آفتاب

تقابل چین و آمریکا در رزمایش دریایی اندونزی

تقابل چین و آمریکا در رزمایش دریایی اندونزی

کوالالامپور – ایرنا – ایالات متحده آمریکا و چین که اصلی ترین رقبا برای تسلط بر منطقه جنوب شرق آسیا محسوب می شوند با شرکت در رزمایش دریایی چند جانبه که به میزبانی اندونزی برگزار می شود، قدرت دریایی خود را در معرض نمایش خواهند گذاشت.

به گزارش خبرگزاری رسمی اندونزی (آنتارا)، در مانور دریایی مشترک ˈکومودوˈ که قرار است در ماه آوریل سال جاری (اردیبهشت 93) برگزار شود، علاوه بر کشورهای جنوب شرق آسیا، چین، آمریکا، ژاپن، استرالیا، نیوزیلند، کره جنوبی، هند و روسیه نیز شرکت خواهند کرد.

مالزی، سنگاپور، برونئی، تایلند، فیلیپین، ویتنام، کامبوج، میانمار، لائوس و اندونزی به عنوان میزبان رزمایش کومودو 10 کشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا هستند که در این رزمایش شرکت می کنند.

ˈآگوس هریایانˈ از فرماندهان دریایی اندونزی روز گذشته در جزیره ˈرائوˈ گفت: در این رزمایش، بیش از 40 کشتی نظامی شرکت دارند.

به گفته وی، اندونزی در این برنامه نظامی، 12 نوع کشتی و سایر وسایل جنگی دریایی خود را به کار خواهد برد.

برگزاری این رزمایش دریایی که در یک منطقه حساس بین المللی برگزار خواهد شد، از اهیمت شایانی برای کشورهای منطقه و سایر کشورهای شرکت کننده برخوردار است.

تنشهای دریای چین جنوبی با کشورهای منطقه از جمله ویتنام، اندونزی و فلییپین با چین که باعث باز شدن پای آمریکا به منطقه شده است فرصت مناسبی برای این دو رقیب محسوب می شود تا با نشان دادن توان دریایی خود کشورهای کمتر توسعه یافته منطقه را با خود همراه کنند.

فیلیپین که ازجمله کشورهای منطقه است که از نظر نظامی در سطح پایینی قرار دارد، برای مقابله با چین چاره ای جز همراه شدن با آمریکا را ندارد اما از سوی دیگر اگر چین بتواند در این رزمایش به فیلیپین نشان دهد که در مقابل قدرت آمریکا توان ایستادگی دارد، بازیهای منطقه ای به گونه ای دیگر رقم خواهد خود.

آبهای منطقه جنوب شرق آسیا که در مانور آوریل سال جاری میلادی جولانگاه قدرتهایی همچون چین، روسیه و آمریکا است می تواند در تصمیمات آتی که نقش مهمی در سرنوشت منطقه دارد، نقش مهمی ایفا کند.

آبهایی دریایی چین جنوبی که منابع سرشار انرژی در بستر آن قرار دارد، می تواند آینده اقتصادی کشورهایی را که بر این منطقه سلطه می یابند، به طور قابل توجهی تضمین کند.

آساق**د.م**1577
کد N45404

وبگردی