آفتاب

سازمان ملل: ایران بین اولین دعوت‌شدگان ژنو 2 نیست

سازمان ملل: ایران بین اولین دعوت‌شدگان ژنو 2 نیست

یک سخنگوی سازمان ملل گفت که ایران جزو کشورهای "دور اول" که به مذاکرات صلح درباره سوریه در سوئیس دعوت شده‌اند نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل روز دوشنبه ارسال دعوت‌نامه برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 را آغاز کرد و فرهان حق٬ سخنگوی سازمان ملل تایید کرد که ایران در این فهرست نیست، ولی افزود: دبیر کل (سازمان ملل) طرفدار دعوت کردن از ایران است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حق گفت که دعوت برای شرکت در مذاکرات ژنو 2 باید مورد تایید کشورهای آغاز‌گر این گفت‌وگو‌ها یعنی روسیه و آمریکا قرار گیرد. این دو کشور فهرست را در جلسه‌ای که در تاریخ 20 دسامبر با حضور مقامات سازمان ملل برگزار شد، تایید کردند.

حق اشاره‌ای به نام دیگر کشورهای دعوت شده نکرد، ولی سازمان ملل گفت که این کشورها شامل سوریه و دیگر شرکت‌کنندگان بین‌المللی است.

آمریکا و روسیه هنوز در زمینه نقش ایران در مذاکرات به توافق نرسیده‌اند، ولی سخنگوی سازمان ملل گفت که این سازمان امیدوار است این مسأله بتواند در نشست 13 ژانویه بین جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، همتای روسش حل شود.

کری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت که ایران حتی اگر شرکت‌کننده کامل در مذاکرات صلح سوریه نباشد،‌می‌تواند نقش سازنده‌ای را در حل بحران سوریه ایفا کند.

حدود 24 کشور قصد دارند وزیران امور خارجه خود را به جلسه‌ای که در تاریخ 22 ژانویه در هتل مونترو در سوئیس برگزار می‌شود و بان کی‌مون ریاست آن را بر عهده دارد بفرستند.

مذاکرات صلح در تاریخ 24 ژانویه با ملاقلات هیأت نمایندگی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و گروه‌های اپوزیسیون در مقر سازمان ملل در ژنو آغاز می‌شود. این ملاقات تحت نظارت اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

کد N45283

وبگردی