آفتاب

افزایش 20 درصدی تلفات حملات تروریستی پاکستان در سال 2013

افزایش 20 درصدی تلفات حملات تروریستی پاکستان در سال 2013

براساس بررسی‌های یک اندیشکده، حملات شبه‌نظامیان در پاکستان در سال 2013 نزدیک به 2500 کشته داشت که این میزان نسبت به سال گذشته میلادی 20 درصد افزایش یافت.

براساس بررسی‌های یک اندیشکده، حملات شبه‌نظامیان در پاکستان در سال 2013 نزدیک به 2500 کشته داشت که این میزان نسبت به سال گذشته میلادی 20 درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اندیشکده در گزارشی اعلام کرد که رویکرد دلجویی دولت پاکستان از شبه‌نظامیان موجب شده که طالبان مجدد بازگشت داشته باشد. این افزایش تلفات به روند سه ساله کاهش تلفاتی که در سال 2010 آغاز شد، پایان داد.

شبه‌نظامیان در پاکستان در آستانه انتخابات پارلمانی ماه ماه 2013 دست به چندین حمله زده و سطح خشونت‌ها را تا پایان سال 2013 حفظ کردند.

موسسه "مطالعات صلح پاکستان" در گزارش امنیتی سالانه خود گفت: در سال 2013 مجموعا 2451 نفر در اقدامات تروریستی کشته شدند در حالی که این میزان برای سال 2012 ، 2050 نفر بود.

محمد امیر رعنا، مدیر این اندیشکده به خبرگزاری فرانسه گفت: دولت نواز شریف، نخست وزیر پاکستان که در انتخابات سال گذشته پیروز شد و وعده از سرگیری گفت‌وگو با طالبان پاکستان را دارد موضعی سهل‌گیرانه را در قبال شبه نظامیان اتخاذ کرده است.

وی تاکید کرد: از سوی دولت پاکستان تمرکز زیادی بر مذاکرات صورت گرفته که این باعث بروز ابهام از جانب سازمان‌های اعمال قانون شده است. همین رویکرد را نیز عمران خان، سیاستمدار دیگری که پیروز انتخابات در استان خیبرپختون خواه در شمال غرب پاکستان شد، اتخاذ کرده است.

به گفته رعنا، در انتخابات پارلمانی شبه‌نظامیان عمدتا احزاب سکولار مهم را هدف حمله قرار دادند نه حزب مسلم لیگ نواز شریف و این به دولت نواز شریف اطمینان داد که هدف حمله قرار نخواهد گرفت.

وی تاکید کرد: مقامات دولت تلاش کردند تا در سطح فدرال رویکرد دلجویی را گسترش دهند.

با این وجود پس از کشته شدن حکیم‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستان در حمله یک پهپاد آمریکایی در ماه نوامبر گذشته شبه نظامیان موضعی سرسختانه را در پیش گرفتند و دولت این کشور نتوانست رهبران طالبان را پای میز مذاکره بکشاند.

براساس این گزارش همچنین حملات فرقه‌ای عمدتا میان سنی‌ها و شیعیان پاکستان با 22 درصد افزایش در سال 2013 به 687 کشته رسید. اما این بررسی‌ها نشان داد که در مناطق قبیله نشین پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان سطح تلفات 33 درصد کاهش داشته است.

این گزارش چندین توصیه را از جمله تشکیل یک سیاست امنیت ملی و تقویت نظام قضایی را ارائه داد. اما رعنا گفت که چندان در کوتاه مدت خوش‌بین نیست.

انتهای پیام

کد N44908

وبگردی