آفتاب

رهبر اپوزیسیون ترکیه: اردوغان هم روزی دادگاهی می‌شود

رهبر اپوزیسیون ترکیه: اردوغان هم روزی دادگاهی می‌شود

رهبر حزب اصلی مخالف ترکیه گفت که رجب طیب اردوغان هم یک روز به خاطر ادعاها درباره فساد در مقابل دادگاه حاضر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب اصلی مخالف ترکیه به نام "مردم جمهوری‌خواه" گفت: رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید اگر که اختیار و مجوز داشت، شورای عالی قضات و دادستان‌ها را به چالش می‌کشید. اما او چنین اختیاری ندارد. او نمی‌تواند قضاوت کند. این کار قضات است. شما یک روز و زمانی که سیاست پاک در ترکیه آشکار شود، در مقابل قضات دادگاه حاضر خواهید شد.

رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه، حزب حاکم عدالت و توسعه را یک حزب "کاملا فاسد" خواند که نتوانسته در تعهداتش برای مقابله با فساد موفق شود.

قلیچدار اوغلو گفت: برای نخستین بار در تاریخ جمهوری ترکیه، یک نخست‌وزیر از اختلاس و فساد دفاع می‌کند.

وی به این نکته اشاره کرد که اردوغان از سوی سازمان اطلاعات ملی ترکیه در 18 آوریل 2013 میلادی درباره ارتباط وزیران کشور و اقتصاد با رضا ضراب، تاجر ایرانی مقیم ترکیه مطلع شده بود.

قلیچدار اوغلو با ادعای این مساله که مبلغ اختلاس فساد واقعی 247 میلیارد دلار است، افزود: من از اردوغان می‌پرسم زمانی که این گزارش بر روی میزش قرار گرفت، آیا با وزیران خود درباره وظایفشان صحبت کرد و آیا از آنها درباره ارتباط پسرانشان با این پرونده سوالاتی پرسید؟ خیر، این کار را نکرد. چرا؟ چون خود او به آن‌ها دستور می‌دهد. او سردسته این گروه تبهکار است.

رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه همچنین با انتقاد از نخست‌وزیر ترکیه به خاطر مخدوش کردن و نقض استقلال سیستم قضایی در بیانیه اخیرش، گفت: ما به عنوان مدیران اجرایی دولت و کشور ترکیه در مقابل دادگاه حاضر خواهیم شد.

وی با اشاره به عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: به عنوان یک رئیس‌جمهور و رئیس قوه مجریه ترکیه، آیا با این بیانیه موافقید؟ آیا در مقابل دادگاه حاضر خواهید شد؟ اگر این کار را انجام دهید، بسیار خوب است اما اگر از آن طفره بروید، باید به دولت بگویید که در استقلال سیستم قضایی دخالت نکند.

رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه همچنین جمیل چیچک، رئیس پارلمان ترکیه که در بیانیه خود، پایان استقلال سیستم قضایی را مورد تقبیح قرار داده بود، محکوم کرد و گفت: ماده 138 قانون اساسی ترکیه استقلال سیستم قضایی را تضمین می‌کند و این اظهارنظرهای اخیر آن را از میان برده است. اگر اصل و ماهیت جدایی قدرت‌ها از هم بپاشد، کشور متلاشی می‌شود.

انتهای پیام

کد N47791

وبگردی