آفتاب

دولت بولیوی آمریکا را به امتناع از عادی سازی روابط دوجانبه متهم کرد

دولت بولیوی آمریکا را به امتناع از عادی سازی روابط دوجانبه متهم کرد

مادرید- ایرنا- ˈاوو مورالسˈ رئیس جمهوری بولیوی شب گذشته ، آمریکا را به امتناع از برقراری عادی سازی در روابط دوجانبه متهم کرد.

به گزارش ایرنا و به نقل از روزنامه بولیویایی ˈلا رازونˈ، مورالس در این راستا گفت: ما توافقی با دولت آمریکا نداریم و این نیست که ما نخواهیم بلکه آنها نمی خواهند .

رئیس جمهوری بولیوی تاکید کرد که دولت او همه تلاش ها برای پیشرفت در این هدف، برای اینکه با امضای یک توافق مبنی بر احترام متقابل و عدم دخالت در امورات داخلی به یک تعهد برسند را انجام داده است.

مورالس ضمن تاکید بر روابط خوب بولیوی با دیگر کشورها از جمله چین و روسیه ادامه داد: ما چه می توانیم بکنیم؟ ما همه سعی خود را کردیم، یک برنامه جدید را طراحی و امضا کردیم اما آنها به قوانین احترام نمی گذارند و همیشه سعی دارند ما را از بالا نگاه کنند .

تنش های دیپلماتیکی بین دو کشور از ماه سپتامبر (شهریور) سال 2008 میلادی آغاز شد، هنگامی که مورالس، ˈفیلیپ گلدبرگˈ سفیر آمریکا در بولیوی را به اتهام توطئه علیه دولتش از کشور اخراج کرد. در پاسخ به این اقدام، ˈجرج دبلیو بوشˈ رئیس جمهوری وقت آمریکا نیز ˈگوستاوو گوسمنˈ سفیر بولیوی در آمریکا را اخراج کرد.

هرچند که روابط دیپلماتیکی بین دو کشور قطع نشده زیرا کاردار های این دو سفارتخانه مسوولیت را بر گردن دارند اما بازگشت سفیران به سفارتخانه ها به معنی عادی سازی روابط پس از چندین سال مذاکرات شکست خورده بین دو کشور خواهد بود.

به دلیل این تنش بین دو کشور، بولیوی همچنین تصمیم گرفت که دو آژانس آمریکایی همکاری و مبارزه با مواد مخدر را با این استدلال که این دو آژانس در حال انجام فعالیت های سیاسی در خاک بولیوی بودند از کشور اخراج کند.

اروپام/ 1234** 1514
کد N46502

وبگردی