آفتاب
جلالی در دومین همایش نقش پژوهش در قانونگذاری:

پیش نویس راهکارهای همکاری میان دولت و مجلس تهیه شده است

پیش نویس راهکارهای همکاری میان دولت و مجلس تهیه شده است

تهران-ایرنا -رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از تهیه پیش نویس راهکارهای همکاری میان دولت و مجلس در این مرکز خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، کاظم جلالی روز دوشنبه در دومین همایش ملی نقش پژوهش در قانونگذاری افزود: اساسا فرآیند قانونگذاری و جایگاه اندیشه و تفکر در این فرآیند اهمیت بسزایی دارد.

وی با بیان این که ممکن است اختلاف هایی میان مجلس و دولت های دهم و یازدهم وجود داشته است، یادآور شد: ما نمی توانیم به اختلافات سیاسی ورود کنیم ولی می توانیم بخشی از این اختلافات را که نشات گرفته از مسایل پژوهشی است، حل کنیم.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: اگر قرار است دولت لایحه ای به مجلس ارایه دهد، چه خوب است پیش از تدوین آن با مرکز پژوهش های مجلس همکاری های لازم را داشته باشد زیرا این مرکز با مجلس در ارتباط است و این گونه ارتباط نظام بندی شده ای میان مجلس و دولت برقرار می شود.

جلالی با یادآوری این که هنوز نتوانستیم به گام های عملی در این زمینه دست یابیم، خاطر نشان کرد: این دیدگاه از نظر تئوریک در بین مجلس و دولت نزدیک است، ولی باید عملی شود.

وی با یادآوری پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس درباره تدوین جزوه ای از آخرین وضعیت کشور در دولت یازدهم ادامه داد: بررسی های خوبی در این زمینه انجام شد و در این راستا نقطه نظرات مرکز پژوهش های مجلس به واقعیت نزدیک است.

رییس مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: براساس بررسی این مرکز رشد کشور در سال 91، 3.5- بوده است، بسیاری در آن زمان به ما ایراد گرفتند که ما حرف سیاسی زدیم و دولت قبلی از ما ناراحت شد.

جلالی همچنین گفت: ولی ما شاهد بودیم پس از تغییر دولت و روی کار آمدن دولت یازدهم، مرکز آمار ایران اعلام کرد که رشد کشور در سال 91، 5.4- بوده و بانک مرکزی نیز تاکید کرد که رشد کشور در سال 91 5.8- بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر وقت مجلس نهم با دولت یازدهم خواهد بود، این مجلس دو سال و نیم باید همراه دولت باشد، بنابراین نمی توان به امید تغییرات امروز همه امور را به فردا واگذار کنیم.

وی اظهارداشت: ما پیشنهاد دادیم سند همکاری میان مجلس و دولت اجرایی شود که پیش نویس آن توسط مرکز پژوهش ها آماده شده است.

رییس مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: نقطه نظرات ما در مورد وضعیت کشور به هم نزدیک است ولی این نزدیکی ممکن است زمان زیادی به طول نینجامد چون دولت در آینده می خواهد از عملکرد خود دفاع کند و مطمئنا مجلس نقدهایی به دولت خواهد داشت.

جلالی تاکید کرد: ما باید از آرامش امروز میان مجلس و دولت استفاده کنیم و از این سهم مشترک برای تصمیم گیری در کشور بهره مند شویم.

وی ادامه داد: بسیاری از نهادهای کشور بودجه هایی دارند که فقط صرف تصدی گری می شود یعنی ما فقط پول به آنها می دهیم تا آنها فقط زندگی کنند.

نماینده مردم شاهرود در مجلس یادآور شد: امروز قانون نظام پولی و بانکی از اصلی ترین مشکلات اقتصادی کشور است، بانک امروز در خدمت تولید و اقتصاد نیست و بانک ها تنها پول ها را بین خود رد و بدل می کنند در حالی که ما هم اکنون 600 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور داریم.

جلالی ادامه داد: اگر مجلس و دولت بسته سیاسی - اقتصادی تعریف و بودجه را ذیل آن تکرار می کردند قطعا می توانستیم تحریک در اقتصاد داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: نقدینگی برای اقتصاد کشور مخرب است و ما باید تلاش کنیم نقدینگی را به فرصتی برای اقتصاد کشور تبدیل کنیم.

رییس مرکز پژوهش های مجلس یادآور شد: در حال حاضر 11 هزار و 740 قانون و 88 هزار مقررات در کشور وجود دارد و ما دائما در حال تکرار آنها هستیم.

جلالی گفت: ما باید دست در دست هم بسیاری از خلاها در داخل کشور را حل کنیم.

جلالی، یکی از مشکلات جدی کشور را چگونگی اجرای اصل 44 قانون اساسی دانست و افزود: ما در حال بازنگری این قانون هستیم.

وی ادامه داد: هدفمندی یارانه ها یکی دیگر از موضوعات اساسی کشور است و امیدواریم مجلس و دولت برای اجرای فاز دوم آن به سهم مشترکی برسند.

رییس مرکز پژوهش های مجلس خاطرنشان کرد: این مرکز کمیته خاصی در مورد بحث هسته ای تشکیل داده و این کمیته گزارشات خوبی در مورد توافقات ژنو تهیه کرده است همچنین ما کمیته مقابله با تحریم را در این مرکز تشکیل داده ایم که تا کنون 17 مورد گزارش را ارایه کرده است.

جلالی همچنین از تدوین اساسنامه شرکت ملی نفت ایران را که جزو وظایف دولت است خبر داد و اظهارداشت:در حال تهیه اساسنامه شرکت های ملی پتروشیمی، پخش و فرآورده های نفتی و گاز هستیم.

جلالی یادآور شد: علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به دلیل سرماخوردگی شدید نتوانست در این برنامه حضور یابد وی تمام برنامه های امروز خود را لغو کرده و به خاطر بیماری روز گذشته نیز در جلسه علنی مجلس حضور نیافت.

دومین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری امروز در وزارت کشور آغاز شد.

در این همایش یک روزه عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهوری و محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس و جمعی دیگر از مسوولان شرکت کردند.

سیام(3)**9121**9132**1336
کد N43646

وبگردی