آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

هانی‌زاده: تاریخ مصرف گروه‌های تروریستی سوریه و عراق برای آمریکا به پایان رسیده است

هانی‌زاده: تاریخ مصرف گروه‌های تروریستی سوریه و عراق برای آمریکا به پایان رسیده است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تاریخ مصرف گروه‌های تروریستی القاعده و داعش برای آمریکا به پایان رسیده است وآنها می‌خواهند بدون درگیری مستقیم، سوریه و عراق را تشویق به سرکوب این گروه‌های تروریستی بکنند.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به حملات تروریستی اخیر در سوریه و عراق، خاطرنشان کرد: حدود 32 گروه مستقل ترور‌یستی متشکل از 83 ملیت مختلف، در طول بحران 33 ماهه سوریه شکل گرفته‌اند که مهمترین آنها گروه‌های دولت اسلامی عراق و شام (داعش)،‌ جبهه النصرة، ارتش موسوم به اسلام و ارتش موسوم آزاد سوریه هستند.

وی افزود: این مجموعه‌های تروریستی از گروه‌های کوچکی تشکیل شده‌اند و در طول هفته‌های اخیر ارتش سوریه با ایجاد سازوکار جدید توانست بخش‌های زیادی از اراضی سوریه را از وجود این گروه‌های تروریستی پاکسازی کند و در این زمینه موفقیت‌هایی را به دست آورد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اقدامات اخیر گروه‌های تروریستی در لبنان و عراق گفت: سرکوب این گروه‌ها در مناطق حلب، درعا، حمص و حومه دمشق و بسیاری دیگر از مناطق سوریه باعث شد تا گروه‌های تروریستی به سمت عراق و لبنان رفته و در این مناطق دست به عملیات انتحاری در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت بزنند. همچنین اقدام به ترور حسان النقیس، انفجار اخیر در حومه بیروت و ترور محمد شطح وزیر اقتصاد سابق لبنان همگی مربوط به گروه القاعده داعش، جبهه النصرة و ارتش اسلام است که تلاش می‌کنند تا بحران سوریه را به لبنان و عراق هم منتقل کنند.

هانی‌زاده با اشاره به گسترش حملات تروریستی در عراق عنوان کرد: حملات تروریستی اخیرا در این کشور گسترش یافته است زیرا گروه‌های تروریستی از جمله داعش و القاعده به سمت استان الانبار فرار کرده و توانسته‌اند پایگاه‌های خود را در شهر فلوجه مستقر کنند تا از این طریق دست به عملیات تروریستی علیه مردم عراق بزنند.

وی گفت: پس از پایان ضرب‌الاجل نوری المالکی نخست‌وزیر عراق که برای این گروه‌ها تعیین کرده بود، ارتش عراق به سمت استان الانبار حرکت کرده و توانست بخش‌هایی از این استان را پاکسازی بکند ولی همچنان درگیری‌ها در شهر فلوجه به شدت ادامه داشته و در حال حاضر ارتش عراق این شهر را در محاصره داشته و به دلیل تلفات سنگین گروه‌های القاعده و داعش درخواست آتش‌بس داده‌اند ولی مالکی اعلام کرده است که هفته آینده در مساجد الانبار نماز خواهد خواند و این امر نشان می‌دهد که ارتش عراق همچنان به پاکسازی استان الانبار که از سال گذشته تا امروز به طور گسترده‌ای کانون گروه‌های تروریستی بوده است ادامه خواهد داد.

هانی زاده با اشاره به صحبت‌های مالکی در رابطه با به رسمیت شناخته شدن از گروه‌های جدایی طلب عراق توسط برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، خاطرنشان کرد: قرار بود گروه‌های تروریستی داعش و القاعده طی هفته‌های گذشته به طور رسمی دولت خود را در استان الانبار و بخش‌هایی از خاک سوریه اعلام کنند و دولتی خودمختار و نیمه مستقل را تشکیل بدهند ولی با توجه به اینکه مالکی پس از ضرب‌الاجل یک هفته‌ای اقدام به پاکسازی این مناطق کرد آنها موفق به اعلام خود مختاری نشدند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: عربستان سعودی و چند کشور عرب حوزه خلیج فارس هماهنگی‌های لازم را با گروه داعش و القاعده انجام داده بودند تا به محض اعلام تشکیل دولتی اسلامی آن را به رسمیت بشناسند و درواقع گروه داعش، جبهه النصرة، القاعده و ارتش اسلام از شخص بندر بن‌سلطان رئیس سازمان امنیت عربستان سعودی دستور می‌گیرند تا دولتی سلفی‌گرا و تروریستی را در منطقه غرب الانبار و سوریه ایجاد کنند.

هانی‌زاده در رابطه با نظر برخی از کارشناسان مبنی بر سیاسی بودن اقدامات اخیر مالکی در سرکوب گروه‌های تررویستی غرب عراق گفت: نوعی گمانه‌زنی در این رابطه وجود دارد که می‌گوید امکان دارد نوری المالکی با نیتی سیاسی اقدام به این پاکسازی ها کرده است ولی تحلیل واقع‌بینانه این است که آمریکا با استفاده از عربستان، گروه‌های تروریستی را وارد سوریه کرد تا ارتش این کشور را تضعیف کرده و زیربنای اقتصادی سوریه را نابود کنند ولی از آنجا که مأموریت این گروه‌ها تمام شده است به ارتش سوریه اجازه داده‌اند که این گروه‌های تروریستی را سرکوب کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه مدت‌ها است که ارتش عراق به دنبال سرکوب گروه‌های تروریستی غرب این کشوراست خاطرنشان کرد: از آنجا که امروز کار آمریکا با این گروه‌ها تمام شده و تاریخ مصرف آنها برای آمریکا به پایان رسیده است وقتی گروه‌های داعش و القاعده به سمت استان الانبار عراق فرار کردند آمریکا به نوری المالکی و ارتش عراق اجازه داد تا آنها را سرکوب کند.

انتهای پیام

کد N43441

وبگردی