آفتاب

ارتش عراق حمله به فلوجه را به تاخیر انداخت

ارتش عراق حمله به فلوجه را به تاخیر انداخت

در حالی که ارتش عراق نیروها و تجهیزات نظامی خود را در استان الانبار برای حمله گسترده به شهر فلوجه و پاکسازی این شهر از شورشیان القاعده آماده می‌کند، وزیر دفاع عراق اعلام کرد که در حال حاضر امکان آغاز حمله به فلوجه وجود ندارد.

در حالی که ارتش عراق نیروها و تجهیزات نظامی خود را در استان الانبار برای حمله گسترده به شهر فلوجه و پاکسازی این شهر از شورشیان القاعده آماده می‌کند، وزیر دفاع عراق اعلام کرد که در حال حاضر امکان آغاز حمله به فلوجه وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، نیروهای ارتش عراق با استقرار شماری تانک و تجهیزات توپخانه‌ای در سه ورودی اصلی شهر فلوجه در استان غربی الانبار برای آغاز حمله نظامی گسترده علیه القاعده در این شهر حاضر می‌شوند.

شبکه الجزیره نیز گزارش داد که ارتش عراق تجهیزات نظامی فراوانی را به نزدیکی شرق فلوجه ارسال کرده است.

این در حالی است که محمد العسکری، سخنگوی وزارت دفاع عراق اعلام کرد که به منظور حفظ جان اهالی شهر فلوجه آغاز حمله به این شهر در چند روز آینده بعید است.

در همین راستا، سعدون الدلیمی، سرپرست وزارت دفاع عراق اعلام کرد که در حال حاضر امکان آغاز حمله به شهر فلوجه وجود ندارد و بهتر است رهبران گروه‌های مسلح داخلی برای ممانعت از بالا گرفتن درگیری‌ها و حمله به ارتش در شهر فلوجه این شهر را ترک کنند.

علاوه بر این الدلیمی اعلام کرد که به علت ترس از کشته شدن غیرنظامیان حمله نظامی به شهر فلوجه به تاخیر افتاده و ارتش از بمباران بخش‌های شرقی فلوجه ممانعت می‌کند.

در همین حال ابو محمد العدنانی، سخنگوی گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش در نواری صوتی از اهالی شهر فلوجه خواست تا سلاح‌های خود را تحویل ارتش ندهند.

همچنین دولت عراق روز سه‌شنبه متعهد شد تا پاکسازی کامل استان الانبار از گروه‌های تروریستی به عملیات نظامی در این استان ادامه می‌دهد.

دفتر نخست‌وزیری عراق در بیانیه‌ای در این خصوص تاکید کرد: باید از ارتش، سازمان‌های امنیتی و قبایل غیور عراقی در مقابله با گروه‌های تروریستی و داعش حمایت کرده و خاک عراق را از وجودشان پاک کرد.

نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق نیز در بیانیه‌ای از شورای امنیت خواست تا با صدور قطعنامه‌ای از عراق در جنگ علیه تروریسم حمایت کند.

المالکی اعلام کرد: جنگی که امروز عراق علیه تروریسم آغاز کرده جنگ همه جهان است و من از شورای امنیت می‌خواهم کشورها و گروه‌های حامی تروریسم را برای توقف حمایت‌هایشان تشویق کند.

این اظهارات المالکی ساعاتی پس از ارسال تجهیزات نظامی به اطراف شهر فلوجه ایراد شد.

این در حالی است که دولت مالکی اعلام کرده که تمامی شهر فلوجه و بخش‌هایی از شهر الرمادی تحت سلطه داعش است ولی رهبران قبایل عراقی منکر این مساله بوده و اعلام می‌کنند که شهر فلوجه در سلطه عشایر عراقی است.

از سوی دیگر، کاخ سفید اعلام کرد که به ارتش عراق موشک‌های زمین به هوا از نوع هل‌فایر و شماری هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین می‌دهد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در این خصوص گفت: آمریکا با عراق برای رسیدن به یک استراتژیک جهت پاکسازی گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده همکاری می‌کند و قبایل عراقی نیز می‌توانند با مقامات ارتش در پاکسازی مناطق مسکونی همکاری داشته باشند.

وی همچنین تاکید کرد که کشورش به هیچ وجه نیرو به عراق اعزام نمی‌کند و دلیل ناآرامی‌های کنونی در عراق خروج نیروهای آمریکایی از این کشور است که وی از آن به عنوان یک اشتباه یاد کرد.

پیش از این نیز جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با نوری المالکی اعلام کرده بود که کشورش از عراق در جنگ علیه القاعده حمایت می‌کند.

همچنین شبکه الجزیره اعلام کرد در درگیری‌های شهر الرمادی چهار غیرنظامی و 25 تن از اعضای گروه داعش کشته شدند.

ناآرامی‌ها در استان سنی‌نشین الانبار پس از بازداشت احمد العلوانی، نماینده استان الانبار در پارلمان این کشور و پایان دادن به تحصن مخالفان دولت بالا گرفت.

انتهای پیام

کد N47252

وبگردی