آفتاب
در پی متوقف کردن تریلر حامل مهمات به سوریه/

عضو کادر مرکزی حزب حاکم ترکیه : این کشور حق هرکاری در سوریه را دارد

عضو کادر مرکزی حزب حاکم ترکیه : این کشور حق هرکاری در سوریه را دارد

آنکارا- ایرنا- ˈیاسین آکتایˈ عضو کادر مرکزی حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ ترکیه در پی متوقف کردن یک تریلر مشکوک به حمل سلاح و مهمات برای معارضان و تروریستهای سوری گفت : ترکیه حق انجام هر کاری در سوریه را دارد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا ، وی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی

ˈ سی.ان. ان.ترکˈ با انتقاد از متوقف کردن یک تریلر مشکوک به حمل سلاح و مهمات برای معارضان و تروریستهای سوری توسط دادستانی استان ˈشانلی عرفاˈ در هفته گذشته این مطلب را عنوان کرد.

وی با عنوان اینکه تریلر متوقف شده در اختیار سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه ˈمیتˈ بود و دادستانی حق متوقف کردن این تریلر را نداشت آن را عملیات علیه میت خواند.

آکتای افزود: ترکیه حق انجام هر کاری در سوریه را دارد ، در سوریه سازمان های جاسوسی موساد و سیا نیز حضور دارند و ترکیه حق حفاظت از منافع خود در سوریه را دارد.

سه نماینده مجلس ترکیه پیش از این نزد مقام های قضایی این کشور درمورد محموله مشکوک سلاح و مهمات که در نزدیکی مرز ترکیه با سوریه کشف شد علیه وزیر کشور، استاندار منطقه و عناصر سازمان اطلاعات مرتبط با این حادثه اعلام جرم کردند.

رسانه های ترکیه اعلام کردند که یک تریلر حامل چند موشک و مقادیر فراوانی سلاح و مهمات در نزدیکی مرز ترکیه با سوریه کشف شده و یک افسر اطلاعاتی (میت) به ماموران ژاندارمری اجازه نداده است که از این تریلر بازرسی کنند.

سه تن از نمایندگان حزب جمهوریخواه خلق، بزرگترین حزب مخالف در مجلس ترکیه با اعلام جرم علیه ˈافکان آلاˈ وزیر کشور، ˈجلال الدین لکه سیزˈ استاندار حاتای و عناصر سازمان اطلاعات ترکیه (میت) که با این موضوع در ارتباط هستند، ضمن اعلام جرم، خواهان پیگرد قانونی آنان شدند.

با برجسته شدن این موضوع در ترکیه و اعتراض های گسترده احزاب سیاسی و نهادهای غیردولتی به این مساله، ˈ افکان آلاˈ وزیر کشور جدید ترکیه در گفت وگو با خبرنگاران با ادعای اینکه ˈاین تریلر برخی کالاهای اساسی را برای ترکمن های سوریه حمل کرده استˈ گفت: ˈلازم است هر فردی سرش به کار خود گرم باشد و نیروهای مختلف در اموری که ربطی به آنان ندارد دخالت نکنند.ˈ

وزیر کشور ترکیه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه ˈدرمورد محموله این تریلر اطلاعات متناقضی وجود دارد و گفته می شود حامل سلاح بوده است، گفت: ˈمگر شما می دانید چه چیزی در داخل تریلر بوده است.ˈ

شبکه تلویزیونی ˈکانال دیˈ نیز اعلام کرد که دو تن از نیروهای پلیس منطقه حاتای که در متوقف کردن تریلر یاد شده دخالت داشتند از پست های خود برکنار شده اند.

پایگاه خبری حریت نیز صورت جلسه کشف محموله سلاح های ارسالی به سوریه را منتشر کرد و نوشت: به دستور فرمانده ژاندارمری منطقه و فرماندار محل با عنوان اینکه موضوع ˈاسرار دولتی استˈ از توقیف محموله جلوگیری شد.

در این صورت جلسه آمده است که عناصر سازمان اطلاعات ترکیه (میت) در این زمینه دخیل بودند و از این موضوع به عنوان ˈاسرار دولتیˈ یاد کرده و گفته اند که کسی حق ندارد این محموله را بررسی و یا توقیف کند.

در بخش دیگری از این صورت جلسه آمده است که دادستان محل و فرمانده یگان ژاندارمری که این محموله را کشف کرده بود، با دستور فرمانده ژاندارمری حاتای و فرماندار منطقه مبنی بر اینکه عناصر سازمان اطلاعات را آزاد کنید و به کامیون اجازه عبور دهید، محل حادثه را ترک کردند.

خاورم**2012**230 *1446
کد N48523

وبگردی