آفتاب

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: به اجرای توافق ژنو نزدیک شده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: به اجرای توافق ژنو نزدیک شده‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که دو طرف به اجرای توافق هسته‌ای موقت بین ایران و گروه 1+5 بسیار نزدیک شده‌اند.





به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که اوضاع اجرای توافق هسته‌ای تهران و گروه 1+5 چگونه است، گفت: من فکر می‌کنم ما در تعطیلات کمی در این زمینه صحبت کرده‌ایم ولی به طور کلی تعطیلات مانع برگزاری بخشی از این مذاکرات شد. ما در گفت‌وگوها درباره اجرای توافق ژنو به پیشرفت خوبی دست یافته‌ایم. آخرین گام در این روند بازگشت مذاکره‌کنندگان به پایتخت برای تعطیلات و مشورت در زمینه برخی مسائل بود. امیدواریم که تیم مذاکراتی‌مان در این هفته یا خیلی زود برای مذاکرات بیشتر عازم شود و امیدواریم بتوانیم به زودی این توافق را نهایی کنیم.



وی افزود: ما بسیار نزدیک شده‌ایم فقط کافی است که برخی جزئیات را نهایی کنیم.



هارف در پاسخ به اینکه «سازمان ملل اعلام کرده است که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه قرار است در سیزدهم ژانویه درباره شرکت داشتن ایران در مذاکرات سوریه با مقامات آمریکا دیدار کند، آیا این درست است و آیا دعوت‌نامه‌هایی که امروز ارسال شد همه دعوت‌نامه‌ها نیست و این روند ادامه دارد؟» گفت: شنیدم که امروز دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که در حال ارسال دعوتنامه برای نشست سوریه است. فهرست مدعوین در بیستمین نشست سه‌جانبه در ماه دسامبر نهایی شد. ما در آن زمان گفتیم که تصمیمی هنوز درباره ایران گرفته نشده است. درباره شرکت کردن ایران، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا موضع ما درباره اینکه ایران باید به طور علنی بیانیه ژنو 1 را بپذیرد تا بتواند در کنفرانس ژنو 2 شرکت کند را تکرار کرده است. تکرار می‌کنم که هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است. می‌توان گفت که گفت‌وگوهای او با مقامات روس روی ایران متمرکز خواهد بود، ولی به مقدمه‌چینی‌های دیگر برای مذاکرات ژنو 2 نیز خواهد پرداخت.



سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه «آیا انتظار دارید در دیدار کری و لاوروف تصمیمی درباره شرکت کردن یا نکردن ایران یا نظارت آن کشور صورت گیرد» گفت: آنها نیستند که درباره کسی که باید دعوت شود تصمیم می‌گیرند. سازمان ملل این کار را می‌کند. آنها نظراتشان را مطرح می‌کنند، زیرا ما بخشی کلیدی از این کنفرانس و برنامه‌ریزی برای آن هستیم. من مطمئنم که این موضوع در گفت‌وگوها مطرح می‌شود. من نمی‌توانم حدس بزنم که چه زمانی تصمیمی درباره ایران گرفته می‌شود. مسلم است که اگر تا آن زمان تصمیمی درباره ایران گرفته نشود این موضوع یکی از مباحث کلیدی گفت‌وگوها خواهد بود.



انتهای پیام




کد N45694

وبگردی