آفتاب

لاریجانی:بین مجلس و دولت رابطه صمیمانه است/در ارتباط با رواج افراطی گری درمنطقه با کسی شوخی نداریم

لاریجانی:بین مجلس و دولت رابطه صمیمانه است/در ارتباط با رواج افراطی گری درمنطقه با کسی شوخی نداریم

فارس نوشت:

رئیس مجلس با اشاره به موضوع بررسی امنیت اجتماعی در جلسه سران قوا از تشکیل ستادی به همین منظور در قوه قضائیه خبر داد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش استانداران سراسر کشور که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد با عذرخواهی از صدای خود به دلیل سرماخوردگی گفت: معلوم نیست ما از روحانی گرفته‌ایم یا ایشان از ما این ویروس را گرفته‌اند بالاخره ویروسی است که اینگونه همه‌گیر شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استانداران به عنوان نماینده قوه مجریه دارای اختیارات نسبتا وسیعی هستند گفت: البته انتظارات نیز از استانداران بالا است البته اگر ما بخواهیم که به سمت زدودن تمرکز و امور مدیریتی از مرکز حرکت کنیم این کار، کار مناسبی است و با نگاه دیگری به قانون اساسی می‌توان اختیارات استانداران را افزایش داد.

وی با تاکید به این نکته که همیشه استانداران مختلف بوده‌اند و عزل و نصب‌هایی داشته و بعد هم جای خود را به دیگری داده‌اند افزود: اما آن چیزی که نام نیک را از یک استاندار در استان باقی می‌ماند کارهایی است که استان انجام داده است. آن چیزی که در بین مردم ماندگار است کارهایی است که انجام شده است من توصیه اولم به شما این است که وقتتان را صرف امور استان کنید و مخصوصا گرفتار خط بازی‌های سیاسی نشوید خط بازی نه مشکلی را از جریان‌های سیاسی حل کرده است و نه به حل مشکلات مردم کمک کرده است. ما باید قبول کنیم هرگاه خیلی شلاقی در سیاست عمل شد مردم به طرف دیگر رای دادند و این یک تجربه کلی است.

لاریجانی گفت: نکته بعدی این است که شما باید در ابتدای کار یک ارزیابی کلی از امکانات و مزیت‌های استان و مشکلات داشته باشید تا بتوانید صاحب یک استراتژی درست در کارتان باشید تا دچار روزمرگی نشوید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: نکته سوم بهره جستن از نیروهای مردم نیست ما باید قبول کنیم با امور دیوانی و متمرکز هیچ بخشی از امور کشور به خوبی جلو نمی‌رود و سعی کنید تا آنجایی که ممکن است کارها را با اعتماد به نیروها انجام دهید و بگذارید آنها رشد کنند و با یک اشتباه آنها را عزل نکنید و برخورد تند و خشنی انجام ندهید.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه بین دولت و مجلس رابطه صمیمانه و خوبی وجود دارد مجلس معتقد به حمایت از دولت است و شروع دولت چه در حوزه دیپلماسی و چه در حوزه اقتصادی معقول می‌داند وزرا هم نیروهای خدومی هستند و امیدواریم با سرعت بیشتری مشکلات اقتصادی سامان پیدا کند البته ممکن است در مجلس به دلیل آرای مختلف ایراداتی نسبت به دولت وجود داشته باشد و سبک‌های مختلف کاری از سوی نمایندگان پسندیده نشود اما در کل حرکت مجلس حمایت از دولت است.

وی افزود: از دولت نیز به خاطر تحویل به موقع بودجه تشکر می‌کنم و باز هم تشکر می‌کنم از دولت به خاطر توجهی که نسبت به اجرای قانون دارد و البته حق نیز همین بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قانون بودجه هم‌اکنون در مجلس شورای اسلامی در بخش‌های مختلف در حال بررسی است گفت: مجلس تلاش می‌کند تا بودجه را در بهمن‌ماه به تصویب برساند و دولت هم بتواند این طرف سال آیین نامه‌ها را تنظیم کند تا یک بودجه خوب و جاری در کشور وجود داشته باشد لاریجانی با اشاره به تحولات منطقه گفت: در یک نگاه کلی و ارزیابی اجمالی نسبت به تحولات منطقه می‌توان این نکته را متوجه شد که این تحولات بسیار پرتحرک شده است و در گذشته شاهد چنین تغییرات کلان نبودیم.

وی افزود: در کل فراز و فرود‌هایی که در مسائل مختلف در حال روی دادن است می‌توان گفت نقش‌آفرینی ایران در منطقه نقش‌آفرینی ممتاز و مقتدرانه‌ای بوده است و هم‌اکنون موقع به ثمر نشستن استقامت ایران در مسائل منطقه‌ای و استراتژی کشور ربطی به مسائل مدیریتی در کشور نداشت و هم‌اکنون باید از این نقش برای حل بقیه موضوعات استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به برخی گرفتاری‌های کشور در مسائل بین‌المللی گفت: بعد از انتخابات ریاست جمهوری و فضایی که بعد از تغییر سیاست‌های خارجی دولت فراهم شد استفاده نسبتا خوبی انجام شده است و در همین مذاکرات اخیر در مسائل هسته‌ای این موضوع کاملا رویت می‌شد که وضعیت ما در سطح بین‌المللی تغییر کرده و باید از این فرصت بهره گرفت و از همه مزیت‌های کشور استفاده کرد. یک طراحی دقیق برای این مذاکرات انجام داد و با این اصول ما حتما موفقیت مثبتی را در پیش رو خواهیم داشت.

