آفتاب

توافق بر سر تشکیل دولت ائتلافی چپ میانه‌ در جمهوری چک

توافق بر سر تشکیل دولت ائتلافی چپ میانه‌ در جمهوری چک

سیاستمداران جمهوری چک توافقی به منظور تشکیل یک ائتلاف و کابینه چپ میانه‌رو امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این توافق به دنبال انتخابات زودهنگام ماه اکتبر که در پی رسوایی فساد و جاسوسی دولت جمهوری چک رخ داد، منعقد می‌شود.

ائتلاف چپ میانه‌رو به رهبری پیروزهای انتخابات یعنی سوسیال دموکرات‌ها متعلق به بوهوسلاو سوبوتکا، همچنین شامل حزب سیاسی جدید التاسیس ANO به رهبری آندری بابیس، میلیاردر مشهور و دموکرات‌های مسیحی میانه‌روی متعلق به پاول بلوبرادک می‌شود.

این ائتلاف که در آن سوبوتکای 42 ساله قرار است نخست‌وزیر شود، در پارلمان حاوی 200 کرسی جمهوری چک اکثریتی با 111 کرسی خواهد داشت. سوبوتکا وعده داد که دست به تغییراتی برای بهتر شدن زندگی مردم، حمایت از رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی خواهد زد.

توافق برای تشکیل یک دولت جدید در جمهوری چک شش ماه پس از بروز آشوب سیاسی در این کشور اتفاق می‌افتد. این کشور دارای 5 / 10 میلیون جمعیت و یکی از اعضای اتحادیه اروپا است.

پارلمان سابق جمهوری چک که در اختیار راست‌های میانه‌رو بود، منحل شد و به دنبال انحلال آن در ماه اکتبر انتخابات زودهنگام برگزار شد. در ماه ژوئن نیز پتر نکاس، نخست‌وزیر سابق جمهوری چک در پی رسوایی فساد و جاسوسی از مقام خود استعفا داد.

جنا ناگیویا، دستیار ارشد نکاس که اکنون همسر وی است، در جریان این رسوایی به رشوه‌گیری و سوءاستفاده از قدرت متهم شد.

میلوس زمان، نخستین رئیس‌جمهوری منتخب جمهوری چک که با رای مستقیم مردم انتخاب شده است، کابینه‌ای تحت رهبری جیری روسنوک، هم‌پیمان چپ‌گرای خود معرفی کرد که در ماه اوت در پارلمان نتوانست رای اعتماد کسب کند.

انتخابات که برای ماه مه 2014 برنامه ریزی شده بود، پس از آن زودتر از موعد مقرر برگزار شد. این اکنون به عهده میلوس زمان است که وزرای کابینه را تایید کند و نخست‌وزیری را معرفی کند اما این فرآیند به راحتی انجام نخواهد شد زیرا پیشتر وی گفته بود که ممکن است برخی از گزینه‌های پیشنهادی سوبوتکا برای وزارتخانه‌ها را رد کند.

انتهای پیام

کد N45909

وبگردی