آفتاب
تحولات شبه جزیره کره/

مخالفت آمریکا با غنی سازی اورانیوم در سئول/ آرایش تانک های پیشرفته آمریکا در کره جنوبی

مخالفت آمریکا با غنی سازی اورانیوم در سئول/ آرایش تانک های پیشرفته آمریکا در کره جنوبی

آرایش تانک های پیشرفته آمریکا در کره جنوبی و مخالفت واشنگتن با غنی سازی اورانیوم در سئول از جمله خبرهای مرتبط با تحولات شبه جزیره کره است.

به گزارش خبرگزاری مهر، یونهاپ در گزارشی با اشاره به آغاز نهمین دور مذاکرات پارک رو بیوگ و توماس کانتریمن نمایندگان کره جنوبی و آمریکا در شهر دائه جون برای دادن اجازه به سئول برای غنی سازی اورانیم و بازفرآوری سوخت هسته ای نوشت وزارت خارجه کره جنوبی امروز سه شنبه در بیانیه ای از تصمیم خود برای دستیابی به حق غنی سازی اورانیوم خبر داد.

با وجود آغاز مذاکرات از سال 2010 تاکنون اختلافات گسترده ای میان واشنگتن و سئول برای غنی سازی اورانیم وجود دارد زیرا مقامات آمریکایی بارها اعلام کردند که در صورت موافقت با این موضوع کره جنوبی می تواند به ساخت بمب اتمی دست یابد.

مخالفت آمریکا با دادن اجازه به سئول برای غنی سازی اورانیم و ژست صلح طلبانه واشنگتن درحالیست که آمریکا در مواضعی دوگانه در حال آرایش دادن تانک های پیشرفته و واحدهای عملیاتی توپخانه خود در کره جنوبی درست در زمانی است که سئول از تصمیم خود برای عادی سازی روابط با پیونگ یانگ خبر داده است.

به نوشته رویترز، آمریکا که بیش از 28 هزار و 500 نیروی نظامی در کره جنوبی دارد و نزدیک به 800 نیروی آمریکایی را در استان شمالی گیونگ گی در مرز دو کره مستقر کرده، این اقدام را با هدف برقراری توازن قوا در آسیا و اقیانوس آرام خوانده است.

شینهوا نیز در گزارشی به اظهارات جان کربی سخنگوی پنتاگون درباره تعهد آمریکا و کره جنوبی برای ایجاد دفاع مشترک قوی و مقاوم با هدف مقابله با اقدامات تحریک‌ آمیز کره شمالی پرداخت.

سخنگوی پنتاگون همچنین از دیدار چاک هگل وزیر دفاع آمریکا و یون بیونگ سی وزیر خارجه کره جنوبی در واشنگتن و تاکید مقامات دو کشور برای ایفای نقش مهم و حیاتی ائتلاف واشنگتن و سئول خبر داده و آن را محور اصلی صلح و ثبات در منطقه آسیا- اقیانوسیه خواند.

چاک هگل و یون بیونگ در دیدار مشترک بر لزوم گسترش ظرفیت‌ های نظامی دو کشور با هدف حفظ و تقویت وضعیت دفاع مشترک تاکید کردند.

یونهاپ نیز می نویسد: مواضع دوگانه درحالیست که پارک گئون هه رئیس جمهوری کره جنوبی نیز پیشنهاد ارائه کمک‌ های بشردوستانه بیشتر به کره شمالی را مطرح کرده و از همسایه اش خواسته تا به اقدامات تحریک آمیز خود پایان داده و باعث ایجاد دوره ای جدید از اتحاد دو کشور شود.

کد N46286

وبگردی