آفتاب
موسسه "رند" تحلیل کرد:

نگاهی به الگوی روابط آمریکا و روسیه در سال 2013/ چالش های دو کشور در 2014

نگاهی به الگوی روابط آمریکا و روسیه در سال 2013/ چالش های دو کشور در 2014

یک موسسه تحقیقاتی آمریکایی با پرداختن به الگوی روابط آمریکا و روسیه در 2013 در عین حال به چالش های دو کشور در سال جاری میلادی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، موسسه رند در گزارشی تحت عنوان "روابط آمریکا و روسیه در سال 2013" نوشت: سال گذشته سالی پر سرو صدا و جنجالی در روابط واشنگتن و مسکو بود اما این غیر معمول نیست.

بر اساس این گزارش روسیه و آمریکا در بیش از 10 سال گذشته یک الگوی همکاری و تنش را در پیش گرفته و هر الگوی جدید در روابط آنها باعث شده تا این سوال مطرح شود که آیا فصل جدید در روابط آغاز می شود یا خیر اما هرگز چنین اتفاقی نمی افتد.

موسسه رند در ادامه این مطلب می نویسد: روابط آمریکا و روسیه کاملا پایدار بوده و در مواردی که دو کشور منافع یکسان ندارند با یکدیگر اختلاف نظر داشته و بحث و نزاع دارند اما در مواردی که منافع مشترک دارند با یکدیگر همکاری می کنند.

این پایگاه اینترنتی تحلیلی در ادامه به موضوعات جنجالی در روابط آمریکا و روسیه پرداخته و می نویسد: لایحه ممنوعیت تقبل فرزند خواندگی کودکان یتیم روسی از سوی خانواده های آمریکایی که پاسخ کنگره را در تصویب قانون ماگنیتسکی به همراه داشت، باعث تیرگی در روابط مسکو و واشنگتن شد.

همچنین عجیب ترین اقدام روسیه در رابطه با آمریکا دادن اعطای پناهندگی به ادوارد اسنودن کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بود و نمی توان اقدام مسکو را چیزی غیر از خار در چشمان آمریکا فرو کردن تعبیر کرد.

البته بهترین رویداد در روابط آمریکا و روسیه توافق درباره سوریه بود. درحالیکه آمریکا و همیپمانان آن در پی اقدام نظامی علیه دولت بشار اسد بوده، روسیه قاطعانه مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرد و به راه حلی در دقیقه 90 دست یافت و مانع مداخله خارجی در این کشور شد که از این توافق می توان به عنوان پیروزی دیپلماسی روسیه و تا حدودی همپیمانان آن یاد کرد.

موسسه رند در ادامه به چشم انداز روابط مسکو و واشنگتن در سال 2014 و پس از آن پرداخته می نویسد: احتمالا فراز و نشیب های بسیاری در روابط آمریکا و روسیه در سالهای آتی نیز وجود دارد.

به نوشته این اندیشکده آمریکایی، دورنمای مبهم وضعیت سیاسی روسیه و همچنین تظاهرات مخالفان را می توان به عنوان چالش در روابط دو کشور در سالهای آتی معرفی کرد.

از سوی دیگر قانون ضد همجنسگرایی که در روسیه طرفدارانی داشته اما در غرب مورد انتقاد قرار گرفته هم اکنون باعث سرخوردگی عمومی و تظاهرات فعالان در آمریکا، اروپا و دیگر نقاط شده است.

موسسه رند در ادامه با پرداختن به نگرانی ها درباره وضعیت امنیتی شهر سوچی روسیه در زمان بازیهای المپیک 2014 می نویسد: ناآرامی ها در این شهر می تواند واکنش های بسیاری را نه تنها در روسیه بلکه در کشورهای خارجی نیز به همراه داشته باشد.

همچنین اعلام آشکار منافع روسیه در خاورمیانه و آسیا می تواند فرصت های جدید را برای همکاری میان مسکو و واشنگتن ایجاد کند، البته اختلاف نظر و داشتن بحث های جنجالی در این باره دور از ذهن نیست.

کد N48147

وبگردی