آفتاب

عیب‌یابی خطوط لوله‏ نفت و گاز با تکنیک ابداعی محققان ایرانی

عیب‌یابی خطوط لوله‏ نفت و گاز با تکنیک ابداعی محققان ایرانی

محققان دانشگاه شیراز طی یک طرح پژوهشی موفق به ارائه فناوری شناسایی بارهای ارتعاشاتی با استفاده از آکوستیک معکوس شدند که در حوزه‏ شناسایی منابع ارتعاشات و ارزیابی شدت آن‏ها کاربرد فراوانی دارد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، این طرح پژوهشی در قالب پایان‏‌نامه‏ مهندس محمد کجوری‏ منش، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده‏ مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز با راهنمایی دکتر محمد اقتصاد و دکتر محمد رحیم همتیان از اعضای هیأت علمی دانشگاه شیراز ارائه شده است.

در مراسم ویژه‏‌ای که توسط انجمن ارتعاشات و آکوستیک ایران در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهران برگزار شد، پایان‏‌نامه دانشجوی دانشگاه شیراز در بین تمام پایان‏‌نامه‌‏های ارسالی از سراسر کشور به عنوان پایان‏‌نامه‏ برتر معرفی و از پدیدآورندگان آن تجلیل شد.

به گفته‏ دکتر همتیان، فناوری ارائه شده در این پایان‏‌نامه، شناسایی عیوب در خطوط لوله‏ نفت و گاز و همچنین شناسایی عیوب در سیستم‏‌های ارتعاشی مانند موتورها، توربین‏‌ها، کمپرسورها و پمپ‏‌ها را با اندازه‏‌گیری‏‌های ساده‏ صوتی امکان‏پذیر می‏‌کند.

استاد دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: این طرح یک روش جدید در سطح بین‏‌المللی محسوب می‏‌شود؛ به طوری که با استفاده از میکروفن‏‌های ساده می‏‌توان شدت و فرکانس صوت را در چند نقطه از محیط اطراف سیستم مورد نظر اندازه‏‌گیری کرد و با پردازش و تحلیل معکوس منابع ارتعاشاتی، عیوب دستگاه و یا سیستم مربوطه را شناسایی کرد.

همتیان تصریح کرد: با استفاده از روش پروژه‏ شناسایی بارهای ارتعاشاتی به وسیله آکوستیک معکوس می‏‌توان حتی عمق و مسیر خط لوله‏ گازی را که از داخل زمین رد شده است و همچنین نشتی این لوله‏‌های گاز را شناسایی کرد.

این استاد راهنما در خصوص کاربردی شدن این پروژه افزود: تعدادی طرح پیشنهادی با کاربرد در صنایع نفت، گاز و دریایی ارائه شده است که پس از حمایت صنایع و عقد قرارداد، این روش جدید کاربردی می‏‌شود.

همتیان خاطرنشان کرد: در این پایان‏‌نامه، شناسایی عیوب دستگاه و یا سیستم با هزینه‏ بسیار کمتر و روش جدید در سطح بین‏‌المللی ارائه شده است.

انتهای پیام

کد N47061

وبگردی