آفتاب
لاریجانی در گردهمایی استانداران:

مسئولان استانها وقت خود را صرف کشمکش های سیاسی نکنند

مسئولان استانها وقت خود را صرف کشمکش های سیاسی نکنند

رئیس مجلس شورای اسلامی بر فراهم شدن بستر همگرایی در استانها تاکید کرد و گفت: مسئولان استان ها وقت خود را صرف سایش و کشمکش های سیاسی نکنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی در گردهمایی استانداران که از دیروز در ساختمان وزارت کشور با تبریک به استانداران به سبب این مسئولیت جدید از مجاهدت مردم استان قم در 19 دی سال 56 یاد کرد و گفت: این حادثه نقطه عطفی در انقلاب اسلامی و پیروزی آن محسوب می شد.

وی از وزیر کشورهم به سبب تلاش های صورت گرفته در این وزارتخانه قدردانی کرد و گفت: کار در وزارت کشور را به عنوان مسئولیتی فراگیر در موضوعات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی پرزحمت می دانم.

لاریجانی در ادامه سخنانش استانداران را نمایندگان عالی قوه مجریه در استان دانست و گفت: اختیارات استانداران نسبتا وسیع و توقعات از آنها نسبتا زیاد است و شاید بشود این اختیارات را باز افزایش داد.

رئیس مجلس افزود: اگر رویکرد این باشد که از تمرکز امور در مرکزیت کشور کاسته شود افزایش اختیارات استانداران کاری عقلایی است.

لاریجانی گفت: منهای اینکه به قانون اساسی بخواهیم نگاه دیگری داشته باشیم در همین چارچوب هم می توان اختیارات استانداران را افزایش داد اما در وضع فعلی هم اختیارات خوب است به شرطی که از ظرفیت ها خوب استفاده شود.

وی در ادامه به نکاتی در توفیق هرچه بیشتر استانداران اشاره کرد و افزود: یکی از این نکات این است که اوقات مسئولان استان صرف سایش و کشمکش های سیاسی باهم نشود چرا که این وضع را در سال های گذشته داشتیم و ظرفیت سوزی شد.

رئیس مجلس از استانداران خواست از تجربیات همه نیروهای سیاسی، کاردان و نخبه استفاده کنند.

لاریجانی گفت: اختلاف نظرها باعث نشود که از ظرفیت نخبگان استفاده نکنیم.

وی افزود: انتصاب فرماندار و بخشدار کار مهمی نیست و آنچه از یک استاندار به عنوان نام نیک به جای می ماند کارهای مهم است.

لاریجانی به استانداران توصیه کرد: وقت خود را صرف امور مهم استان کنند و گرفتار خط بازی ها نشوند چراکه این خط بازی ها مشکلی از جریان های سیاسی و مردم حل نمی کند.

وی گفت: هر وقت در سیاست، شلاقی عمل شد مردم به طرف دیگر رای دادند و این تجربه کلی در 35 پس از انقلاب است.

رئیس مجلس شورای اسلامی داشتن سعه صدر برای استفاده از نخبگان را قاعده عقلایی دانست و افزود: رعایت این اصل موجب ارتقای کشور می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: با وجود آرای مختلف در مجلس در کل حرکت مجلس، مؤید تحرک دولت در بخش های مختلف است.

علی لاریجانی گفت: قاعدتاً شما با تجربه و آشنا به استان هستید اما شرایط تغییر می کند و بهتر است در ابتدای کارتان ارزیابی دقیقی از امکانات، مزایا و مشکلات استان خود داشته باشید تا بتوانید به راهبرد درستی در کارتان دست یابید.

وی پست هایی مانند وزرا و استانداران را جزو پست های راهبردی خواند و افزود: باید مراقب بود دچار روزمر‌گی نشد چرا که گرفتار شدن در امور تاکتیکی، شما را از کارهای مهم دور می کند و باید به سمت تصمیمات راهبردی حرکت کرد.

لاریجانی سطح نخبگی در استان ها را بسیار خوب دانست و گفت: گاهی اوقات این سطح نخبگی در سطح ملی منظور نمی شود و استانداران باید این ظرفیت ها را تکمیل کنند.

