آفتاب

کیهان: منافع آمریکا در تقویت میانه‌روهای ایرانی است

کیهان: منافع آمریکا در تقویت میانه‌روهای ایرانی است

روزنامه کیهان در بخش خبرهای ویژه خود آورده است:

یک اندیشکده آمریکایی هشدار داد تصویب تحریم‌های جدید از سوی کنگره مرگ توافق ژنو است و دولت آمریکا را مانند 8 سال قبل دچار شکست سیاسی در مقابل ایران خواهد کرد.
کالین کال معاون وزیر دفاع آمریکا در فاصله سال‌های 2009 تا 2011 در تحلیلی که از سوی «مرکز امنیت آمریکای جدید» منتشر شده نوشت: توافق موقت ژنو، برنامه هسته‌ای ایران را در قبال تخفیف مختصری در تحریم‌ها به حال تعلیق درمی‌آورد تا به این ترتیب امکان گفت‌وگوهای بیشتر برای حل و فصل جامع یکی از دشوارترین چالش‌های جهان فراهم شود. با این حال و به رغم دستیابی به توافق شاخص اخیر، ده‌ها تن از سناتورها در اواخر دسامبر طرح جدیدی را برای اعمال تحریم‌های نفتی و مالی جدید علیه ایران ارائه کردند. سنا می‌تواند خیلی زود و بعد از تعطیلات ماه ژانویه در این خصوص رأی خود را صادر کند. لابی‌های قدرتمند در حمایت از این لایحه به تکاپو افتاده‌اند و امکان دارد که لایحه مذکور تصویب شود.
وی می‌افزاید: این کار با بررسی‌های اطلاعاتی غیر طبقه‌بندی شده‌ای که نشان می‌دهند اعمال تحریم‌های جدید احتمال دستیابی به یک توافق هسته‌ای موفقیت‌آمیز و جامع با ایران را از بین خواهد برد، مغایرت دارد. هواداران این لایحه خاطرنشان می‌کنند که تحریم‌های پیشنهادی جدید در صورت نقض مفاد توافقنامه ژنو از سوی ایران یا تداوم نیافتن مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی اجرا خواهند شد اما کاخ سفید هشدار داده که وضع تحریم‌های جدید در زمان حاضر با روح تعهدنامه ژنو مغایرت دارد. از سوی دیگر، این لایحه معیارهایی را ارائه می‌کند که تمامی کارشناسان مسایل ایران به اتفاق آنها را دست نیافتنی می‌دانند. از جمله اینکه باید تمامی برنامه غنی‌سازی ایران به طور کامل برچیده شود.
معاون سابق وزارت دفاع آمریکا خاطرنشان کرد: طرفداران تحریم‌های جدید از جمله سناتور «رابرت مندز»، اعتقاد دارند «تحریم‌های کنونی ایران را پای میز مذاکره کشانده است و تهدید به اعمال تحریم‌های بیشتر ایران را به همکاری و حسن رفتار بر سر میز مذاکره ملزم خواهد کرد.» این برداشت از تأثیر تاریخی تحریم‌ها بر رفتار ایرانی‌ها نادرست است. بررسی دقیق رفتار ایرانی‌ها در طول چند دهه اخیر حاکی از آن است که تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی زمانی که در کنار ارجحیت‌ها و پویایی خاصی در سیاست داخلی قرار گرفته‌اند، مؤثر واقع شده‌اند اما اکنون یک امر روشن است و آن اینکه اعمال تحریم‌های جدید مسیر مذاکرات را منحرف می‌کند.
کالین کال معتقد است: فشار آمریکا در سال‌های 2003 تا 2005 باعث شد سازش هسته‌ای در ایران و از سوی میانه‌روها قابل دفاع نباشد و منطق مقاومت حاکم شود. اکنون هم ایران به جای چند سانتریفیوژ از 19 هزار سانتریفیوژ پیشرفته برخوردار است و غنی‌سازی زیر زمینی فردو و 20 درصد را راه انداخته است.
استاد دانشگاه جرج تاون ادامه می‌دهد: رفتار ایران به روشنی نشان می‌دهد که هیچ رابطه جبری یا خطی بین «اعمال فشار بیشتر» و «امتیاز گرفتن بیشتر» از این کشور وجود ندارد. تحریم‌ها قطعاً بر تمایل ایران به توافق هسته‌ای تأثیر گذاشته اما شواهد تاریخی حاکی از آن هستند که مهم‌تر از فشارهای اقتصادی تعادل بین نیروهای سیاسی در داخل ایران است و تعامل بین این نیروها نقش تعیین کننده دارد. رهبر عالی ایران فراتر از غوغاهای سیاسی به نظاره می‌نشیند و تصمیم می‌گیرد. او تا زمانی مذاکره را می‌پذیرد که خط قرمزهای ایران رعایت شود. سنای آمریکا و اعضای کنگره باید این را بفهمند که منافع ملی کنونی آمریکا در این است که میانه‌روهای ایران بتوانند موقعیت حساس و شکننده‌ای را که در فضای سیاسی داخلی ایران به دست آورده‌اند، برای خود حفظ کنند. اصولگرایان در ایران معتقدند که سازش مقدمه امتیازگیری‌های بیشتر آمریکاست و آیت‌الله خامنه‌ای نیز با آنها هم‌عقیده است. وضع تحریم‌های جدید بلافاصله بعد از توافق معنادار ایران بعد از سه دهه، مهر تأییدی بر سوء ظن آنها خواهد بود.»
تحلیلگر اندیشکده آمریکایی در پایان تأکید کرد: لایحه پیشنهادی سناتورها برای تحمیل خواسته‌هایی مانند برچیدن کامل برنامه غنی‌سازی که آیت‌الله خامنه‌ای و اکثریت مردم ایران با آن مخالفند آن هم قبل از لغو تحریم‌های ضد ایرانی از سوی آمریکا، کار میانه‌روهای ایرانی را در جلب موافقت برای سازش بیشتر شدیداً سخت خواهد کرد.

2323

کد N44591

وبگردی