آفتاب
سومین وزیر دولت از مجلس کارت زرد گرفت‎؛

جنتی: نباید به سمت توقیف مطبوعات برویم

جنتی: نباید به سمت توقیف مطبوعات برویم

رسایی: در مطبوعات داخلی عناصر ضد انقلاب حضور دارند/ با توجه به نگرش ما مبنی براینکه حتی الامکان توقیف مطبوعات صورت نگیرد و راههای دیگری را امتحان کنیم حکم توقیف 9 دی صادر نشد.

مجلس شورای اسلامی به سومین وزیر دولت روحانی نیز کارت زرد داد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز-سه‌شنبه- از مجلس شواری اسلامی کارت زرد دریافت کرد.
در این جلسه علی جنتی وزیر ارشاد برای پاسخ دادن به سئوالات حمید رسائی به مجلس آمده بود ابتدا گزارش کمیسیون فرهنگی قرائت شد.
در ادامه جلسه علنی مجلس علی جنتی در وقت اول خود پشت تریبون مجلس آمد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درپاسخ به سئوالات مطروحه اظهار داشت: در خصوص تک خوانی خانم‌ها من نظر برخی علمای سلف یا مراجع حاضر را گفتم. با این قید که تک خوانی و جمع خوانی فرقی ندارد، به شرط آنکه مفسده انگیز نباشد. برخی رسانه‌ها قسمت دوم را حذف کردند، ما اعتقاد داریم در برخی موارد مثل لالایی تیتراژ پایانی سریال مختار نامه براساس استفتاء آن مورد اشکالی ندارد، اما آنچه برای ما مهم و ملاک است نظر مقام معظم رهبری است و اظ‌ها رنظرهای ما نیز متکی به نظرات ایشان است
وی در ادامه درخصوص روزنامه بهار اضافه کرد: اصل آن مقاله به هیچ وجه قابل دفاع نیست. وظیفه ما طرح تخلف در هیئت نظارت بر مطبوعات و تصمیم گیری در این مورد بود که انجام شد و روزنامه را به اشد مجازات یعنی توقیف محکوم کردیم. آقای رسائی سئوال کردند که چرا در جمع اعضای هیئت نظارت نظر وزیر براین بوده که روزنامه نباید توقیف شود و بعد از توقیف آن اظهار تاسف کرد.
وی ادامه داد: یک نظر در هیئت بر این بود که مقاله وقتی چاپ شده سردبیر و مدیر مسول توجهی به محتوای مقاله نداشته‌اند وعنوان مقاله نیز غلط انداز بوده است اما به مجرد چاپ مقاله بلافاصله مدیر مسئول اعتراف به خطای خودنمود، رسما عذر خواهی کرد روز بعد یک مقاله علیه مقاله مذکور ر روزنامه منتشر کرد و گفت خودم حاضرم برای تنبیه چند روز روزنامه‌ام را توقیف کنم برای اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات معلوم شد که این تخلف سهوی بوده و از دستشان در رفته است فرق است. میان کاری که عالما و عامدا انجام شود یا فعل سهوی با این حال نظر غالب بر توقیف بود که انجام شد.
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با بیان اینکه نظر من براین بود که ما نباید به سمت توقیف مطبوعات برویم و راههای دیگر مانندتذکرات شفاهی کتبی و... باید در نظر بگیریم، تصریح کرد: این هنر نیست که ما بلافاصله روزنامه‌ای را توقیف کنیم تا جایی که می‌توانیم باید موارد دیگری را اعمال کنیم و نبایددر همه موارد اشد مجازات را اعمال کرد. براساس این نگاه ما تلاش کردیم حتی الامکان روزنامه توقیف نشود وبرای رسانه‌ها ی بیگانه خوراک درست نکنیم که بگویند آن‌ها آزادی بیان را رعایت نکرده‌اند.
