آفتاب

ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای آمریکا و کره جنوبی

ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای آمریکا و کره جنوبی

کره جنوبی و آمریکا دور جدید مذاکرات درباره بازنویسی یک توافق همکاری هسته‌ای را در یکی از شهرهای مرکزی کره جنوبی آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پارک رو بیوگ، سفیر کره جنوبی در واشنگتن و توماس کانتریمن، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا به نمایندگی از دو طرف در این مذاکرات دو روزه که نهمین دوره مذاکرات از این نوع است و روز سه‌شنبه آغاز شد شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، منابع دیپلماتیک گفتند که دو طرف به اتفاق‌نظری در زمینه تصویب اصلاحیه‌ای برای معاهده همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای دست یافته‌اند. این اتفاق پس از آن افتاد که سئول در مذاکرات قبلی در ماه سپتامبر سال میلادی گذشته خواستار اصلاحیه‌ای برای شفاف‌سازی روش‌های همکاری در زمینه صنعت هسته‌ای شد.

به گفته منابع آگاه، این اصلاحیه روند لازم در صادرات قطعات کلیدی لازم جهت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در کره جنوبی توسط آمریکا را بهبود می‌بخشد و همکاری در زمینه فن‌آوری‌های بازفراوری سوخت مصرف شده را ارتقاء می‌دهد، گرچه به گفت‌وگو‌ی بیشتر درباره جزئیات نیاز است.

دو طرف به گفت‌وگو درباره درخواست سئول در زمینه غنی‌سازی اورانیوم و بازفراوری سوخت هسته‌ای مصرف شده ادامه خواهند داد، مسأله‌ای که دلیل اصلی اختلافات بین کره جنوبی و آمریکا است.

کره جنوبی و آمریکا از ماه اوت سال 2010 مجموعه‌ای از گفت‌وگو‌ها را برای تجدیدنظر در توافق انرژی هسته‌ای سئول واشنگتن که به توافق 123 معروف است آغاز کرده‌اند.

توافق قبلی به کره جنوبی اجازه نمی‌داد که از فن‌آوری‌ها برای غنی‌سازی اورانیوم و بازفراوری سوخت هسته‌ای مصرف شده حتی برای مقاصد صلح‌آمیز استفاده کنند ولی کره جنوبی خواستار لغو این ممنوعیت‌ها شد و دلیل آن را افزایش تقاضای انرژی در داخل و نقشش به عنوان یک صادرکننده نیروگاه‌های هسته‌ای در جهان دانست، ولی آمریکا به دلیل نگرانی از اشاعه هسته‌ای درخواست سئول را رد کرد.

این توافق هسته‌ای قرار بود در ماه مارس سال میلادی جاری به پایان برسد، ولی پس از آن که دو طرف نتوانستند اختلافات را حل کنند، تاریخ آن را به مدت دو سال تمدید کردند و پس از آن تصمیم گرفتند این مذاکرات را هر سه ماه یک بار برگزار کنند تا به نتیجه‌ای دست یابند.

انتهای پیام

کد N47918

وبگردی