آفتاب
در دیدار قائم مقام وزیر خارجه سوریه

ظریف از مانع‌تراشی‌ غرب برای حضور ایران در "ژنو 2" انتقاد کرد

ظریف از مانع‌تراشی‌ غرب برای حضور ایران در "ژنو 2" انتقاد کرد

فیصل مقداد، قائم مقام وزیر امور خارجه سوریه صبح سه‌شنبه با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمدجواد ظریف در این دیدار با تاکید بر موضع اصولی جمهوری اسلامی در خصوص حل و فصل بحران سوریه از طریق راهکار سیاسی و سوری سوری و با اشاره به حساسیت و اهمیت روند تحولات جاری در منطقه، بر ضرورت همکاری و تداوم رایزنی‌ها و مشورت‌ها بین دو کشور و دیگر کشورهای موثر و مهم در منطقه تاکید کرد.

او خاطرنشان کرد: آن چه امروز در سوریه در حال وقوع است یک آزمون بزرگ و سرنوشت‌سازی برای ثبات و امنیت در کل منطقه است و مقابله با موج تروریسم و افراط‌گرایی نیازمند همکاری و هم‌گرایی همه کشورهاست.

وی از این که برخی کشورها که زمانی خود مدعی تشکیل جبهه اعتدال در منطقه بودند، امروز به حمایت از گروه‌های تروریستی و افراطی اقدام می‌کنند و آتش تندروی و افراط‌گرایی را شعله‌ور می‌سازند ابراز تاسف کرد.

ظریف با اشاره به موضع ثابت و قاطع ایران در مخالفت و بی‌معنی دانستن اعلام هرگونه پیش شرط برای حضور ایران در نشست "ژنو 2" تاکید کرد:‌ نقش و نفوذ ایران به عنوان بخش مهم و تاثیرگذار در روند حل و فصل مسائل و مشکلات در منطقه از جمله موضوع سوریه بر همگان روشن است و ایران بر اساس موضع اصولی خود از هیچ تلاشی برای کمک به حل و فصل بحران سوریه دریغ نخواهد کرد.

او افزود:‌ در عین حال بار دیگر تاکید می‌کنیم ایران هیچ‌گونه پیش شرطی را برای حضور در نشست "ژنو 2" نمی‌پذیرد و در صورت دعوت رسمی برای کمک به حل بحران آمادگی حضور رسمی و کامل در این نشست را داریم.

فیصل مقداد، قائم وزیر امور خارجه سوریه نیز در این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم ولید معلم، وزیر خارجه کشورش به ظریف، بر اهمیت و سرنوشت‌ساز بودن روابط و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و سوریه در راستای تثبیت صلح، ثبات و امنیت در منطقه تاکید کرد.

وی با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار کشور مقتدر و صاحب نفوذ ایران و هم‌چنین مواضع اصولی کشورمان درباره بحران سوریه، ضرورت و اهمیت حضور ایران در هرگونه تلاش بین‌المللی از جمله نشست "ژنو 2" را یادآور شد و از برخی مانع‌تراشی‌های غیرقابل قبول و غیرمنطقی از سوی طرف‌های غربی در مورد حضور موثر ایران در این نشست به شدت انتقاد کرد و افزود: دولت سوریه معتقد است حضور کشورهای موثر منطقه به خصوص ایران در این نشست و همکاری‌های منطقه‌یی و بین‌المللی موجب تثبیت ثبات و امنیت در منطقه و جهان خواهد شد.

قائم مقام وزیر امور خارجه سوریه هم‌چنین با ارج نهادن و تقدیر از سیاست حکیمانه دولت جدید ایران و دستاوردهای ارزشمند آن در عرصه منطقه‌یی و بین‌المللی از جمله حصول توافق ژنو، بر حمایت دولت و مردم سوریه از ایران تاکید کرد و ابراز اطمینان کرد به طور قطع با تداوم این مسیر شاهد دستاوردهای بسیار بزرگ‌تر برای دولت و مردم ایران در آینده و در راستای صلح و ثبات و پیشرفت ایران و منطقه خواهیم بود.

او هم‌چنین با ارائه گزارشی از اوضاع داخلی سوریه بر دستاوردهای ارزشمند ارتش مقتدر سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی و تثبیت ثبات و امنیت در برخی مناطق این کشور تاکید کرد و از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران تقدیر کرد.

ظریف هم‌چنین در این دیدار از ابراز هم‌دردی و پیام تسلیت همتای سوری خود به مناسبت فوت مادرش تشکر کرد.

انتهای پیام

کد N46553

وبگردی