آفتاب

آماده باش درعراق برای عملیات نهایی در الانبار

آماده باش درعراق برای عملیات نهایی در الانبار

بغداد-ایرنا- ارتش و نیروهای امنیتی عراق روز دوشنبه در آماده باش کامل بسر برده اند تا با صدور فرمان حمله، حرکت به سمت فلوجه و رمادی در استان الانبار را آغاز کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا در بغداد به نقل از منابع خبری نزدیک به دولت عراق ، این عملیات احتمالا تا ساعاتی دیگر آغاز خواهد شد.

مانور و رژه روز ارتش عراق نیز از نگاه برخی ناظران سیاسی ، نوعی آمادگی برای حرکت به سمت منطقه عملیاتی بوده است.

ˈرشید فلیحˈ فرمانده عملیات استان الانبار نیز امروز به خبرنگاران گفت که عملیات آزاد سازی فلوجه و الرمادی از دست نیروهای القاعده بزودی شروع می شود.

ˈعلی قیدانˈ فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز از وجود آمادگی برای عملیات بزرگ در الانبار خبر داده است.

بر اساس این گزارش، در عملیات آتی ارتش عراق علیه القاعده، بخشی از ماموریت پیاده این عملیات را عشایر داوطلب استان الانبار و سایر استان های عراق بر عهده خواهند داشت.

در روزهای اخیر و با استیلای القاعده بر بخش هایی از استان الانبار و از جمله رمادی و فلوجه، گروههای مردمی و عشایری داوطلب جنگ با القاعده به مراکز پلیس و عشایری در عراق مراجعه و اقدام به نام نویسی کرده اند.

همچنین یگان هایی از ارتش از جنوب و مناطق مرکزی عراق نیز برای پیوستن به نیروهای عمل کننده به نزدیکی های استان الانبار رسیده اند.

طی روزهای گذشته، بیشترین حجم عملیات ارتش برعهده نیروی هوایی ، بویژه بالگردهای جنگی بود که گفته می شود در حملات به پایگاههای القاعده، تعداد زیادی از آنان را کشته اند.

تدابیر امنیتی سختی که از سه روز پیش در بغداد و مبادی این شهر به سمت شهرهای شمالی و جنوبی به اجرا گذاشته شده نیز در روز دوشنبه همچنان ادامه یافت و نیروهای امنیتی عراق تمامی ترددها و تحرکات را زیر نظر گرفتند.

همچنین از فلوجه و رمادی گزارش می رسد که القاعده از مردم این شهرها به عنوان سپر انسانی استفاده کرده و آنان را به نوعی به گروگان گرفته است.

یکی از خبرنگاران محلی در تماس با ایرنا گفت: نیروهای القاعده بعضا به صورت گروهی در شهر براه افتاده و به ایجاد ترس و وحشت در میان مردم می پردازند. آب و برق و خدمات عمومی هم به شدت مختل و بعضا متوقف شده است. خیلی ها بصورت خانوادگی از این شهرها گریخته و به سمت جنوب در استان کربلا و یا به سمت شرق یعنی بغداد حرکت کرده اند.

بسیاری نیز در مناطقی گرفتار شده اند که نمی توانند از منازل و پناهگاههایشان خارج شوند.

به گفته این خبرنگار محلی، فضای رعب و وحشت در مناطق یادشده چنان است که کمتر کسی جرات حرف زدن دارد. حتی خبرنگاران محلی که در فلوجه و رمادی فعالیت دارند، از اینکه نامی از آنان برده شود، در هراسند.

خاورم**1770**1010
کد N44355

وبگردی