آفتاب
محسنی اژه‌ای در نشست خبری:/4/

وقت نظارتی دادگاه احمدی نژاد امروز نبوده است

وقت نظارتی دادگاه احمدی نژاد امروز نبوده است

در صورتی که فردی در داخل اتومبیل خود مرتکب جرمی شود و یا صدای موسیقی که حتی حرام هم نیست موجب آزار مردم شود باز هم پلیس وظیفه جلوگیری از این جرم را دارد.

سخنگوی قوءقضاییه گفت: برای وقت نظارتی امروز رئیس‌جمهور سابق احضاریه ای فرستاده نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه دولت عنوان کرده حساب شخصی افراد حریم خصوصی است و نمی‌توان به آن ورود پیدا کرد، گفت: ما در این مورد قانون پولشویی را داریم. این قانون مشخص کرده چه مقاماتی می توانند از آن استفاده کرده و اگر پول کثیفی وجود دارد،ضابطین مشخص شده می‌توانند طبق اعلام دستگاه مذکور به حساب شخصی افراد ورود کنند، اما هرکسی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

وی افزود: حساب بانکی افراد را نمی‌توان بدون مجوز قانونی بررسی کرد، اما در مورد بررسی خودرو افراد مسئله متفاوت است، در برخی موارد فرد اقدام به گذاشتن موسیقی حرام با صدای بلند در اتومبیل خود می‌کند که این جرم مشهودی است و بدیهی است که وظیفه پلیس برخورد با این جرم است و اگر لازم باشد فرد خاطی به دستگاه قضایی نیز معرفی می‌شود.

اژه‌ای همچنین یادآور شد: در صورتی که فردی در داخل اتومبیل خود مرتکب جرمی شود و یا صدای موسیقی که حتی حرام هم نیست موجب آزار مردم شود باز هم پلیس وظیفه جلوگیری از این جرم را دارد. به صورت کلی می توان گفت برخورد با این مسئله متفاوت است. در برخی موارد نیروی انتظامی می تواند وارد شود، اما در برخی موارد دیگر نیاز به اذن قاضی وجود دارد.

در ادامه خبرنگاری عنوان کرد که سخنگوی قوه قضاییه در آخرین نشست خبری خود از برگزاری دادگاه رسیدگی به جرایم رئیس‌جمهور سابق در 16 دی ماه خبر داده بود،در حالی که امروز سرپرست دادگاه های کیفری استان عنوان کرد که وقت رسیدگی به دادگاه احمدی نژاد امروز نبوده است. اژه ای در این مورد توضیح داد: وقتی که اعلام شده بود وقت دادگاه نظارتی بود، در قانون پیش بینی شده است برخی مقامات از جمله رئیس جمهور اگر مرتکب جرم عمومی شود دادگستری مرجع رسیدگی به آن باشد و قانون در این مورد تبعیضی قائل نمی‌شود. اما نحوه رسیدگی قاضی در قانون پیش بینی شده است. در برخی موارد جرایم نیاز به شاکی خصوصی دارد در این خصوص هم شکایت خصوصی و هم شکایت مجلس وجود دارد و پرونده در مرحله مقدماتی است و دادگاه وقت نظارتی تعیین کرده بود نه وقت رسیدگی.

وی افزود: در برخی موارد پرونده‌ای آماده رسیدگی نیست، بنابراین نیاز به حضور مطلع و یا استعلام از برخی نهادها وجود دارد که اصطلاحا به این نحوه ورود به پرونده نظارت می‌گویند. زمان این نظارت توسط شخص رئیس دادگاه تعیین نمی‌شود. اگر بنده گفته‌ام وقت رسیدگی یا اشتباه از من بوده و یا قاضی این مسئله را اعلام کرده برای وقت نظارتی امروز رئیس‌جمهور سابق احضاریه ای فرستاده نشده است.

سخنگوی قوه‌قضاییه در خصوص اظهارات وزیر ارشاد مبنی بر رایزنی این وزارت خانه با وزارت اطلاعات برای برگزاری دوباره انتخابات انجمن صنفی عنوان کرد: آنچه تحت عنوان کمیته امور صنفی وجود داشت صرفا کار صنفی نمی کرد، بنابراین اگر این انجمن تحت همین مسئله دوباره شروع به کار کند دادستانی به عنوان مدعی العموم وارد می‌شود اما اگر قرار شد اساسنامه خود را تغییر دهد و تشکیلات خود را عوض کند بحث دیگری است. اما انجمن صنفی قبلی کار سیاسی می کرد و اگر همان انجمن بدون نظر قوه قضاییه فعال شود حتما با آن برخورد می شود.

دادستان کل کشور در خصوص بدپوششی و بدحجابی عنوان کرد: این مسئله موضوع مهمی است که اگر بخش قابل توجهی از آن رنج می‌برند نباید فراموش کرد که بی حجابی با بی عفتی متفاوت است و ممکن است در مورد این مسائل صرف اقدامات قضایی و یا انتظامی تأثیرلازم را نداشته باشد، البته من نمی‌گویم که دستگاه های قضایی در این مورد فارغ از مسئولیت هستند، اما اگر می خواهیم تأثیر بیشتری داشته باشد باید دستگاه های فرهنگی بخصوص رسانه ملی و نهادهایی که وظیفه تبلیغات اسلامی را دارد از جمله وزارت ارشاد نیز کمک کند تا جلوی موضوعی که در برخی موارد مصداق گناه و خلاف قانون را دارد و موجب رنجش دیگران می‌شود، گرفته شود.

اژه‌ای با بیان اینکه در این مورد سندی نوشته شده و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دستگاه‌های مختلف وظایف متفاوتی تعیین شده است،گفت: اما باز هم از خانواده‌ها می خواهیم که خودشان مراقب فرزندانشان باشند و با رعایت امر به معروف و نهی از منکر احساس مسئولیت کنند، البته در مواردی که علنی و آشکار است نیروی انتظامی وظیفه دارد ورود کند و اگر موارد بدحجابی به قوه قضاییه برسد، مجازاتی حتی در حد شلاق نیز برای آن پیش‌بینی شده است و هم اکنون نیز انجام می‌شود.

کد N44215

وبگردی