آفتاب

شبکه خبری تلویزیون دولتی ترکیه: ایران و ترکیه بازیگران مهم منطقه ای هستند

شبکه خبری تلویزیون دولتی ترکیه: ایران و ترکیه بازیگران مهم منطقه ای هستند

آنکارا - ایرنا - شبکه خبری تلویزیون دولتی ترکیه ˈ تی.آر.تیˈ در تحلیلی ، سال 2013 را در روابط ایران و ترکیه به عنوان دو بازیگر مهم منطقه مثبت ارزیابی کرد و این روابط را رو به گسترش دانست .

به گزارش این شبکه خبری ترکیه ، در سال میلادی که به پایان رسید، ایران و ترکیه به عنوان دو بازیگر مهم منطقه ای مناسبات خود را با وجود مسایلی که در مواردی بروز کرد، گسترش دادند.

استقرار سامانه موشکی پیمان آتلانتیک شمالی ˈناتوˈ در خاک ترکیه و دیدگاه متفاوت ترکیه و ایران در باره تحولات سوریه و عراق سوء تفاهماتی در روابط بین دو کشور ایجاد کرد که با درایت رهبران و مقامات سیاسی دو کشور برطرف شد .

شبکه خبری تلویزیون دولتی ترکیه افزود:دیدار روسای جمهوری ترکیه و ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و پس از آن گفت و گو های مداوم وزیران امور خارجه دو کشور در مورد رخداد های منطقه ای و مناسبات دوجانبه، سفر وزیر صنعت و تجارت ایران به ترکیه برای حضور در اجلاس کمیته دائمی همکاری های اقتصادی کشور های عضو سازمان همکاری اسلامیˈ کمسکˈ زمینه گسترش روابط تهران و آنکارا را فراهم کرد .

دو کشور ترکیه و ایران برای توسعه مناسبات تجاری خود 3٥ میلیارد دلار را هدف گذاری کرده اند .

دولت آنکارا در طول سال 2013 به دفعات اعلام کرد که ترکیه و ایران دو کشور بزرگ خاورمیانه هستند و آنکارا تلاش می کند که همواره مناسبات خود با تهران را در سطح بالا نگاه دارد .

گزارش این شبکه خبری ترکیه حاکی است: در سالی که گذشت، تحولات منطقه ای و موازنه های سیاسی جدید در سیاست جهانی نیز عاملی برای توسعه هر چه بیشتر روابط ترکیه و ایران شد.

ایران و ترکیه در طول سال 2013 پیام هایی که حاکی از تمایل دو کشور برای جبران زیان و وقفه های ایجاد شده و رشد روابط فی مابین در بخش های گوناگون به ویژه تبادلات تجاری است، ارسال کردند.

براساس این گزارش، ترکیه و ایران سطح مبادلات تجاری و روابط اقتصادی خود را در شان دو کشور قدرتمند منطقه با مجموع جمعیت 1٥0 میلیون نفر و بیش از دو تریلیون دلار تولید ناخالص ندانسته و در مرحله اول یک رقم 3٥ میلیارد دلاری تا سال 201٥ و ٥0 میلیارد دلاری در یک دوره بلند مدت را هدف گذاری کردند .

در کنار رشد روابط تجاری و سیاسی ترکیه و ایران در سال 2013 ، دو کشور طی این سال به مناسبات فرهنگی خود نیز توسعه بخشیدند . به گونه ای که در سال گذشته میلادی در ترکیه به عنوان سال ایران نامگذاری شد .

نمایشگاه هفته فرهنگی ایران در ترکیه با حضور وزیر فرهنگ ، سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمعی از هنر دوستان دو کشور و با پیامˈ رجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه گشایش یافت .

در پی نامگذاری سال 2013 به نام ایران در ترکیه ، سال 201٤ نیز در ایران به نام ترکیه نامگذاری شده است. افزون بر آن 1٥ شهر از شهرهای دو کشور نیز خواهر خوانده معرفی شدند و در این چارچوب نیز ایران و ترکیه برای شناسایی آداب و رسوم و جاذبه های گردشگری دو کشور برنامه های متنوعی اجرا کردند .

بر اساس گزارش شبکه خبری تلویزیون دولتی ترکیه ˈ تی.آر.تیˈ، ترکیه در سال 2013 از توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 حمایت به عمل آورد.

ˈتی.آر.تی به نقل از سفیر ترکیه در ایران نوشت: این توافق نه تنها برای ایران بلکه برای کل منطقه و جهان سودمند است .

وزارت امور خارجه ترکیه نیز با انتشار بیانیه ای ضمن استقبال از توافقنامه ژنو اعلام کرد که آنکارا از هر گونه پیشرفتی در این روند حمایت می کند .

در این بیانیه به حمایت دای ترکیه از حل صلح آمیز موضوع هسته ای ایران تاکید شد .

ˈاحمد داود اوغلوˈ وزیر امور خارجه ترکیه نیز با اشاره به استقبال رهبران ترکیه از امضای توافق نامه ژنو، روابط ترکیه و ایران را بی نظیر دانست و اعلام کرد که ترکیه و ایران طی 10 سال اخیر با وجود تحریم های اعمال شده علیه ایران ، روابط اقتصادی خود را به بالاترین سطح رساندند .

داود اوغلو با یادآوری اینکه روابط ترکیه و ایران بر اساس همبستگی و صداقت ایجاد شده است از آمادگی آنکارا برای ارتقا مناسبات در همه عرصه ها با تهران خبر داد .

به گزارش شبکه خبری تلویزیون دولتی ترکیه، دکتر ˈحسن روحانیˈ رییس جمهوری ایران نیز در پاسخ به آنکارا با تاکید بر اینکه توافقنامه ژنو موانع پیشروی روابط ایران با سایر کشور ها از جمله ترکیه را مرتفع خواهد ساخت اظهار داشت: تهران و آنکارا باید حجم روابط تجاری خود را در سال 201٤ به سطحی قابل قبول برسانند .

رییس جمهوری ایران بر ضرورت توسعه گردشگری با ترکیه تاکید و اعلام کرد که خواستار همکاری در پروژه های مشترک با ترکیه در بخش های مختلف از جمله انرژی و پتروشیمی است .

رییس جمهوری ایران دیدگاه های کشورش و ترکیه به ویژه در مورد وضع فعلی در سوریه را در برخی زمینه ها به ویژه کمک به پناهجویان سوری را همسو دانست و گفت: هر دو کشور ترکیه و ایران در خصوص متوقف شدن جنگ داخلی در سوریه ، بازگشت آوارگان سوری به کشورشان و ایجاد امنیت ، صلح و ثبات در سوریه ، خروج تروریست ها و روند حل و فصل صلح آمیز بحران در این کشور مواضع مشترکی دارند.

خاورم/2011**230 **1010
کد N44023

وبگردی