در ادامه جلسه سئوال از وزیر ارشاد، حمید رسائی نماینده تهران از وقت اول خود استفاده کرد و با اشاره به ریشه فرهنگی انقلاب ایران و بیانات مقام معظم رهبری در خصوص پایگاه دشمن شدن برخی مطبوعات در سالهای گذشته، اظهار داشت: مسعود بهنود که از روزنامه نگاران دوران طاغوت بوده و باقی مانده بود در دادگاه خود صراحتا می‌گوید هدف ما از بین بردن ایمان مردم بود. اما وزارت ارشاد دولت اصلاحات آن روز نه تنها با این جریانات مقابله نکرد، بلکه از آن‌ها حمایت کرد. آقای جنتی برخی از مواضع شما بوی مواضع قبلی را می‌دهد و ما از این جهت نگرانیم.
وی افزود: امروز آن جریان‌ها در صدای آمریکا و... فعال هستند آیا قرار است دوباره به آن جریانات میدان دهید؟ قرار است به نام آزادی مقدسات را زیر سئوال ببرند؟ آیا وزارت ارشاد مرعوب این جریانات می‌شود؟ زیر سئوال بردن مقدسات والقای شبهه در این شش ماهه افزایش پیداکرده و آقای جنتی توجه ندارند.
رسائی با اشاره به مقاله روزنامه بهار این روزنامه را یکی از افراطی‌ترین روزنام‌ها خواند وهدف آن مقاله را عدم حق حاکمیت سیاسی ائمه و انکار اصول شیعه ذکر کرد وادامه داد: نویسنده هتاک با نوعی وهابی‌گری شیعی حرکت کرد. این آغاز دوباره حملات جریانات دگر اندیش است که روزی پشت جریان اصلاحات پنهان شده بودند و امروز پشت جریان اعتدال در حالیکه به هیچ کدام اعتقادی ندارند و ما می‌دانیم آقای روحانی خود از این جریان زخم خورده است.
این نماینده اصولگرا با اشاره به اظهار تاسف وزیر ارشاد از توقیف بهار وقول وی مبنی بر کاهش روند روزنامه‌ها خطاب به علی جنتی گفت: وزیری که به انگلیس پناه برده نیز همین حرف‌ها را می‌زد و شما باید از این امر بترسید. هدف این مقاله این بود که بگوید وقتی امام معصوم حق حاکمیت سیاسی ندارد، ولایت‌فقیه نیز این حق را ندارد چطور متوجه این امر نشدید، در حالیکه آقای وزیر باید سرش را بالا بگیرد و از برخورد با این مطبوعات خجالت نکشد.
وزیر ارشاد دولت روحانی در ادامه این جلسه برای استفاده از وقت‌دوم خود پشت تریبون رفت و با اشاره به اینکه دغدغه رسائی و نمایندگان در باره حفظ ارزش‌ها را درک می‌کند، گفت: این احتمال را هم بدهید که فردی که سوابق حوزه دارد نیز بخواهد از ارزشهای دینی وانقلابی حراست کند. من اشاره کردم که مطالب آن روزنامه قابل دفاع نبود، اگر احساس می‌شد عمدا کاری انجام شده است چه بسا لغو امتیاز صورت می‌گرفت ما اجازه نمی‌دهیم در مطبوعات به دین و مقدسات نظام اهانت شود.
وزیر ارشاد با بیان اینکه توقیف یک روزنامه موجب بیکار شدن ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر خواهد شد، ادامه داد: راههای دیگری وجود دارد مثلا پیشنهاد ‌ی بود مبنی بر تغییر مدیر مسئول روزنامه.
جنتی در ادامه تاکید کرد: همین دیروز در هیئت نظارت بر مطبوعات پرونده نشریه ۹ دی تحت مدیریت آقای حمید رسائی مطرح شد که ۴ مورد نشر اکاذیب، ۷ مورد سیاه نمایی، ۱ مورد مطالب مغایر با امنیت ملی، ۱ مورد توهین به مسئولان و همچنین کشیدن کاریکاتور وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در حالیکه دست در دست شیطان دارد بوده است. براساس قانون این تخلفات می‌بایست به توقیف می‌انجامید و ۹ دی توقیف می‌شد، اما با توجه به نگرش ما مبنی براینکه حتی الامکان توقیف مطبوعات صورت نگیرد و راههای دیگری را امتحان کنیم حکم توقیف روزنامه صادر نشد.
