آفتاب

لاریجانی: بهارستان به عنوان سمبل مدیریتی و مدنی کشور باید احیا شود

لاریجانی: بهارستان به عنوان سمبل مدیریتی و مدنی کشور باید احیا شود

تهران- ایرنا- نخستین رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: بهارستان به عنوان سمبل تحول مدیرتی و مدنی کشور باید احیا شود .

محمد جواد لاریجانی روز یکشنبه در دومین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری، اظهار داشت: تأسیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در حوزه بهارستان نیز ابتکار جالبی بود چرا که این مرکز نقش مهمی در اداره مملکت دارد و این جزو طراحی های اساسی امام(ره) بود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ادامه داد: انصافا امام (ره) دیدی بسیار روشن از دموکراسی، حضور مردم و مشارکت ملت در اداره کشور داشتند.

نخستین رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه حوزه علمیه بتواند چنین شخصیتی به دنیا عرضه کند از افتخارات این حوزه است.

وی با بیان اینکه تأسیس سازمان بین المجالس نیز که به ابتکار مجلس صورت گرفته، ابتکار جالبی بود، خاطرنشان کرد: قانونگذاری در ایران سابقه طولانی دارد از این رو باید مجلس که نماد مدیریتی ومدنی کشور به شمار می رود، بیش از پیش احیا و توسعه یابد.

وی با اشاره به اینکه مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی باید به سمت خط اساسی کار مجلس حرکت کند، اظهار داشت: باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به مسائل حساس در این مرکز بیشتر وقت خود را صرف کنند و روی مسائل کم اهمیت کمتر تمرکز کنند.

نخستین رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید همه کارشناسان و طیف ها و گرایش های مختلف در مجلس در مرکز پژوهش ها حضوری چشمگیر داشته باشند و با مشارکت و تعامل، درصدد رفع مشکلات باشند.

وی اظهار داشت: نقش مجلس در سیستم حکومتی جمهوری اسلامی که یک نظام مدنی- سیاس است، مهم است و این نیاز به تأکید ندارد.

وی گفت: اینکه ما چگونه می توانیم مهم بودن مجلس را تحقق ببخشیم امری ضروری و مهم است و این نمایندگان هستند که باید با عمل خود، مجلس شورای اسلامی را پراهمیت کنند.

لاریجانی با تأکید بر این که مجلس شورای اسلامی همه اعمالش در قانون خلاصه نمی شود، اظهار داشت: البته قانون لنگر مجلس است و باید درمجلس نسبت به قانون همواره درگیر باشیم حتی قبل از آمدن قانون به مجلس.

لاریحانی گفت: باید مرکز پژوهش های مجلس به سمت خط اساسی فعالیت کند و برای این منظور باید مسائل سیاسی و مهم را بیشتر اهمیت دهد.

وی خاطرنشان کرد: باید مرکز پژوهش های مجلس اعتماد نمایندگان خانه ملت را جلب کند و نمایندگان باید با تکیه بر این مرکز نسبت به مسائل اساسی توجه کافی داشته باشد.

لاریحانی با یادآوری اینکه باید کارشناسان مختلف مجلس از گرایش های مختلف در مباحث کارشناسی در مرکز پژوهش های مجلس حضور پررنگ داشته باشد، اظهار داشت: کارشناسان از طیف های مختلف می توانند بحث های کارشناسی در مرکز پژوهش های مجلس را فربه و باز کنند و کارشناسان از طیف ها و گرایش های مختلف در این مرکز باید بتوانند آزادانه، نظرات خود را بیان کنند.

وی افزود: برخی تحقیقات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی سری و محرمانه است که مسأله ای جداگانه است ولی باید بخشی از این تحقیقات جنبه عمومی داشته باشد.

وی به روزنامه خانه ملت که نخستین روزنامه مجلس شورای اسلامی بود، اشاره کرد وگفت: باید این روزنامه که نخستین روزنامه نمایندگان مجلس بود به خانه ملت برگردد تا مردم و کارشناسان از نتیجه تحقیقات نمایندگان و اخبار مجلس آگاهی بیشتری داشته باشند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تأکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش ها نسبت به مباحث هسته ای کشور کمتر توجه و فعالیت کرده است، خاطرنشان کرد: باید نمایندگان نسبت به مذاکرات هسته ای، خلاصه تعهدات، نقاط مثبت ومنفی و نقاط آسیب پذیر مذاکرات آگاهی و اشراف کافی داشته باشند.

