آفتاب

گولن نامه آشتی به اردوغان را تکذیب کرد

گولن نامه آشتی به اردوغان را تکذیب کرد

ایسنا نوشت:

فتح‌الله گولن، نخبه اسلامی ترکیه ارسال نامه‌ به نخست‌وزیر ترکیه را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، ارسال این نامه از سوی فتح‌الله گولن، نخبه اسلامی ترکیه به عبدالله گل، رئیس‌جمهوری این کشور پس از ضیافت ناهار رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه با نمایندگان نهادهای غیردولتی، ستون‌نویس‌ها و خبرنگاران که اکثرا به دولت وابسته و نزدیک هستند، فاش شد.

اردوغان در این نشست به وجود این نامه که از سوی برخی از خبرنگاران به عنوان "نامه صلح" معروف شده،‌ اشاره کرد و گفت که گولن به وی نامه نوشته است.

با این حال، بنیاد نویسندگان و خبرنگاران متاثر از گولن در بیانیه‌ای با رد ادعاهایی مبنی بر اینکه این نخبه اسلامی به دنبال مذاکره و کنار آمدن با اردوغان است، اعلام کرد: این نامه نخست‌وزیر ترکیه را خطاب قرار نداده و هیچ حرفی از معامله یا کنار آمدن در آن زده نشده است.

این انجمن افزود: نامه‌ای از سوی گولن به اردوغان ارسال نشده است و تمام حرف‌هایی که به گولن نسبت داده می‌شود، خلاف واقعیت است. این نامه، نه نامه‌ی صلح بود و نه آشتی و حتی خطاب به اردوغان نیز نوشته نشده بود. این نامه خطاب به یک مقام دولتی دیگر بود و در آن حرفی از مذاکره زده نشده بود.

فتح‌الله گولن که در پنسیلوانیای ‌آمریکاست، ادعاها مبنی بر تاثیر گذاشتن بر فعالیت‌های داخل ترکیه را رد کرده است. در شرایطی که انجام تحقیقاتی درباره فساد مالی در ترکیه جنجال‌آفرین شده است، فتح الله گولن، واعظ، نویسنده و مدرس علوم اخلاقی و الهیات اهل ترکیه که در تبعیدی خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد، به شدت اظهارات نخست‌وزیر ترکیه را در خصوص دست داشتن در این ناآرامی‌ها رد می‌کند.

وی در نامه خود که در پاسخ به درخواست رئیس‌جمهوری ترکیه نوشته شده، تاکید کرد: آنچه که برای اعضای جنبش من اتفاق افتاده است، برای جوامع دیگر نیز اتفاق می‌افتد.

با اینکه گولن دست داشتن در تحقیقات فساد را تکذیب کرده است، خصومت بین اردوغان و گولن باعث بروز شکاف‌هایی در پایگاه قدرت محافظه‌کار مذهبی نخست‌وزیر حزب حاکم "عدالت و توسعه" شده است. مناقشه آن‌ها به طور علنی اواخر سال گذشته میلادی به خاطر طرح دولت اردوغان برای تعطیلی شبکه مدارس خصوصی که جنبش "هیزمت" (خدمت) گولن آن‌ها را اداره می‌کرد، تیتر اول روزنامه‌ها شد.

5252

کد N43477

وبگردی