وی در ادامه در خصو ص موضوع تک خوانی خانم‌ها اظهار داشت: یک مورد بیاورید که در کشور به خانمی اجازه داده شده باشد تک خوانی کند ما اجازه خلاف شرع نمی‌دهیم عکسهایی که نشان دادند در داخل انجام نشده است و متعلق به یک جلسه در خارج از ایران است
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در پایان با تاکید براینکه مجلس در راس امور است، گفت: حق مجلس سئوال بوده و وظیفه من نیزاین است که توضیحاتی را ارائه کنم.
حمید رسائی در جریان استفاده از وقت دوم خود در پاسخ به اظهارات جنتی در خصوص نشریه ۹دیگفت: من از آقای جنتی سئوال می‌کنم اگر ۹ دی مشکل داشت، چرا دیروز با اصرار معاون ایشان به هیئت نظارت رفته است ما در ۹ دی از توافق نامه ژنو انتقاد کردیم بازهم انتقاد می‌کنیم هر بچه‌ای حالا دیگر از توافقنامه انتقاد می‌کند
رسائی ادامه داد: آقای جنتی آیا در ۳۵ سال گذشته کسی از اختلاف فتوای مراجع در باره تک‌خوانی خانم‌ها خبر نداشت و شما آن را کشف کردید که سخنی بگویید که منجر شود آن‌ها تی‌تر بزنند: تابوی ۳۵ ساله شکسته شد.
وی عدم اطلاع سردبیر و مدیر مسئول روزناه بهار از محتوای مقاله را عذر بد‌تر از گناه توصیف کرد و با بیان اینکه در مطبوعات داخلی عناصر ضد انقلاب حضور دارند از تورج اتابکی، فرزین وحدت، افسانه نجم آبادی به عنوان همکاران بنیاد اشرف پهلوی و مقیم آمریکا یاد کرد و تاکید نمود: فضای حاکم بر مطبوعات فضای ابتذال است. همین مطبوعات که خودشان از سعید مرتضوی و شهرام جزایری پول گرفته بودند بر سر گزارش تامین اجتماعی دوهفته مجلس را بمباران کردند.
رسائی در پایان خطاب به جنتی گفت: من می‌دانم شما موافق این روند نیستید ما می‌خواهیم شما عزیز باشید و به شما کمک کنیم مثلا ۲ میلیارد ونیم یارانه مطبوعات در تمام استان‌ها چرا دونشریه استانی که متعلق به یکی از مسئولین ارشاد است ۱ میلیارد از این بودجه را می‌گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی ریاست مجلس از رسائی پرسید آیا از پاسخ وزیر قانع شده است یا خیر؟ رسائی دراین باره گفت: آقای وزیر فرزند آیت الله جنتی عمار رهبر انقلاب هستند ومن از این حیث ایشان را دوست دارم اما نمی‌توانم در روز قیامت به خاطر این نشریه اهانت کننده جواب امیرالمومنین را بدهم بنابراین رضایت نمی‌دهم و تصمیم را به نمایندگان واگذار می‌کنم.
براین اساس رأی‌گیری در مجلس درباره قانع شدن یا قانع نشدن نمایندگان از پاسخهای وزیرانجام گرفت که براسا‌س آن نمایندگان با ۱۰۵ رأی موافق، ۹۷ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع از پاسخهای وزیر قانع نشدند، بنابراین علی جنتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی سومین وزیری است که پس از علی طیب نیا و فرجی دانا از مجلس نهم کارت زرد دریافت کرد.

کد N45811

وبگردی