آفتاب
لاریجانی در همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری:

مرکز پژوهشهای مجلس در مورد مسائل هسته ای کم کاری کرد

مرکز پژوهشهای مجلس در مورد مسائل هسته ای کم کاری کرد

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه مرکز پژوهش های مجلس در مورد مسائل هسته ای کم کاری کرد، گفت: باید نقاط مثبت و منفی، آسیب ها و جزئیات مسائل هسته ای در جیب نمایندگان باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، محمدجواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در همایش ملی نقش پژوهش در قانونگذاری که روز دوشنبه در وزارت کشور برگزار شد، گفت: بهارستان سنبل تحول مدیریتی کشور به حساب می آید از این رو باید احیا شود.

وی با اشاره به اولین دوره راه اندازی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی افزود: در آن دوره 200 میلیون تومان از آقای ناطق نوری تیغ زدیم؛ انصافا آقای ناطق در آن دوره برای راه اندازی مرکز پژوهش‌ها ما را پشتیبانی کرد.

لاریجانی با اشاره به اینکه مجلس نقش مهمی در اداره کشور دارد، افزود: این جزء طرح های امام راحل بود، امام جزء نابغه های قرن بود و دید روشنی از حق، دموکراسی و حضور مردم داشت.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به نقش مهم مجلس در نظام حکومت اسلامی ادامه داد: نمایندگان در وهله اول می توانند مجلس را پراهمیت کنند، اگر اعمال نمایندگان پشتوانه قوی داشته باشد به طور حتم رشد و نمو مجلس بیشتر خواهد بود.

وی افزود: در دوره آقای هاشمی رفسنجانی مرکز پژوهش ها پاتق مسئولان اجرایی و نمایندگان بود، قبل از اینکه قانون به مجلس بیاید، در مرکز پیرامون آن بحث و تبادل نظر صورت می گرفت.

لاریجانی ادامه داد: در آن دوره وقتی گزارش ها را در مرکز تهیه می کردیم خلاصه آنها را باز هم خلاصه می کردیم، اما نمایندگان آن را هم مطالعه نمی کردند که یکبار بنده به شوخی گفتم خوب است قرص این گزارشات را تهیه کنیم که نمایندگان بخورند.

نخستین رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اینکه مرکز پژوهش ها باید در خط اساسی مجلس قرار گیرد، افزود: باید برای مسائل حساس و مهم بیشتر وقت گذاشت تا نمایندگان به مرکز پژوهش ها اعتماد کنند.

وی ادامه داد: تحقیقات مرکز پژوهش ها بجز بخش سری آن باید در اختیار عموم قرار گیرد، هر قدر مرکز تحقیقات مشتری بیشتری داشته باشد، بازخورد آن بیشتر خواهد بود.

لاریجانی با بیان اینکه مرکز پژوهش های مجلس در مورد مسائل هسته ای کم کاری کرد، گفت: باید نقاط مثبت و منفی، آسیب ها و جزئیات مسائل هسته ای در جیب نمایندگان باشد.

نخستین رئیس مرکز پژوهش های مجلس افزود: ما از دولت بخاطر موفقیت مذاکرات دفاع نمی کنیم بلکه دفاع و همکاری ما با دولت بخاطر این است که دولت قانونی بوده و فرد باسابقه و فاضلی در رأس آن قرار دارد.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: در مجلس دوستان مسائل هسته ای را فعل جمله می‌دانند، اما نباید اینگونه باشد چون در این صورت اگر کسی بگوید اوضاع مذاکرات خراب است، می‌گویند خراب است و اگر کسی بگوید مذاکرات بر عرش است، می گویند بر عرش است.

وی با بیان اینکه افراد باسابقه ای در حوزه دیپلماسی در راس کار هستند، گفت: مرکز پژوهشها باید کمیته مانیتورینگ ایجاد کند تا مشخص شود نسبت به مذاکرات، آمریکا، اروپا چقدر به تعهداتمان عمل کردیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه مرکز پژوهشها باید برج و باروی منافع ملی باشد، خاطر نشان کرد: دقت بر روی تعهدات بسیار مهم است که مرکز پژوهشها باید این کار را انجام دهد.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به اینکه به تدریج مفهوم NPT در حال تغییر است، گفت: برای پیوستن به آن کار تخصصی لازم است، در مرکز پژوهش ها باید به پایتخت مسائل حمله کنیم وگرنه نمایندگان می گویند این مرکز فقط زکام را درمان می کند و برای دردهای بیشتر باید به سراغ امام رضا(ع) برویم.

وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی باید در حوزه تولید و مصرف جاری شود، در اقتصاد مقاومتی باید به تمام تک عمل های اقتصادی جنس خاصی بدهیم که همه مردم در آن مشارکت کنند.

لاریجانی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی سوابق تاریخی دارد، اما مفهوم آن سربسته است که مجلس باید به طور مستقیم و مستقل در این زمینه وارد عمل شود.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران ستاره درخشان پیشرفت علمی در کل منطقه است، گفت: تصور درستی از پیشرفت علمی در کشور شکل گرفته و از طرف دیگر سیاست های خوبی پیاده شده که مقام معظم رهبری نیز تمام اینها را بخوبی پیگیری می کند؛ این پیشرفت برای ما یک مساله حیاتی محسوب می شود.

وی با اشاره به بودجه مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی گفت: این بودجه برای کشور خطرناک است باید آن را به نحوی تقسیم کنیم که کمبود آن جبران شود. هنر این است که با بودجه کمتر، کارهای بیشتری انجام شود.

لاریجانی ادامه داد: متاسفانه مساله هسته ای از زمانیکه تحریم ها وضع شده محل بحث روزنامه ها و شخصیت های سیاسی شده در حالیکه پیشرفت هسته ای قطع نظر از تحریم ها باید همواره مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: باید نمایندگان را آگاه کنید که آب سنگین یعنی چه؟ عمده ایزوتپ های پزشکی از این مرکز تامین می شود، سرمایه گذاری روی آب سنگین منطق دقیق توسعه‌ای دارد.

وی ادامه داد: وقتی بودجه به مجلس می آید نباید مثل گوشت قربانی هرکس سهم خود را ببرد، زمانیکه بودجه کم است چیزهای اساسی باید مورد توجه قرار گیرد.

کد N43839

وبگردی