آفتاب

وابسته‌شدن نوجوان به نیکوتین، تنها دو روز پس از کشیدن اولین سیگار

وابسته‌شدن نوجوان به نیکوتین، تنها دو روز پس از کشیدن اولین سیگار

دوره نوجوانی و جوانی یکی از دوره‌های حساس و مهم و سرنوشت ساز زندگی است و دارای صفات و ویژگی‌های خاص خود است.

مسئول بهداشت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: بسیاری از تصمیم‌های مهم و ارزشمند زندگی در این دوران صورت می‌گیرد‌.

"رضا رحیمی"، در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، با بیان این مطلب افزود: در این دوره انسان دستخوش تحولات گسترده در ابعاد گوناگون می‌شود که اگر با آگاهی با آنها رو به رو نشود، به ناکامی‌های جبران ناپذیری دچار می‌شود.

وی تصریح کرد: سلامتی نیز یکی از نعمت‌های الهی است که با رفتارهای صحیح و مناسب این دوران می‌تواند تضمینی برای افزایش دوران جوانی و تداوم آن در دوران میانسالی و بعد از آن باشد‌.

رحیمی در تشریح خطراتی که سلامتی یک نوجوان و جوان را تهدید می‌کند، گفت: یکی از عواملی که سلامتی همه انسانها بخصوص نوجوانان و جوانان را تهدید می‌کند، اعتیاد به سیگار است.

وی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد بیش از ۹۲ درصد افراد سیگاری نخستین بار آن را در سنین نوجوانی تجربه کرده‌اند، افزود‌: یکی از علل گرایش نوجوانان و جوانان به سیگار برای بزرگ نشان دادن خود است و معمولا اولین تجربه با تعارف یک دوست یا آشنا صورت گرفته است‌.

مسئول بهداشت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: تحقیقات دانشمندان نشان داده است تنها دو روز پس از کشیدن اولین سیگار یک نوجوان به نیکوتین سیگار وابسته می‌شود و تنها مصرف یک نخ سیگار روزانه می‌تواند تا پایان عمر وی را معتاد کند.

وی گفت: یکی از علل افزایش گرایش به اعتیاد می‌تواند عدم آگاهی نوجوانان و جوانان از مضرات این مواد باشد.

وی با اشاره به اینکه افراد سیگاری همواره به فرزندان خود توصیه می‌کنند که سیگار کشیدن عملی زشت با نتایج ناخوشایند است، تصریح کرد: متأسفانه این توصیه‌ها نه تنها مؤثر نیست، بلکه موجب می‌شود اعتبار والدین نیز نزد

فرزندان خدشه‌دار شود، چرا که آنها عملی را قبیح می‌دانند که خود بارها و بارها آن را انجام می‌دهند.

رحیمی تاکید کرد: ضروری است پدری که خود سیگاری است، ابتدا سیگار را ترک کنند تا نصایح آنها بر روی فرزندان تاثیر لازم را داشته باشد‌.

مسئول بهداشت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، توجه مهرآمیز، اعطای حس اعتماد به نفس به فرزندان، ارزش‌گذاری به رفتارهای صحیح آنها، تأیید و پذیرش فرزندان، ارتباط عمیق و همه جانبه اعضاء خانواده با یکدیگر را از علائم عدم اشتیاق فرزندان به مصرف مواد دخانی بیان کرد.

وی گفت: انجام تفریحات سالم، انتخاب دوستان غیرسیگاری و پرهیز از حضور در مکان‌های که سیگار کشیده می‌شود، می‌تواند یک نوجوان را در رابطه با خطر مصرف مواد دخانی مصون و ایمن کند.

رحیمی خاطرنشان کرد: در دنیای امروز سن تجربه سیگار کشیدن به ۱۱ سالگی رسیده‌، در حالی که سیگار را به عنوان دروازه ورود سایر اعتیادها می‌شناسیم و بسیاری از کسانی که سیگار را تجربه کرده‌اند، به سیگار بسنده نکرده و به سایر مواد مخدر نیز اعتیاد پیدا کرده‌اند، باید این حقیقت را بپذیریم که در گوشه و کنار جهان، دنیای پاک کودکان‌، نوجوانان و جوانان به جولانگاهی برای منفعت طلبی سوداگران دخانیات تبدیل شده است و تنها با آموزش و اطلاع رسانی به خانواده‌ها و نوجوانان و جوانان می‌توان آنها رادربرابر این خطرایمن کرد.

انتهای پیام

کد N47492

وبگردی