آفتاب

مخالفت جوبا با آزادی کودتاچیان زندانی

مخالفت جوبا با آزادی کودتاچیان زندانی

سخنگوی شورشیان سودان جنوبی با اعلام اینکه جوبا با درخواست آزادی زندانیان سیاسی متهم به "کودتا" علیه دولت مخالفت کرده، مقامات سودان جنوبی را به کارشکنی در روند صلح متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، یوهانس موسی فوک، سخنگوی هیات ریک مچار، معاون سابق رئیس جمهوری سودان جنوبی اعلام کرد که دولت با خواسته شورشیان مبنی بر آزادی فوری و غیر مشروط 11 بازداشت شده سیاسی همپیمان مچار مخالفت کرده است.

وی در ادامه افزود: مسئولان دولت در روند مذاکرات صلح کارشکنی می‌کنند اما ما از مذاکرات عقب نشینی نخواهیم کرد و همچنان امیدواریم که مذاکرات به نتیجه برسد.

مذاکرات صلح برای پایان دادن به درگیری‌ها و خشونت‌ها که از سه هفته پیش در سودان جنوبی آغاز شده، روز سه شنبه در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی از سرگرفته شد اما شورشیان اعلام کردند که خواهان آزادی زندانیان سیاسی پیش از آغاز مذاکرات هستند.

از سوی دیگری دولت چین که یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران در حوزه صنعت نفت در سودان جنوبی است خواهان توقف فوری جنگ و درگیری در این کشور شد.

پکن نسبت به تنش‌ها و درگیری‌ها در سودان جنوبی که موجب کاهش تولید نفت در این کشور شده است، ابراز نگرانی کرد.

از سوی دیگر دولت سودان جنوبی اظهارات پیشین خود مبنی بر درخواست برای بحث و گفت‌وگو در خصوص استقرار نیروهای مشترک با هدف حفظ امنیت مناطق نفت خیز را پس گرفته و اعلام کرد که در مذاکرات سودان و سودان جنوبی حرفی از این موضوع به میان نیامده است.

وزارت خارجه آمریکا نیز از تلاش‌های عمرالبشیر، رئیس جمهوری سودان برای حل درگیری‌ها در سودان جنوبی قدردانی کرد.

عمرالبشیر روز دوشنبه برای بحث و گفت‌وگو با سالوا کر میاردت، همتای سودان جنوبی خود در خصوص بحران سودان جنوبی و مستقر کردن نیروهای مشترک میان دو کشور با هدف حمایت از میادین نفتی در سودان جنوبی به جوبا سفر کرد.

از سوی دیگر جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه بار دیگر با سالوا کر تماس گرفته و از وی خواسته هرچه سریعتر 11 بازداشت شده سیاسی را که به اتهام تلاش برای کودتای نظامی علیه سالواکر در 15 دسامبر گذشته دستگیر شدند آزاد کند.

در همین حال فرحان حق، یکی از سخنگویان سازمان ملل نسبت به پایان یافتن کمک‌ها در پایگاهی وابسته به هیات حافظان صلح برای فراهم کردن احتیاجات آوارگان در شهر "بور" در سودان جنوبی هشدار داد.

وی در ادامه افزود: کمک‌های پزشکی در حال تمام شدن است.

انتهای پیام

کد N47749

وبگردی