لاریجانی اظهار داشت: ما از دولت دفاع می کنیم نه تنها به خاطر توفیقات هسته ای بلکه به این دلیل که در رأس حاکمیت ما فردی باسابقه، فرزانه و متدین است.

وی با ارایه پیشنهادی به نمایندگان و پژوهشگران مجلس شورای اسلامی گفت: شما باید در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی کمیته مانیتورینگی تشکیل دهید و در آن کمیته عملکردهای مجلس در حوزه های مختلف را بررسی کنیم.

معاون قوه قضاییه گفت: باید در این کمیته مانیتورینگ، بررسی کنیم که چقدر توانسته ایم به آرمان ها و تعهداتمان عمل کنیم و مسیر تحولات چگونه است.

وی با تأکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی باید برج و باروی منافع ملی باشد، خاطرنشان کرد: مسائل هسته ای در حال تحول است و این طور نیست که ثابت بماند و عضویت ان پی تی مفهومش به تدریج دستکاری می شود؛ از این رو مجلس و مرکز پژوهش ها باید نسبت به مسائل هسته ای دقت نظر و تمرکز بیشتری داشته باشد.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت اقتصاد مقاومتی در کشور گفت: باید اقتصاد مقاومتی در حوزه تولید، توزیع و مصرف تقویت شود تا تبدیل به مکانیزمی شود که همه ملت در آن مشارکت داشته باشند.

وی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی که یک مفهوم دارای سوابق تاریخی است باید در مرکزپژوهش های مجلس شورای اسلامی نسبت به آن تحقیقات و پژوهش های مختلفی صورت بگیرد.

لاریجانی به بحث پیشرفت های علمی در کشور اشاره کرد وگفت: خوشبختانه رشد علمی کشور در 20 ساله اخیر رشد چشمگیری داشته و امروز بدون اغراق می گویم جمهوری اسلامی ستاره درخشان پیشرفت علمی در منطقه است و این حادثه نبود بلکه دلیلی داشت.

وی گفت: اینکه امروز ایران در منطقه دارای پیشرفت های چشمگیر علمی است به این

دلیل است که تصور درستی از پیشرفت علمی در کشور شکل گرفت و سیاستهای نسبتا خوبی در عرصه علمی با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در کشور اجرا شده است.

لاریحانی تصریح کرد: بدون شک این پیشرفت های علمی در کشور برای منافع ملی ما امری حیاتی است و این تعارف و بزک نیست و یک امر حیاتی است لذا در توصیه مقام معظم رهبری به دولت تدبیر وامید، ایشان به دو اولویت سازماندهی به اقتصاد کشور و نگهداری سرعت پیشرفت علمی تأکید فراوانی داشتند.

وی خطاب به محققان مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: شما باید در این مرکز با تشکیل گرایش های مختلف روی نقاط ضعف و قوت کار کنید.

معاوه قوه قضاییه با بیان اینکه امروز بودجه کشور برای پیشرفت علمی کشور بسیار خطرناک است، و باید این خطر را به نحوی جبران کنیم، خاطرنشان کرد: این هنر است که با بودجه کمتر بتوانیم کارها و فعالیت های گسترده ای انجام دهیم و قطعا دولت درصدد است مسائل علمی در کشور رشد و پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

وی گفت: مرکز پژوهش های های مجلس باید با تشکیل گروه های خاص و برنامه ریزی های دقیق نسبت به پیشرفت های علمی کشور و سیاست های آن گام های موثری بردارد.

لاریجانی گفت: حتی زمانی که در کشور مورد تحریم و دشمنی قرار گرفتیم، باید با توسعه علوم و فنون هسته ای، صرف نظر از این که در تحریم باشیم یا نباشیم، گام های موثری برداریم چرا که موضوع هسته ای خودش به تنهایی یکی از شاهرگ های حیاتی کشور است و نباید باید سرمایه گذاری های فراوانی روی آن داشته باشیم.

لاریجانی اظهار داشت: باید نمایندگان مجلس را با موضوعات هسته ای آگاه کنیم به طول مثال آب سنگین یعنی چه؟؛ نمایندگان باید بدانند مثلا نیروگاه های آب سبک باید نزدیک دریا باشد و یا این که سرمایه گذاری روی آب سنگین به لحاظ هسته ای چه مزیت هایی دارد.

در حاشیه همایش ملی نقش پژوهش در قانون گذاری که با تلاش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برگزار شد، از محمدجواد لاریجانی به عنوان نخستین رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تجلیل شد.

در این مراسم مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تابلو فرشی به نشانه یادبود به محمدجواد لاریجانی اهدا کرد.

اجتمام**م.د**1535
کد N43727

وبگردی