آفتاب

محقق ترکیه ای: جماعت گولن نقش اول را در طرح اسلام آمریکایی بازی می کند

محقق ترکیه ای: جماعت گولن نقش اول را در طرح اسلام آمریکایی بازی می کند

آنکارا- ˈیوسف کاپلانˈ روزنامه نگار و محقق ترکیه ای گفت: جماعت نور در ترکیه به رهبری ˈفتح الله گولنˈ در اجرای طرح آمریکایی اسلام میانه نقش اول را بازی می کند.

به گزارش ایرنا، وی روز دوشنبه در گفت وگو با روزنامه ˈینی شفقˈ چاپ ترکیه با عنوان اینکه واشنگتن طرحی در مورد اسلام آمریکایی در جهان دارد و این طرح را گام به گام به اجرا می گذارد، نوشت: جماعت گولن در اجرای این طرح آمریکایی که مبتنی بر اسلام میانه است نقش اول را اجرا می کند.

وی با اشاره به آغاز عملیات فساد و ارتشا در 17 دسامبر در استانبول که منجر به استعفای چهار وزیر کابینه ترکیه شد ، گفت: این عملیات دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی و روابط بین المللی بود و هدف اصلی آن نیز برکناری ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه از صحنه فعالیت های سیاسی است.

کاپلان گفت: در صورتی که اجرا کنندگان این عملیات در طرح خود موفق شوند اسلام مبتنی با خواسته جماعت گولن در ترکیه حاکم خواهد شد و این به معنای پایان کار اسلام واقعی است.

در پی عملیات ارتشا و فساد توسط پلیس و دادستان استانبول، برخی از منتسبان به دولت ترکیه از جمله دو نفر از فرزندان وزرای سابق کابینه دولت آنکارا به جرم اخذ رشوه و فساد مالی دستگیر شدند.

برخی از کارشناسان، از جماعت نور که از هواداران بسیاری در نیروهای پلیس و قوه قضاییه برخوردار است به عنوان عامل ایجاد تنش و رسوایی اقتصادی در ترکیه نام می برند.

فتح الله گولن رهبر این جماعت در پنسیلوانیا آمریکا زندگی می کند.

خاورم**2012** 230/1275
کد N44182

وبگردی