آفتاب

افشاگری یک وکیل سیا از تکنیک‌های شکنجه‌ این سازمان

افشاگری یک وکیل سیا از تکنیک‌های شکنجه‌ این سازمان

یکی از وکلای سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در خاطرات خود فاش ساخت که تصمیم برای استفاده از شکنجه غرق مصنوعی علیه زندانیان القاعده در سال 2002 از سوی مدیران سازمان سیا و وکلای دولت آمریکا گرفته شد اما توسط جورج دبلیو بوش تایید نشده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز، این وکیل سابق سازمان سیا به نام جان ریزو، در کتاب خاطرات خود به بررسی اقدامات آمریکا در پاسخ به حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 پرداخته است.

جان ریزو که مشاور حقوقی موقت سازمان سیا بوده در کتاب خاطرات خود می‌گوید، جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در ابتدا در جریان استفاده از تکنیک‌های بازجویی همراه با شکنجه نظیر غرق مصنوعی که به گفته منتقدان نوعی شکنجه به حساب می‌آمدند قرار نگرفته است.

این به رغم ادعاهای جورج بوش در کتاب خود که سال 2010 منتشر شده است. به گفته ریزو بوش چندی بعد استفاده از این تکنیک‌ها را با امضا خود مجاز دانسته است.

ریزو ادعاهای سابق سیا را مبنی بر اینکه نمایندگان اصلی کنگره آمریکا در جریان آنچه که سازمان سیا تکنیک‌های بازجویی پیشرفته خوانده قرار داشتند و به آن اعتراض نکردند را تکرار کرده است.

ریزو در کتاب خود به نام کمپانی من می‌نویسد: سازمان سیا برای استفاده از یک تکنیک همراه با شکنجه دیگر درخواست مجوز داشت اما این تکنیک به قدری بی‌رحمانه بود که وزارت دادگستری از پذیرش آن خودداری کرد و استفاده نشد.

اگر چه سانسورچی‌های سازمان سیا نگذاشتند وی این تکنیک را توضیح دهد اما دیگر مقامات گفته‌اند که این تکنیک القای دفن شدن به صورت زنده به زندانیان بوده است.

افشاگری‌های ریزو در حالی مطرح می‌شود که کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا مشغول بررسی مساله انتشار یک گزارش محرمانه دموکرات‌ها است مبنی بر اینکه بازجویی‌ها موثر نبوده و مدیران سازمان سیا درباره تاثیر آنها دروغ گفته‌اند.

افسران سازمان سیا ابتدا از شیوه‌های خشن علیه ابوزبیده، عامل القاعده که در مارس 2002 در پاکستان دستگیر شد و به زندان سیا در تایلند منتقل شد استفاده کردند.

پس از آن افسران سیا 9 تکنیک بازجویی همراه با شکنجه از جمله تکنیک غرق مصنوعی و همچنین تکنیک‌های دیگری نظیر حبس در جایی بسیار تنگ، ایجاد موفقیت‌های استرس‌زا و سیلی‌های توهین‌آمیز مطرح کردند.

ابوزبیده که در زندان گوانتانامو در کوبا زندانی بود یکی از سه زندانی است که در سال 2002 و 2003 با غرق مصنوعی شکنجه شد.

ریزو فاش ساخت که وی می‌توانسته جلوی تکنیک‌های شکنجه سیا از جمله غرق مصنوعی را بگیرد اما موافقت وزارت دادگستری برای استفاده از آنها را کسب کرده زیرا معتقد بوده استفاده از آنها برای مقابله با القاعده ضروری است.

مشارکت وی در این زمینه موجب شد سناتورهای آمریکایی در سال 2007 جلوی معرفی وی به عنوان مشاور حقوقی کل سازمان سیا را بگیرند و وی در سال 2009 پس از 33 سال در سازمان سیا بازنشسته شد.

انتهای پیام

کد N45988

وبگردی