایی و وزارت برنامه‌ریزی عربستان سعودی بوده است.

....................

گفتگو از حمید بیاتی

کد N48747

وبگردی