آفتاب
جلالی در جمع خبرنگاران:

ارائه 37 گزارش درباره بودجه 93 به نمایندگان/ جای اراده دسته جمعی برای حل مشکلات خالی است

ارائه 37 گزارش درباره بودجه 93 به نمایندگان/ جای اراده دسته جمعی برای حل مشکلات خالی است

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون حدود 37 گزارش درباره لایحه بودجه 93 به نمایندگان ارائه کرده ایم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی، در حاشیه همایش ملی نقش پژوهش در قانونگذاری روز دوشنبه کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مرکز پژوهش ها می‌تواند محل وصل و در کنار هم قرار گرفتن دستگاه ها باشد، گفت: ما در مرکز پژوهش‌ها تلاش می کنیم کار کارشناسی انجام دهیم، اما مشکل این است که برخی از مصوبات مجلس لوایح دولتی است، این مساله وجود دارد که لوایح دولتی آیا از کار کارشناسی برخوردار است یا نه؟

وی ادامه داد: در تنظیم لوایح مرکز پژوهش ها نیز دخیل باشد، زیرا در این صورت می توان از تمام ظرفیت های موجود استفاده کرد؛ البته در خصوص طرح ها نیز این مشکل وجود دارد.

جلالی افزود: ایراد اساسی ما این است که در روزمره‌گی قرار داریم و دارای یک نقشه بالادستی نیستیم. نمی دانیم برای یکسال آینده در مجلس چه کارهایی دارای اولویت است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: باید یک چشم انداز دو ساله طراحی کنیم تا همکاری دولت و مجلس را به دنبال داشته باشد، با توجه به اینکه در شرایط فعلی می دانیم مشکلات اساسی کشور چیست و درک مشترکی از آنها داریم می توانیم با چشم انداز یک یا دو ساله راهکارهای مشترکی برای حل آنها مشخص کنیم.

نماینده مردم شاهرود در مجلس با اشاره به اینکه باید با اراده دسته جمعی به سراغ حل مشکلات برویم، افزود: جای اراده دسته جمعی برای حل مشکلات خالی است.

وی گفت: از زمان مشروطه تا به امروز 11 هزار و 740 عنوان قانون نوشته شده است که این روند بسیار کلان است و می تواند خود زمینه مشکلات گسترده ای را فراهم کند.

جلالی درباره اینکه چه اقدامی در خصوص بررسی توافقنامه ژنو انجام دادید، گفت: در جلسات کارشناسی مربوط به توافقنامه ژنو حضور نداشتیم، اما پس از نوشته شدن این توافقنامه در کمیته های مختلف مرکز پژوهش ها، ابعاد اقتصادی، سیاسی، بین‌المللی و تمامی زوایای آن را بررسی کردیم.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی همچنین در تشریح وظایف مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این مرکز گزارش‌های نوبه ای در خصوص حوزه های مختلف به نمایندگان ارائه می دهیم، به طور مثال هفته ای یک مرتبه گزارشاتی در خصوص وضعیت اقتصادی به نمایندگان ارائه می کنیم.

وی ادامه داد: بخش دیگری از عملکرد ما به طرح های نمایندگان مربوط است، نمایندگان در این زمینه با کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس مشورت می کنند.

جلالی همچنین بخش مشاوره ای در داخل کمیسیون ها را از دیگر وظایف این مرکز دانست و افزود: لوایحی که دولت ارائه می دهد را بررسی کرده و نقطه نظرات کارشناسی درباره آنها را مطرح می‌کنیم.

نماینده مردم شاهرود در مجلس ادامه داد: در خصوص مسائل بلاتکلیف و بر روی زمین مانده ورود پیدا کرده و در مورد آن کار کارشناسی انجام می دهیم، به طور مثال اساسنامه شرکت ملی نفت وظیفه دولت بود که باید با تنظیم لایحه به مجلس ارائه دهد، اما در مرکز پژوهش ها آن را به صورت طرح تهیه کرده و در اختیار دولت قرار دادیم.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حال تهیه اساسنامه سایر بخش ها از جمله گاز، پتروشیمی و نفت هستیم.

وی همچنین افزود: سال گذشته در بحث بودجه بیش از 120 گزارش به نمایندگان ارائه کردیم و تا دیروز در خصوص لایحه بودجه 93، 37 گزارش به نمایندگان ارائه شده است.

جلالی همچنین بازنگری از قوانین را از دیگر اقدامات مرکز پژوهش ها دانست و خاطر نشان کرد: قوانینی مانند قانون مدیریت خدمات کشوری، لایحه مالیات ها که از سوی دولت ارائه شده، هدفمندی یارانه ها و اصل 44 را بررسی و گزارش آن را به نمایندگان ارائه خواهیم کرد.

کد N43661

وبگردی