آفتاب

وزیر خارجه عربستان گزارش های تنش در رابطه با آمریکا را تکذیب کرد

وزیر خارجه عربستان گزارش های تنش در رابطه با آمریکا را تکذیب کرد

تهران - ایرنا - وزیر خارجه عربستان گزارش های منتشر شده اخیر در ارتباط با وخامت روابط ریاض و واشنگتن را تکذیب کرد و بر قوی بودن مناسبات دو کشور تاکید کرد.

خبرگزاری ˈقطرˈ روز دوشنبه از ریاض گزارش داد که ˈسعود الفیصلˈ و ˈجان کریˈ وزرای خارجه عربستان و آمریکا پس از یک دیدار سه ساعته در ریاض در کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند.

سعود الفیصل گفت: میل دارم مناسبات قوی بین دو کشور دوست را مورد ستایش قرار دهم.

وی مذاکرات سه ساعته خود با کری را ˈمتمایز و بی دردسرˈ خواند و همین امر را نشان ˈرد هرگونه تحلیل و تفسیر اخیرˈ در ارتباط با مناسبات آمریکا و عربستان دانست.

خبرگزاری قطر اضافه کرد: درپی گفت و گوهای موفقیت آمیز اخیر جمهوری اسلامی ایران و ˈگروه 1+5 ˈ گزارش هایی منتشر شد که حاکی از آن بود که ˈآب شدن یخ هاˈ در مناسبات آمریکا و ایران چندان خوشایند مقامات عربستان نبوده و این امر مخالفت های کلامی عربستان را با خط مشی جدید آمریکا در منطقه را درپی داشت.

سعود الفیصل اعلام کرد که کری در دیدار با ˈملک عبدالله بن عبدالعزیزˈ شاه عربستان به گفت و گو درباره مسایل منطقه ای و بین المللی مورد علاقه طرفین بویژه مسایل مربوط به یمن، سوریه و لبنان پرداختند.

وزیر خارجه عربستان ضمن اشاره به بحث طرفین درباره مناقشه فلسطینی ها و صهیونیست ها گفت: دیدگاه های طرفین درباره لزوم دستیابی به یک صلح پایدار و عادلانه منطبق بر اصول قطعنامه ها و مشروعیت بین المللی ، اصل زمین در ازای صلح و ابتکار صلح عربی، همسان است.

از سوی دیگر کری یادآور شد که در دیدار با ملک عبدالله بن عبدالعزیز درباره تلاش هایی برای یافتن یک راه حل پایدار برای مناقشه بین فلسطین و اسراییل گفت و گو کرده است.

وزیر خارجه آمریکا در این مصاحبه یادآور شد که مساله هسته ای ایران هم در گفت و گوها مطرح شده که بر اساس این گزارش سعود الفیصل به آن اشاره ای نکرده است.

به گفته کری مساله سوریه و کنفرانس ˈژنو 2 ˈ نیز مورد بررسی طرفین قرار گرفت.

کری پنجشنبه گذشته از واشنگتن عازم فلسطین اشغالی شد و پس از دیدار با مقامات صهیونیستی، عازم اردن شد.

وزیر خارجه آمریکا در اردن اعلام کرد که هنگامیکه در سنای آمریکا بود تنها به امنیت اسراییل (رژیم صهیونیستی) فکر می کرد، اما اکنون به ˈآینده و وضعیت فلسطینی هاˈ نیز فکر می کند.

بر اساس گزارش های رسیده کری دیروز تلفنی با ˈاحمد داوود اوغلوˈ وزیر خارجه ترکیه نیز در ارتباط با کنفرانس ژنو دو که قرار است 22 ژانویه ( دوم بهمن) در سوییس برگزار شود، گفت و گو کرده است.

مترجمام**1533**1651
کد N43591

وبگردی