آفتاب

شورش سعودی‌ها علیه اوباما

شورش سعودی‌ها علیه اوباما

خشم ریاض بیش از هر چیز مربوط به بازگشت مسالمت آمیز ایران به جامعه‌جهانی است. این بازگشت با توافقاتی همراه خواهد بود که برخلاف انتظار دشمنان ایران، می تواند تهران را محور تعاملاتی کند که نبود آن، منطقه را در سال‌های اخیر دچار بلاتکلیفی مزمن کرده است.

وقت آن است که از آتش افروزی سعودی‌ها در منطقه جلوگیری شود. خاورمیانه بشکه باروتی است که با دمای کنونی هرلحظه با خطر انفجار روبروست. سعودی‌ها بر شدت این وضع می‌افزایند و بی‌محابا ماجراجویی‌می‌کنند؛ با این تصور که خواهند توانست اوضاع را به شکل گذشته برگردانند.
در این میان هیچ کس جز واشنگتن قادر نیست سعودی‌های عصبانی از تغییرات را مجاب به تمکین از "اصول تغییر" کند. سعودی‌های سرمست از ثروت‌های نفتی اکنون براین باورند که می‌توانند با تکیه بر منابع مالی و تأثیرگذاری بر بازیگران منطقه‌ای نتایج دلخواه را برای خود رقم بزنند.
اوضاع ناپایدار مصر، سوریه، لبنان و عراق، سعودی‌ها را برای اجرای اهداف خود وسوسه کرده است. آنان اکنون تصور می‌کنند که در مرتبه‌ای قرار دارند که قادر به تغییر معادلات شکل یافته در منطقه خواهند بود؛ معادلاتی که پتانسیل اختلاف‌های فرقه‌ای آن را به طور جدی آسیب‌پذیر کرده است.
خشم ریاض بیش از هر چیز مربوط به بازگشت مسالمت آمیز ایران به جامعه‌جهانی است. این بازگشت با توافقاتی همراه خواهد بود که برخلاف انتظار دشمنان ایران، می تواند تهران را محور تعاملاتی کند که نبود آن، منطقه را در سال‌های اخیر دچار بلاتکلیفی مزمن کرده است. بازگشت ایران به جامعه جهانی، یعنی به رسمیت شناخته شدن دوباره قدرتی که توانایی ایجاد تعادل و آرامش را در منطقه دارد. در این صورت ریاض و متحدان خرد آن در منطقه یا باید تابع وضع جدید شوند و یا تن به تغییرات سخت دهند.
برافروختن جنگ فرقه‌ای مهمترین دستمایه سعودی‌های افراطی است که اکنون از سوی سعود الفیصل و امیر بندر‌سلطان در هرم قدرت نظام سیاسی عربستان دست بالا را دارند. ترور "الشطح" و انفجارهای زنجیره‌ای در لبنان، اشغالگری گروه داعش(دولت اسلامی عراق و شام) در استان الانبار عراق و تشدید جنگ در سوریه یک موضوع مشترک را همراه دارد و آن تولید کینه میان شیعه و سنی است. تنها مورد متفاوت در این آتش افروزی، بحران میان اسلامگرایی و لائیسیسم در مصر است. مردم این کشور نیز به ترتیبی دیگر هزینه دشمنی سعوی‌ها را با اخوان المسلمین می پردازند.
سعودی‌های افراطی جنگ با سیاست‌های واشنگتن را آغاز کرده‌اند و به مثابه نیروی شورشی علیه رویکرد منطقه‌ای دولت باراک اوباما وارد عمل شده‌اند. هیمنه این آتش‌افروزی، اوضاعی غیر قابل کنترل را ایجاد خواهد کرد اگر اکنون ماجراجویی سعودی‌ها کنترل نشود.
مشارکت فعال تهران و واشنگتن در آرام بخشی به اوضاع در سوریه، لبنان و عراق خواهد توانست به این بحران جعلی پایان دهد.

کد N46225

وبگردی