آفتاب
انصاری پیشنهاد داد:

تهیه جدول زمان بندی پاسخ وزیران به سوالات نمایندگان مجلس

تهیه جدول زمان بندی پاسخ وزیران به سوالات نمایندگان مجلس

تهران - ایرنا - معاون پارلمانی رییس جمهوری برای حل موضوع تعدد سوالات نمایندگان مجلس از وزیران، پیشنهاد داد جدولی تهیه شود که به لحاظ زمانبندی وزیران به عنوان مثال در ماه یک روز وقت خود را به سوالات نمایندگان مجلس اختصاص دهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «مجید انصاری» در حاشیه دومین همایش ملی نقش پژوهش در قانونگذاری در جمع خبرنگاران در مورد تعدد سوالات نمایندگان مجلس از وزیران و گلایه رییس جمهوری در این خصوص، گفت: در واقع رییس جمهور صحبتی تفصیلی در ملاقات نمایندگان گیلان داشت که بیشتر بر نقش و جایگاه و حق نمایندگان تاکید کردند.

وی افزود: رییس جمهوری به این اشاره داشت که با توجه به آغاز کار دولت و سنگین بودن حجم کارها، سوالات اگر کمتر باشد وزیران می توانند به کارهایشان برسند.

انصاری ادامه داد: برخی سوالات نیز مرتبط با حوزه وظایف بعضی از وزیران نیست؛ خوشبختانه تدبیر مناسبی توسط رییس مجلس و همچنین هیات رییسه اتخاذ شده که سوالاتی که نمایندگان دارند در جلسات غیررسمی با مسوولین ذیربط مطرح کنند.

به گفته انصاری، در این قالب سوالاتی که در چارچوب آیین نامه نیست توسط هیات رییسه مجلس کنار گذاشته می شود و سوالات مرتبط نیز سعی می شود با توضیحات اولیه ای که وزیران ارایه می دهند، نمایندگان سوال کننده قانع شوند تا به این صورت هم فرصت نمایندگان و هم فرصت دولتی ها کمتر گرفته شود.

معاون پارلمانی رییس جمهوری ادامه داد: به هر حال سوال حق نمایندگان است و وزیران پاسخ می گویند؛ دولت تدبیر و امید برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان مشکلی ندارد تنها مشکل، کثرت سوالات و کمبود وقت است.

وی افزود: روز گذشته با برخی از وزیران از جمله آقای ربیعی و آقای رحمانی فضلی در این خصوص صحبت می کردم که آقایان می گفتند که تعداد سوالات به قدری است که گاهی در هر هفته دو روز و هر بار چهار ساعت باید برای این امر در مجلس حضور داشته باشیم که این امر وقت زیادی را می گیرد.

وی تصریح کرد: ما به دنبال راه هایی هستیم تا تدبیری اتخاذ شود که سوالات نمایندگان ضمن مطرح شدن و پاسخ گرفتن، کاهش پیدا کند تا وزیران هم به کارشان برسند.



** پیگیری اصل 142 قانون اساسی با قوه قضاییه است

انصاری در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص تذکر سه تن از نمایندگان مجلس در ارتباط با رعایت اصل 142 قانون اساسی، گفت: مرکزی در قوه قضاییه مسوول این امر است که لیست را برای مسوولین مشمول این اصل ارسال می کند و مسوولین لیست دارایی های خود را قبل و بعد از مسوولیت برای این مرکز می فرستند.

وی ادامه داد: من در جریان نیستم که چه کسی این لیست را فرستاده و چه کسی نفرستاده است؛ من در دو دوره ای که در دولت بودم چه در زمان دولت خاتمی، در هفته اول لیست را فرستادند و ما پر کردیم و بعد از اتمام مسوولیت نیز این لیست توسط ما تکمیل شد. در این مسوولیت (مسوولیت جاری) در هفته نخست آن لیست برای من ارسال شد و من آن را پرکرده و فرستادم.

وی افزود: اینکه چه کسی لیست را فرستاده و چه کسی نفرستاده است، باید مرکزی که در قوه قضاییه مسوول آن است اعلام کند چرا که موضوع زیرنظر قوه قضاییه است.

براساس اصل 142 قانون اساسی دارایی رهبر، رییس جمهوری، معاونان رییس جمهوری، وزیران و همسر و فرزندان آنان قبل و بعد از خدمت، توسط رییس قوه قضاییه رسیدگی می شود که بر خلاف حق، افزایش نیافته باشد.



*** تفاهم مشترک در ارتباط با کلیات لایحه بودجه

معاون پارلمانی رییس جمهوری در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با ارزیابی از روند بررسی لایحه بودجه 93 کل کشور در کمیسیون تلفیق، گفت: روز گذشته نخستین جلسه در ارتباط با کلیات لایحه بودجه برگزار شد که به دلیل همزمان بودن با جلسه دولت توفیق حضور در آن را نداشتند، اما آقای نوبخت که شرکت کرده بود ابراز رضایت کرد که تفاهم کلی و سهم مشترکی در ارتباط با کلیات بودجه وجود دارد.

وی افزود: فرصت خوبی که تقدیم به موقع لایحه بودجه برای مجلس به وجود آورده، موجب شده وزیران و مسوولین دولت بتوانند با وقت کافی و حوصله در تمامی کمیسیون های مجلس حضور یابند و در مورد لایحه تقدیمی توضیح دهند.

انصاری اضافه کرد: از این پس و در 15 روز وقت کمیسیون تلفیق تمامی دستگاه های زیربط حسب دعوتی که از آنها صورت می گیرد، حضور پیدا خواهند کرد؛ این فرصت و این فضای تعاملی و تفاهم و همکاری فرصت ارزشمندی برای دستیابی به بودجه ای جامع است.



*** استفاده از نظرات نمایندگان و کارشناسان برای تدوین لایحه هدفمندی

معاون پارلمانی رییس جمهوری در ارتباط با زمان تقدیم لایحه هدفمندی یارانه ها نیز گفت: زمان قطعی هنوز مشخص نیست اما دولت کارگروهی برای این امر تعیین کرده و به طور جدی این کارگروه مشغول کار است و مطمئنا برای رسیدن به نقطه نظر نهایی حتما نظر نمایندگان مجلس و دیگر صاحبنظران کسب خواهد شد.

انصاری تصریح کرد: دولت در این مساله مهم سعی خواهد کرد در تهیه لایحه پیشاپیش از نظرات نمایندگان و دیگر کارشناسان استفاده کند.

معاون پارلمانی رییس جمهوری اظهارامیدواری کرد این لایحه هر چه زودتر تقدیم مجلس شود.

سیام(3)**9189**9132**1535
کد N43464

وبگردی