آفتاب

آیت‌الله نوری‌همدانی: قیام 19 دی تجلی بصیرت مردم در تاریخ انقلاب بود

آیت‌الله نوری‌همدانی: قیام 19 دی تجلی بصیرت مردم در تاریخ انقلاب بود

آیت‌الله نوری‌همدانی گفت: قیام 19 دی تجلی بصیرت مردم، در تاریخ انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی (ره)بود.

آیت‌الله نوری‌همدانی گفت: قیام 19 دی تجلی بصیرت مردم، در تاریخ انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی (ره)بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، این مرجع تقلید در درس خارج فقه در مسجد اعظم با گرامیداشت قیام 19 دی گفت: قیام 19 دی یک روز ماندگار در تاریخ انقلاب و نهضت امام خمینی(ره) است.

وی با تاکید بر ضرورت تبیین ابعاد مختلف قیام 19 دی برای جوانان افزود: یوم الله 19 دی در سال 56 حرکتی بزرگ به شمار می‌رفت که باید جوانان با واقعه 19 دی به خوبی آشنا شوند.

وی تصریح کرد: مردم قم در 19 دی حماسه‌ای بزرگ آفریدند و آن تجلی اراده و بصیرت مردم در تاریخ نهضت انقلاب اسلامی می‌باشد.

آیت‌الله نوری‌همدانی در خصوص علل قیام 19 دی در قم خاطرنشان کرد: پس از درج مقاله‌ای موهن در روزنامه اطلاعات، حوزویان و روحانیون با تعطیل کردن دروس به بیوت مراجع رفتند و تاسف و تسلیت خود را در خصوص درج این مقاله به محضر علما ابراز داشتند.

وی اظهار کرد: پس از حرکت روحانیون و حوزویان، اقشار مختلف مردم نیز به تجمع کنندگان پیوستند و در این حال رژیم طاغوت، مردم را به گلوله بستند و تعدادی از شرکت کنندگان در قیام را به شهادت رساندند.

این مرجع تقلید با بیان این‌که «انقلاب اسلامی از قم برخاسته است» عنوان کرد: پس از واقعه 19 دی، مردم به بیت امام راحل رفتند و تاکید کردند که انقلاب اسلامی از قم برخاسته است که این امر نشان دهنده بصیرت و اراده مردم قم در برابر رژیم طاغوت بود.

وی رهبری و مرجعیت را عاملی مهم در پیروزی انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: بسیاری از علما و مراجع در پیروزی انقلاب اسلامی سهم به سزایی داشتند و امام خمینی(ره) با حضور خود در جریان قیام و حرکت‌های مردمی، انقلاب را به ثمر رساند.

آیت‌الله نوری همدانی افزود: حضرت آیت‌الله بروجردی یکی از مراجع بزرگ بودند که با تلاش‌های خود نقش مهمی در پیروزی انقلاب ایفا کرد و با وجود جایگاه برجسته علمی خود بسیاری از مسائل و سوالات سیاسی را به امام خمینی(ره) ارجاع می‌داد.

وی توجه به فرهنگ و جهاد را مورد تاکید قرار داد و گفت: امام خمینی(ره) همواره بر توجه به فرهنگ و جهاد تاکید داشتند و طلاب علوم دینی باید خود را با فرهنگ و جهاد تجهیز کنند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: دشمنان اسلام با همه توان و امکانات در جهت مقابله با انقلاب اسلامی هستند و امروز وظیفه همه ما در این مبارزه، هوشیاری و بصیرت در برابر دشمنان است.

انتهای پیام

کد N48050

وبگردی