آفتاب
در پاسخ به تذکری؛

ابوترابی‌فرد: مجلس از وزیر ارشاد حمایت جدی می‌کند

ابوترابی‌فرد: مجلس از وزیر ارشاد حمایت جدی می‌کند

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده رودسر و املش درباره طرح سؤال و استیضاح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رأی نمایندگان نشان می‌دهد که مجلس از وزیر ارشاد حمایت جدی می‌کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمد مهدی رهبری نماینده مردم رودسر و املش در تذکری درباره سؤال از وزرا گفت: مطابق قانون اساسی و آئین‌نامه داخلی مجلس، ماده 210 صراحت دارد در صورتی که اکثر نمایندگان نظر به وارد بودن سؤال نماینده یا نمایندگان بدهند رئیس مجلس مؤظف است سؤال را به رئیس جمهور ارجاع دهد.

وی ادامه داد: در ماده 211 نیز عنوان شده چنانچه در هر دوره مجلس سه بار با رأی اکثریت نمایندگان حاضر، سؤالات نمایندگان از هر وزیر وارد تشخیص داده نشود، طرح استیضاح وزیر داده می‌شود، ولی در هر دو ماده‌ای که ناظر به سؤال نمایندگان است وارد بودن سؤال نماینده به رأی گذاشته می‌شود.

رهبری گفت: در مورد وزیر ارشاد 105 نفر نظر موافق دادند اقلیت یعنی 97 نفر مخالف بودند، در ماده 228 آئین‌نامه داخلی مجلس در باره استیضاح داریم که رئیس جلسه عدم اعتماد وزیر را به رأی می‌گذارد و اگرما سؤال را وارد ندانیم باید به استیضاح برسیم.

این نماینده مجلس اضافه کرد: استیضاح،‌ عدم اعتماد است نه اعتماد به وزیر،. به نظرمی‌رسد اگر قرار باشد سؤالی مطرح شود باید بگوییم سؤال یک نماینده وارد است یا نه، اگر نظر وزیر را بخواهیم اگر اکثریت موافق بودند باید قانع شویم که این منجر به استیضاح می‌شود، ماده 228 هم صراحت دارد که بحث عدم اطمینان مطرح است.

به گزارش ایسنا، در ادامه محمد حسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی امروز را بر عهده داشت، توضیح داد: ماده 210 به گونه‌ای است که از آن دو برداشت می‌توان داشت، برخلاف ماده 228 که در مورد استیضاح است، در ماده 228 پس از انجام استیضاح، رئیس جلسه عدم اعتماد وزیر یا وزیران را به رأی می‌گذارد در نتیجه رأی‌های ممتنع هم به نفع وزیر خواهد بود، یعنی کسانی که رأی به عدم اعتماد می‌دهند ملاک قرار می‌گیرند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در مورد سؤال، این مسأله دو لبه دارد در قسمت اول توضیحاتشان را ارائه می‌دهند و در صورت قانع نشدن، رئیس جلسه نظر نمایندگان را اخذ می‌کند، پیام این بند این است که باید ببینیم که نمایندگان قانع شده‌اند یا خیر و در ذیل آن اظهار می‌دارد در صورتی که اکثر نمایندگان حاضر، نظر به وارد بودن سؤال داشته باشند نظر شما درست است.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: در مورد آقای جنتی نیز رأی‌های ممتنع به عنوان مخالف حساب نمی‌شد و نظر مجلس به ایشان در این مورد خاص نظر مثبت است، اما ما در هیأت رئیسه مجلس این موضوع را بحث کردیم و نهایتا به روال فعلی رسیدیم اما فکر می‌کنم که لازم است روی این موضوع بحث کنیم، این موادی است که هم نظر هیأت رئیسه و هم نظر کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی این است که باید اصلاح شود.

وی تاکید کرد: در این ماده بعد از استماع آخرین نظرات نمایندگان مخالف، وزیر زمانی ندارد که از خودش دفاع کند لذا شایسته است زمانی باشد که وزیر مجددا بتواند از خود دفاع کند و نمایندگان در جریان آخرین دفاع وزیر قرار بگیرند.

ابوترابی‌فرد در پایان گفت: در مورد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با فاصله کمی نظر نمایندگان را دریافت کردیم که نشان می‌دهد مجلس حمایت جدی از وزیر دارد و خواستار این است که این وزارتخانه با قوت در جهت گسترش فرهنگ اسلامی و ارزش‌های انقلاب حرکت کند.

انتهای پیام

کد N45696

وبگردی