آفتاب

اروپا و خطر تجزیه طلبی

اروپا و خطر تجزیه طلبی

مسکو-ایرنا- رادیو صدای روسیه روز سه شنبه درگزارشی با اشاره به رشد جنبش های تجزیه طلبی دراروپا درقالب هایی مانند جدایی اسکاتلند از انگلیس و کاتالونیا از اسپانیا اعلام کرد که قاره سبز با معضلی به نام تجزیه طلبی و تلاش ملت های آن برای وحدت از طریق تجزیه مواجه است.

به گزارش ایرنا درمطلب تحلیلی صدای روسیه آمده است: اروپا این روزها با مسایلی مانند سخت گیری لندن برای ورود بلغارها و رومانیایی ها به بازار کار انگلیس، برنامه ریزی اسکاتلند و کاتالونیا برای برگزاری همه پرسی درباره جدایی از انگلستان و اسپانیا و نارضایتی روزافزون آلمان ها، فرانسوی ها و اسپانیایی ها از هزینه درآمدهای خود برای کمک به اعضای ضعیف تر اتحادیه اروپا روبرو است.

برپایه این گزارش به نظر می رسد که وحدت اروپا که بروکسل پیش از این زیاد به آن می بالید، درحال گسست است.

درگزارش رادیوی روسی اضافه شده است: دولت محافظه کار انگلیس بر لزوم سهمیه بندی ورود بلغارها و رومانیایی ها به بازار کار این کشور که براساس اعلام اتحادیه اروپا از اول ژانویه 2014 آزاد شده است، تاکید دارد.

ˈبراین اساس درحالی که مطابق مقررات اتحادیه اروپا ورود اتباع بلغارستان و رومانی به بازار کار کشورهای عضو اتحادیه اروپا از ابتدای سال جاری آزاد شده است، انگلیس اعلام کرده که ورود بیش از 75 هزار مهاجر کاری از این دو کشور را به بازار کار خود نمی پذیرد و همین امر نارضایتی بخارست و صوفیه را به دنبال داشته است.

درگزارش آمده است: از سوی دیگر قرار است رای گیری درباره استقلال کاتالونیا از اسپانیا 9 نوامبر سال جاری برگزار شود و با وجود اقدام مادرید درممنوع کردن چنین خواسته ای، دولت محلی کاتالونیا اعلام کرده است که درصورت پافشاری مادرید در این زمینه بصورت یک جانبه اعلام استقلال خواهد کرد.

برپایه گزارش، اسکاتلند نیز 18 سپتامبر سال جاری درباره جدایی خود از انگلیس همه پرسی برگزار می کند و در آنجا همه چیز آرام تر از کاتالونیا است و لندن تلاش دارد با دادن اجازه برگزاری همه پرسی و اعطای خودمختاری اقتصاد به اسکاتلند از شدت تنش ها در سطح ملی بکاهد.

درگزارش صدای روسیه یادآوری شده است : مردم اسکاتلند معتقد هستند که با جدا شدن از لندن می توانند زندگی آرام تر و بهتری داشته باشند.

ˈلئونید ساوینˈمعاون جنبش اوراسیای روسیه دراین باره اظهار داشت: احتمالا اهالی کاتالونیا و اسکاتلند در ˈرژه استقلالˈ اروپایی ها پیشگام خواهند بود و درحال حاضر این مساله تنها در اسپانیا و انگلیس مطرح است اما آنها می توانند برای دیگر کشورها سرمشق شوند.

ساوین افزود: شاید نقشه اروپا در آینده عوض شود. مثلا در بخش وسیعی از رومانی، مجارها ساکن هستند و مردم مجارستان به طور مداوم به این مساله اشاره می کنند. از سوی دیگر برخی ملت ها در اروپا ممکن است دست به اتحاد بزنند که وحدت مونته نگرو با صربستان می تواند مصداقی از آن باشد.

وی اضافه کرد: در دو دهه اخیر اندیشه همگرایی اروپایی به نوعی به پرچم اتحادیه اروپا تبدیل شده بود اما هر چه کشورهای بیشتری وارد اتحادیه اروپا می شوند، درمقابل ملت های بیشتری نیز خواستار کسب استقلال می شوند.

ˈکنستانتین ورونوفˈمحقق انستیتو اقتصاد جهانی روسیه دراین باره می گوید: فهرست کشورهای اروپایی درگیر با مساله استقلال طلبی متنوع است و از استقلال طلبی گرینلند و جزایر فارر درخاک دانمارک تا روحیات تجزیه طلبی در پادانیا در شمال ایتالیا، باسک ها در اسپانیا و جزیره کرس فرانسه و ایرلند شمالی گسترده است.

ورونوف معتقد است که همزمان با تقویت روند همگرایی در قرن بیست و یکم در اروپا فرایند تجزیه طلبی نیز در این قاره شدت گرفته است.

وی افزود: حتی قدرت های بزرگ اروپایی مانند فرانسه و آلمان نیز با مناقشات ملی مواجه هستند که مشکلات مربوط به استقلال خواهی ˈکرسˈ و ˈآلزاسˈ از جمله آنها است و حتی گفته می شود که مردم ایالت باواریا در جنوب آلمان نیز به دنبال اعلام استقلال از این کشور می باشند.

وی ادامه داد: البته مسوولان اتحادیه اروپا نه تنها هیچ نگرانی از رواج تمایلات استقلال طلبانه یا خودمختاری خواهانه ملت های این قاره ندارند، بلکه حتی به مردم کاتالونیا و اسکاتلند وعده پذیرش در اتحادیه را می دهند.

وی یادآورشد: فلاندرها و ساکنان شهرهای شمالی ایتالیا نیز که علاقه مند به جدایی از کشورهای خود هستند، چنین وعده هایی را دریافت کرده اند.

کارشناس روس ادامه داد: به نظر می رسد که بروکسل روحیات تجزیه طلبی را در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا تشویق می کند و کارمندان اروپایی به این گونه به دنبال آن هستند که ابزار حکومت را از چنگ قدرت های اروپایی دربیاورند.

وی براین باور است که تقسیم قدرت های شناخته شده اروپایی به چند کشورˈتاریخیˈ موجب پیدایش قابلیت بیشتر برای هدایت آنها خواهد شد و دستگاه اداری اتحادیه اروپا از این طریق به ایفای نقش واقعی در اجرای امور سیاسی در سراسر اروپا دست خواهد یافت.

اروپام/518 ** 1064
کد N46309

وبگردی