آفتاب
ژنرال لبنانی در گفت وگو با ایرنا

ایران درست می گوید، مرگ الماجد مشکوک است/ ریاض متهم اصلی

ایران درست می گوید، مرگ الماجد مشکوک است/ ریاض متهم اصلی

صیدا – ایرنا - « امین حطیط» ژنرال بازنشسته لبنانی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران درست می گوید و مرگ ناگهانی « ماجد الماجد» تروریست سعودی مشکوک است و باید رمز گشایی شود.

این کارشناس مسائل راهبردی و نظامی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در جنوب لبنان گفت: ابهام هایی که ایران در باره چگونگی مرگ الماجد تبعه سعودی مطرح کرده ، زمینه های مستحکمی دارد و به حقیقت بسیار نزدیک است.

وی با بیان اینکه ایران از اهداف اصلی این تروریست سعودی و گروه تکفیری تروریستی تحت رهبری او بوده است، به انفجارهای تروریستی اخیر مقابل سفارت ایران در بیروت اشاره کرد و افرود: بر اساس توافقنامه های بین المللی لازم الاجرا، ایران حق تام دارد که از روند تحقیقات مطلع باشد و دوم اینکه سئوالات خود را در اختیار طرف لبنانی قرار داده و خواستار جواب دقیق آنها باشد.

ژنرال حطیط گفت : این نگرانی ازهمان لحظه بازداشت الماجد وجود داشت که عده ای بخواهند او را به قتل برسانند تا بسیاری از مسائل در باره جنایات سابق او ، برنامه های تروریستی آینده او و همدستان و حامیانش مخفی بماند و با او به زیر خاک برود.



** ریاض متهم اصلی

وی همچنین با توجه به افزایش جنایات تروریست ها و رشد قارچ گونه گروه های ریز و درشت تکفیری تروریستی زیر مجموعه القاعده مثل جبهه النصره ، جبهه الاسلامیه و دولت اسلامی در عراق وشام ، متهم اصلی را عربستان سعودی و رفتار ریاض در قبال مرگ الماجد را شک برانگیز دانست.

امین حطیط با طرح این پرسش که چگونه یک مریض بد حال و در آستانه مرگ بیمارستان را ترک و عازم سوریه برای هدایت گروه های تکفیری تروریستی و ساماندهی آنها به منظور اجرای انفجارهای تروریستی می شود؟، تصریح کرد: مرخص شدن یک بیمار از بیمارستان نشان دهنده بهبود وضعیت او بوده است و اگر سلامت او در وضعیت بحرانی بود قطعا بیمارستان المقاصد را ترک نمی کرد.

این ‍ژنرال بازنشسته ارتش لبنان گفت : ارتش لبنان هنگام بازجویی از متهمان همه تلاش خود را برای حفظ جهان بازداشت شدگان می کند اما نکته مهم و سئوال برانگیز عیادت یک شخصیت سعودی از الماجد در بیمارستان نظامی بیروت است.

وی به روند سریع تحولات بعداز اعلام بازداشت الماجد تا زمان انتشار خبر مرگ ناگهانی و مشکوک او اشاره کرد و اظهارداشت: گفته می شود که طرف سعودی قصد داشته برای الماجد وکیل تعیین کند ، آیا قابل پذیرش است که کشوری بخواهد برای یک تروریست تحت تعقیب وکیل مدافع بگیرد، آیا الماجد درخواست این ملاقات را داده است؟

این کارشناس مسائل راهبردی ونظامی با بیان اینکه تروریست سعودی حداکثر 36 ساعت بعداز دیدار با شخصیت سعودی مرده است، خاطرنشان کرد: مهمترین بخش تاریک پرونده الماجد که باید روشن شود، زمانی است که این شخصیت سعودی بر بالین او حاضر بوده است.

امین حطیط ، انصراف ریاض از درخواست کالبد شکافی تروریست سعودی و درخواست تحویل سریع او به خانواده اش برای دفن کردن را تقویت کننده ، شک هایی دانست که طرف های لبنانی باید برای رفع آنها پاسخ های مناسبی داشته باشند.

این ژنرال ارتش لبنان ، کالبد شکافی الماجد توسط یک تیم پزشکی بی طرف نه پزشکان بیمارستان نظامی بیروت را برای روشن شدن علت مرگ تروریست سعودی ضروری خواند.

وی به مقاله خود در باره حمایت های عربستان سعودی از تروریست ها اشاره کرد و اظهارداشت که ریاض اندیشه تکفیری را در میان گروه های تروریستی رواج داده ، اندیشه ای که نسخه اصلی عملیات جنون آمیز آنها ترور و انفجارهای تروریستی است.

این کارشناس لبنانی با بیان اینکه دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز در حمایت مالی از گروه های تکفیری تروریستی نقش دارند، گفت: فرماندهان اصلی گروه های تکفیری تروریستی از قبیل «اسامه بن لادن» و « ماجد الماجد» سعودی هستند و در کل عربستان نقش محوری در حمایت از این گروه ها و جنایات تروریستی آنها دارد.

ژنرال بازنشسته امین حطیط افزود: گروه های تروریستی تکفیری به تهدیدی جدی برای امنیت و صلح جهان شده اند و همه کشورها اکنون در برابر امتحانی بزرگ برای مقابله با این خطر که حمایت های عربستان سعودی از آنها ادامه دارد، قرار دارند.

بعداز اعلام رسمی خبر بازداشت « ماجد الماجد» تروریست سعودی و سرکرده گروه تروریستی تکفیری گردان های « عبدالله عزام» که مسئولیت انفجار تروریستی 28 آبان ماه گذشته مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت را برعهده گرفته است، تهران رسما خواستار شرکت در روند بازجویی از این تروریست سعودی شد.

این انفجار تروریستی به شهادت 25 تن از جمله حجت الاسلام و المسلمین «ابراهیم انصاری» رایزن فرهنگی ایران در لبنان و زخمی شدن بیش از 150 تن منجر شد.

اما ناگهان فرماندهی ارتش لبنان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که ماجد الماجد صبح شنبه در میان روند درمان در بیمارستان نظامی مرکزی ارتش بعد از آنکه وضعیتش بحرانی شد، مرد.

ناظران تاکید دارند با توجه به اهمیت پیگیری پرونده انفجار تروریستی مقابل سفارت ایران و اعترافاتی که الماجد قبل ازمردن کرده است، سفر نمایندگان دستگاه های ذیربط ایرانی برای پیگیری این پرونده بسیار ضروری است و می تواند نقاط تاریک این پرونده بویژه علت مرگ مشکوک و ناگهانی الماجد را روشن کند.

تهران اعلام کرده است که بزودی هیاتی از کارشناسان را به بیروت اعزام می کند و از سوی دیگر قرار است« محمد جواد ظریف» وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه هفته آینده به لبنان سفر کند .

خاورم**2024 **2085** 1324
کد N45541

وبگردی