رئیس مجلس در ادامه سخنان خود با اشاره به مسائل امنیتی کشور گفت: خوشبختانه ایران در سطح منطقه با تمام سروصداهایی که علیه ایران می‌شود ما امن‌ترین کشور منطقه هستیم و همه کشورها به نحوی با یکی از خصوصیات امنیتی درگیر هستند. اقتدار ایران و آمادگی نیروها باعث شده است که امنیت قابل قبولی در داخل کشور وجود داشته باشد.

وی افزود: البته در زمینه امنیت اجتماعی رفتارهایی همانند زورگیری و سرقت‌های مسلحانه است که مخل امنیت اجتماعی است و باید آنها را جدی گرفت و مردم با همین‌ها سروکار دارند. امنیت ملی مربوط به سران و امور کلی‌تر است.

رئیس مجلس ادامه داد: از این رو باید به آن بسیار بها داد اتفاقا اخیرا در جلسه سران قوا در این‌باره بحث شد و قرار شد ستادی در قوه قضائیه با همکاری پلیس، وزارت اطلاعات و وزارت کشور به وجود بیاید و به این مسئله توجه ویژه‌ای شود. من به شما نیز توصیه می‌کنم که نسبت به این مسئله اهتمام بورزید.

لاریجانی گفت: مجازات‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود باید جنبه بازدارنده داشته باشد تا این تعدی‌ها به حقوق مردم صورت نگیرد البته برخی دیگر از ناهنجاری‌های اجتماعی نیز هست که در امنیت ایجاد اختلال می‌کند و البته ممکن است ریشه‌های دیگری همچون بیکاری داشته باشد.

وی افزود: برخی جریان‌های منطقه‌ای تلاش‌هایی برای ترویج افراطی‌گری داشته‌اند البته خود آنان می‌دانند ما در این امور با کسی شوخی نداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نکاتی درخصوص وضع اقتصادی کشور گفت: وضعیت کشور از لحاظ اقتصادی مناسب نیست و باید به آن بیشتر از بقیه امور توجه کرد و اتفاقا همین مسئله است که در دیپلماسی و مذاکرات نیز تاثیر خواهد گذاشت اگر توان ما از لحاظ اقتصادی بالا برود تردید نکنید که در رفتار بقیه کشورها تاثیر خواهد گذاشت.

لاریجانی گفت: رکود تورمی مسئله کوچکی نیست هم روی بقیه مسائل تاثیر می‌گذارد و هم سبب کاهش رشد اقتصادی می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با این شرایط اگر تحریم‌ها هم باز شود اتفاق خاصی نمی‌افتد در بودجه سال 93 پیش‌بینی ما از بودجه جاری حدود 140 هزار میلیارد تومان خواهد بود فرض کنید که ما 20 درصد رشد و تغییر داریم در نهایت بودجه ما به 195 هزار میلیارد تومان خواهد رسید که با درآمدهای اختصاصی به 216 هزار میلیارد تومان خواهد رسید و این به معنای این است که ما 25 هزار میلیارد تومان کسر بودجه خواهیم داشت و تورم از این مسئله به وجود می‌آید.

رئیس مجلس با تاکید بر اتمام طرح‌ها با حداقل اعتبارات گفت: هم‌اکنون دولت به دنبال این است که طرح‌های بالای 80 درصد به اتمام برسد و این قدم خوبی از سوی دولت است و کار پسندیده‌ای است.

لاریجانی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 400 هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ زده شده وجود دارد گفت: اگر ما بودجه عمرانی کشور را تا سال آینده 30 هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم این پروژه‌ها تا 30 سال آینده نیز به اتمام نخواهد رسید. راهی که در مقابل ما است واگذار کردن این پروژه‌ها به بخش خصوصی است ما حتی اگر بتوانیم برخی از پروژه‌ها را به صورت رایگان به بخش خصوصی بدهیم برای ما صرف می‌کند چراکه عمدتا سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها پایین‌تر از بازده آن در بخش‌های تجاری و سرمایه‌گذاری است.

لاریجانی با اشاره به بحث هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: دولت هم به این مسئله علاقه دارد و امروز نیز مباحثاتی در این‌باره داشته است و قرار است فردا هم با نمایندگان مجلس در این‌باره تبادل نظر داشته باشد و ما امیدواریم این مسئله زودتر به نتیجه برسد.

رئیس مجلس با اشاره به طرح سهام عدالت گفت: امسال تنها مبلغ 85 هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی گذاشته شده است و این مساله با بودجه عمرانی اگر جمع شود به معنای 122 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش دولتی است و این در حالی است که ما در سال جاری تنها 15 هزار میلیارد تومان واگذاری داشته‌ایم.

 

27219

 

 

کد N48339

وبگردی