آفتاب

نبیه بری : انتخاب رییس جمهور جدید لبنان الان هم مانعی ندارد

نبیه بری : انتخاب رییس جمهور جدید لبنان الان هم مانعی ندارد

بیروت - ایرنا - « نبیه بری» رییس جنبش امل و رییس مجلس نمایندگان لبنان تاکید کرد که در زمان حاضر انتخاب رییس جمهور جدید برای لبنان مانعی ندارد و در لبنان انتخاب زودهنگام رییس جمهور وجود داشته است.

به گزارش ایرنا ، نبیه بری روز دوشنبه در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی لبنانی ( النشره) با تاکید بر ضرورت تشکیل دولت توافقی فراگیر گفت که تشکیل این دولت هم تضمینی برای حضور همه گروه ها در آن و هم تضمینی برای انتخاب رییس جمهور جدید در شرایط مناسب است.

وی با بیان اینکه انتخاب رییس جمهور به مشکل تشکیل دولت ارتباطی ندارد، خاطرنشان کرد : زمانی که سلیمان فرنجیه رییس جمهور بود ، 6 ماه قبل از پایان دوره ریاست جمهوری فرنجیه ، الیاس سرکیس به عنوان رییس جمهور جدید لبنان انتخاب شد.

حدود 5 ماه دیگر به پایان دوره « میشل سلیمان» رییس جمهوری کنونی لبنان باقی مانده است.

رییس مجلس نمایندگان لبنان در باره تلاش های صورت گرفته برای تشکیل دولت توافقی فراگیر اظهار داشت: یکی از طرح های مطرح معادله 8- 8 8 تعدیل شده است اما نمی توانم به جزییات آن اشاره کنم.

براساس معادله 9 – 9 – 6 ، 9 وزیر از گروه 8 مارس ، 9وزیر از گروه 14 مارس و 6 وزیر به پیشنهاد ولید جنبلاط و رییس جمهوری لبنان به دولت راه می یابند ومعادله 8 - -8- 8 تغییراتی در این معادله ایجاد می کند.

نبیه بری تاکید کرد: حذف حزب الله یعنی حذف جنبش امل ، حذف اکثریت غالب طایفه شیعه لبنان ، حال سئوال می کنم آیا دولت یکدست می تواند رای اعتماد مردم لبنان راب دست آورد؟



در حالیکه بحران امنیتی بر لبنان سایه أی سنگین انداخته است ، تشکیل دولت جدید ، انتخاب رییس جمهور جدید و برگزار نشدن جلسات مجلس نمایندگان به آشفتگی سیاسی در این کشور دامن زده است.

دو اردوگاه اصلی در لبنان ، اختلافات شدیدی در این سه حوزه دارند ، گروه 8 مارس با محوریت حزب الله از معادله 9 – 9 – 8 و تشکل دولت فراگیر وحدت ملی با حضور همه جناح و گروه های سیاسی دفاع می کند و گروه 14 مارس می گوید که با هر معادله أی که حزب الله در دولت آینده باشد مخالفت می کند و تنها راه ورود حزب الله به دولت را خروج آن از سوریه و آنچه آزادی لبنان از سلاح مقاومت می خواند، اعلام کرده است.

حزب الله بارها تاکید کرده است که برای دفاع از لبنان و حمایت از محور مقاومت ضد صهیونیستی به سوریه رفته است.

اکنون تلاش ها برای شکستن این بن بست سیاسی گسترده شده زیرا با افزایش خطرهای امنیتی ناشی از اقدامات تروریستی گروه های تکفیری تروریستی ، زمانی زیادی برای سیاستمداران لبنانی باقی نمانده است.

« بشاره راعی » رهبر مسیحیان مارونی لبنان که مخالفتش با سیاست گروه 14 مارس و هشدارهایش به میشل سلیمان نقشی مهم در تعویق توطئه تشکیل دولت یک دست بدون حزب الله ، از تشکیل دولت فراگیر و انتخاب رییس جمهور جدید در زمان مقرر حمایت کرده است.

« ولید جنبلاط » رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه هم که گفته می شود در صورت تشکیل دولت یکدست بازنده اصلی خواهد بود زیرا راهی به این دولت نخواهد یافت، از طرح تشکیل دولت فراگیر حمایت کرده و تلاش های خود را در روزهای اخیر در این جهت افزایش داده است.

« سمیر جعجع » رییس حزب نیروهای لبنانی که همچون دیگر اعضای گروه 14 مارس بوی‍ژه جریان المستقبل به رهبری « سعد حریری» به دلیل تعویق تشکیل دولت یکدست عصبانی شده ، بار دیگر تاکید کرده است که در صورت حضور حزب الله در هر دولتی ، این گروه حاضر به مشارکت نخواهد بود.

خاورم ** 1324
کد N44101

وبگردی