وی افزود: اگر استانداران از نخبگان استفاده درست کنند، این موضوع پایه ای برای آمایش سرزمینی می شود چرا که این موضوع را در برنامه های توسعه می آوریم اما هیچگاه محقق نمی شود.

رئیس مجلس در ادامه در توصیه به استانداران گفت: کشور با امور دیوانی و متمرکز و بی توجهی به نیروهای مردمی جلو نمی رود و باید سعی کرد تا حد امکان به مردم اعتماد و کارها را واگذار کنیم و با چند اشتباه، عزل و برخورد خشن نداشته باشیم.

لاریجانی افزود: استفاده از نیروهای مردمی امر مهمی است که هنوز در این خصوص گرفتاریم و گرفتاری عمده ما در بخش اقتصاد، دولتی بودن اقتصاد است که هنوز برای آن علاج نکرده ایم.

رئیس مجلس گفت: در هر استان نمایندگان مقام معظم رهبری، مجلس و قوه قضائیه حضور دارند و بدون هماهنگی میان این افراد، توسعه پایدار و روشنی صورت نمی گیرد و در دوره های گوناگون هر گاه این هماهنگی ها صورت نمی گرفت، کارها جلو نمی رفت.

وی با اشاره به اینکه رشد مدیریتی موجب استفاده از همه ظرفیت ها و قوا می شود افزود: البته اکنون میان دولت و مجلس روابط صمیمانه ای وجود دارد و مجلس معتقد به حمایت از دولت است.

لاریجانی گفت: مجلس آغاز به کار دولت در حوزه دیپلماسی و مسائل اقتصادی را معقول و سنجیده می داند و از نظر ما، وزرا، خدوم و با تجربه هستند که امیدواریم مشکلات اقتصادی کشور با سرعت بیشتری سامان یابد.

وی افزود: ممکن است در مجلس به دنبال آرای مختلف، برخی ایرادها به دولت مطرح شود و برخی نیز سبک های دولت را نپسندند اما در کل حرکت مجلس، مؤید تحرک دولت در بخش های مختلف است.

رئیس مجلس از اقدام دولت در تقدیم به موقع لایحه بودجه 93 و همچنین از توجه دولت به اجرای قانون قدردانی کرد و گفت: لایحه بودجه 93 پس از بررسی در کمیسیون های تخصصی، مرکز پژوهش های مجلس و دیوان محاسبات وارد کمیسیون تلفیق شد که پس از تصویب کلیات این لایحه در کمیسیون تلفیق، شاهد اصلاحات آن هستیم.

لاریجانی افزود: تلاش می کنیم بهمن  کار بودجه در مجلس تمام شود تا دولت تا پایان سال فرصت مناسبی برای تنظیم آیین نامه ها داشته باشد که از ابتدای سال آینده، کشور با دستورالعمل روشنی اداره شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحولات منطقه ای و بین المللی گفت: در صحنه منطقه ای با شرایط پرتحرک و پرتحولی روبرو هستیم اما با وجود همه فراز و فرودها، مسئله سازی ها، دعواهای تصنعی و بحران سازی ها که در منطقه رخ داده اما در کل نقش آفرینی ایران در منطقه ممتاز و مقتدرانه بوده است.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه اکنون زمان به ثمر نشستن استقامت ایران در مسائل منطقه ای است افزود: راهبرد درست و دقیقی در این خصوص شکل گرفته است و این بحث ربطی به مسلک های مدیریتی نداشت و باید از این فرصت برای بقیه امور استفاده کرد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش به برخی از گرفتاری هایی که در عرصه بین المللی برای ما ایجاد شده است اشاره کرد و گفت: پس از انتخابات ریاست جمهوری و دیپلماسی جدید کشور، فضای تحرکی در این زمینه ایجاد شد که باید از این فرصت ها بیش از این بهره گرفت.

وی افزود: در مذاکرات اخیر هسته ای هم روشن شد که شرایط ما در صحنه بین المللی در حال تغییر است.

لاریجانی گفت: این زمینه خوبی است اما باید از شرایط، درست بهره گرفت و از همه مزیت های کشور استفاده کرد و طراحی دقیقی برای مذاکرات داشت.

وی افزود: نگاهم در صحنه بین المللی به شرط رعایت این ملاحظات روی هم رفته امیدوار کننده است.

کد N48426

وبگردی