آفتاب
سبحانی در گفت‌وگو با ایلنا:

مخالفان می‌خواهند از پاسخگویی فرار کنند

مخالفان می‌خواهند از پاسخگویی فرار کنند

مخالفان باید در بیان مخالفت‌ها و نقد‌هایشان مصالح و منافع ملی و مصلحت مردم را در نظر بگیرند/ در تاریخ ایران، کمتر موردی می‌توان یافت که یک مسئله یا یک تیم هم از حمایت گسترده مردمی و هم از حمایت گسترده حاکمیتی برخوردار باشد.

معاون اسبق وزارت امور‌خارجه کشورمان بخشی از مخالفت‌ها با تیم مذاکرده‌کننده را فرار به جلوی حامیان دولت سابق ارزیابی کرد و گقت: حامیان دولت گذشته که با حمایت‌های بی‌حد و حصر و چشم بستن بر روی واقعیات موجب قرار گرفتن ایران در شرایط سخت و اسفناک شدند، می‌خواهند با تحت تاثیر قرار دادن دولت و سرگرم کردن آن به امور جنجالی، از پاسخگویی فرار کنند.

محمدعلی سبحانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص اظهارات اخیر یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر تشکیل کمیته نظارت بر مذاکرات هسته‌ای، گفت: من از وجود چنین کمیته‌ای اطلاعی ندارم و نمی‌دانم که این نماینده مجلس بر اساس چه طرح و چه کمیته‌ای، این طرح را ابراز داشته است.

سفیر اسبق ایران در لبنان در این خصوص که بعضی از نمایندگان مجلس خواستار نظارت بر مذاکرات هسته‌ای و حضور در مذاکرات هستند، ابراز داشت: در اینکه مجلس دارای حق نظارت بر تمامی امور است، شکی نیست و کسی هم نمی‌خواهد آن‌ها را از حقشان محروم کند، اما نمی‌توان اسم هر کاری را نظارت گذاشت.

وی با بیان اینکه قانون سازوکارهای نظارت را مشخص کرده است، اظهار داشت: گاهی بعضی از نمایندگان درخواست‌هایی دارند که برای سرپوش گذاشتن بر روی آن، اسم نظارت را گذاشته‌اند و این در حالی است این درخواست‌ها فرا قانونی است و نمی‌توان سلیقه‌ای عمل کرد که ادامه یافتن این امور می‌تواند موجب از بین رفتن اصل تفکیک قوا و تعامل مجلس و دولت شود.

مشاور وزیر امور خارجه به حمایت گسترده مردمی و حاکمیتی به تیم مذاکره‌کننده اشاره کرد و افزود: در تاریخ ایران، کمتر موردی می‌توان یافت که یک مسئله یا یک تیم هم از حمایت گسترده مردمی و هم از حمایت گسترده حاکمیتی برخوردار باشد و خوشبختانه هم مردم ایران و هم حاکمیت به تیم مذاکره‌کننده اعتماد کامل دارند.

سبحانی با طبیعی خواندن عدم جلب نظر گروهی از افراد در توافقنامه، گفت: نمی‌توان انتظار داشت در یک مسئله، همه افراد و گروه‌ها دارای نظر یکسان و موافقی باشند.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل مخالفت یک گروه مشخص با رویکرد جدید تیم مذاکره‌کننده و وزارت امور خارجه چیست؟ تصریح کرد: بخشی از این مخالفت‌ها، دلایل سیاسی دارند و این افراد می‌خواهند با عدم موفقیت در حل مسئله هسته‌ای دولت را ناکارآمد جلوه دهند و بخشی نیز منفعتشان در ادامه یافتن تحریم‌ها و بحرانی بودن اوضاع و بخش کوچکی نیز فقط دلسوز هستند اما تحت تاثیر دو گروه دیگر قرار گرفته‌اند.

مشاور وزیر امور خارجه بخشی از مخالفت‌ها را فرار به جلو حامیان دولت سابق ارزیابی کرد و تاکید کرد: حامیان دولت گذشته که با حمایت‌های بی‌حد و حصر و چشم بستن بر روی واقعیات موجب قرار گرفتن ایران در شرایط سخت و اسفناک شدند، می‌خواهند با تحت تاثیر قرار دادن دولت و سرگرم کردن وی به امور جنجالی از پاسخگویی فرار کنند.

سفیر اسبق ایران در لبنان ادامه داد: باید از این گروه که هم‌اینک احساس خطر کرده‌اند، پرسید که چرا حالا این احساس خطر در آن‌ها به وجود آمده است و آیا آن زمان که ایران با قطعنامه‌های ظالمانه و غیرانسانی روبه‌رو می‌شد و یا آن زمان که پرونده‌های فساد و اختلاس علنی می‌شد، احساس خطر نکردند.

سبحانی با بیان اینکه وزارت امور خارجه توانسته است ایران را از بن بستی که دولت سابق قرار داده بود خارج کند، خاطر نشان کرد: کار مهمی که در دولت جدید دستگاه سیاست خارجی توانسته است انجام بدهند این است که ایران را از انزوا خارج ساخته و تصویر غلطی که غرب به مدد سیاست‌های غلط سابق توانسته بود از ایران بسازد و ایران هراسی را دامن بزند را مخدوش کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مخالفت‌های صورت گرفته می‌تواند در به شکست رسیدن مذاکرت و تضعیف تیم مذاکره‌کننده ایرانی اثرگذار باشد؟ ابراز داشت: این مخالفت‌ها تاکنون در روحیه تیم مذاکره‌کننده اثرگذار نبوده است، اما ادامه یافتن آن می‌تواند در تضعیف روحیه تیم مذاکره‌کننده ایرانی موثر باشد.

مشاور وزیر امور خارجه در پایان گفت: مخالفان باید در بیان مخالفت‌ها و نقد‌هایشان مصالح و منافع ملی و مصلحت مردم را در نظر بگیرند و مواظب باشند تا خدایی ناکرده کینه‌ها و خواسته‌های ناموجه‌شان به عدم موفقیت جمهوری اسلامی ایران منجر نشود.

کد N48624

وبگردی