آفتاب

تصویب دلار 2650 تومانی و موافقت با افزایش 18 درصدی درآمدهای مالیاتی در "تلفیق"

تصویب دلار 2650 تومانی و موافقت با افزایش 18 درصدی درآمدهای مالیاتی در "تلفیق"

سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون تلفیق فعلا مسکوت مانده است، به پیشنهاد دولت در این بخش اشاره کرد و گفت: در این زمینه نسبت به سال 92، 60 درصد افزایش دیده شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون تلفیق در نشست خبری امروز خود با اشاره به مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق در بررسی لایحه بودجه اظهار کرد: در بخش مالیاتی 18 درصد افزایش دیده شده است که سرجمع درآمدهای مالیاتی در بودجه، 93 ،66 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی افزود: در بخش سایر درآمدها هیچگونه تغییری اعمال نشده است و دلیل عمده آن سه نکته اساسی در مورد کنترل تورم، کنترل قیمت کالا و خدمات و واقعی شدن بودجه است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق خاطر نشان کرد: دولت به شدت به دنبال کنترل تورم از طریق کنترل کالا و خدمات است که در سال 93 هیچگونه افزایشی نباشد که خوشبتختانه این موضوع مورد تایید اعضای کمیسیون تلفیق است.

کاتب با بیان اینکه واگذاری سرمایه ای به ویژه در بخش فروش نفت نیز در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت اظهار کرد: در بررسی درآمدهای نفتی 79 هزار میلیارد تومان برای بودجه 93 پیش بینی شده است، در واقع در سال 92 پیش‌بینی فروش یک میلیون و 300 هزار بشکه در نظر گرفته شده بود که قیمت آن با دلار 95 تومان محاسبه می‌شد اما برای سال 93 حدود یک میلیون و 400 هزار بشکه که با 100 دلار پیش‌بینی شده است و از این میزان 100 هزار بشکه برای فروش به پالایشگاه‌های داخلی با قیمت 18.5 دلار است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق خاطرنشان کرد: اگر در سال 93 در این بحث تغییری حاصل شود کمیسیون برنامه و بودجه کمیته‌ای را در نظر گرفته که افزایش یا کاهش قیمت 18.5 دلار را مورد بررسی قرار دهد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه میزان قیمت نفت در بودجه 93 همان 100 دلاری است که دولت پیشنهاد داده، گفت: هم کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و هم اعضای کمیسیون تلفیق معتقد هستند که این میزان خوشبینانه است البته گزارشی که وزیر نفت ارائه کرده‌اند و همچنین گزارشی که در جلسه روز گذشته نوبخت معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور اعلام کرد بر این مبنا است که در حال حاضر میانگین فروش 106 دلار است .

کاتب ادامه داد: یقینا میزان فروش 100 دلار دست یافتنی است و به همین خاطر کمیسیون با 100دلار موافقت کرد البته نرخ دلار، نه تعیین نرخ دلار بلکه میزان محاسباتی که دولت در بودجه مکلف به محاسبه آن است رقم 2650 تومان می‌باشد.

کاتب تصریح کرد: 2650 تومان تعیین قیمت دلار نیست بلکه براساس قانون برنامه پنجم تعیین قیمت دلار براساس قیمت شناور محاسبه شده است، درواقع نرخ تسعیر در بودجه بر مبنای 2650 تومان محاسبه شده است که به تصویب نیز رسیده است.

کاتب یادآور شد: از مجموع یک میلیون و 400 هزار بشکه فروش در روز، یک میلیون بشکه نفت خام بوده، 297 هزار بشکه مایعانات گازی و 120 هزار بشکه فروش خوراک داخلی است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه درآمدهای مالیاتی نسبت به بودجه 92 افزایش داشته و 18 درصد است با طرح این پرسش که چگونه این میزان تحقق یابد که به تولیدکنندگان آسیبی وارد نشود گفت: ما به دنبال افزایش مالیات هم ارزش افزوده و هم مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم هستیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: دولت اعلام کرده که طرح نظام جامع اطلاعاتی را در ابتدای سال 93 بهره‌برداری و افتتاح می‌کند لذا اجرای این طرح موجب می‌شود فرار مالیاتی کاهش یابد، البته میزان درآمد مالیاتی خود می‌تواند جلوگیری از فرار مالیاتی را افزایش دهد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق اضافه کرد: حدود 384میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی مربوط به نقل و انتقالات سرقفلی پیش‌بینی شده است البته میزان عملکردی 416 میلیارد تومان است و این افزایش منطقی و قابل تحقق است.

کاتب در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه متاسفانه مالیات بر ارزش افزوده همچنان مسکوت مانده است گفت: طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده سالیان یک درصد افزایش دارد اما پیشنهاد کمیسیون برنامه و نمایندگان نیاز به حکم دارد، چون حکم باید در تبصره‌ها لحاظ شود بنابراین به نتیجه نرسیدیم و این موضوع مسکوت ماند.

وی تاکید کرد: البته نسبت به سال 92 ، 60 درصد افزایش عملکردی در این بخش توسط دولت پیش‌بینی شده است یعنی سال 92 حدود 9 هزار و 500 میلیون تومان بود و برای سال 93، 15 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است.

انتهای پیام

کد N48198

وبگردی