آفتاب
یک جراح پلاستیک و ترمیمی تاکید کرد:

خداحافظی با بیهوشی عمومی در اعمال جراحی پلاستیک

خداحافظی با بیهوشی عمومی در اعمال جراحی پلاستیک

یک متخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی با بیان اینکه اعمال جراحی پلاستیک سینه، شکم، اندام‌ها، اعمال جراحی پلاستیک پلک‌ها، صورت، لیپوساکشن و لیزر لیپولیز همگی اعمالی هستند که به راحتی با بی‌حسی موضعی قابل انجام هستند، تاکید کرد: معتقدم باید بیهوشی عمومی در جراحی پلاستیک جز در موارد خاص به کلی کنار گذاشته شود.

دکتر افسانه ثنایی در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه در حال حاضر انجام جراحی‌های سرپایی کوچک نظیر اعمال جراحی دهان و دندان یا برداشتن خال و لیزر کردن با بی‌حسی موضعی امکان‌پذیر است، اظهار کرد: در واقع اینکه یک منطقه کوچک و محدود با ورود یک یا چند سوزن به داخل پوست بی‌حس و سپس جراحی روی منطقه انجام می‌شود،‌ موضوع عجیبی نبوده و متداول است.

وی افزود: این در حالی است که برای بی حس کردن مناطق وسیعی از بدن مشکلاتی وجود دارد. نخست اینکه وقتی ماده بی حسی (لیدوکائین)، زیادتر از حد استفاده شود، مسمومیت دارویی خطرناک و کشنده را به دنبال دارد. موضوع دیگر آنکه سوزن چگونه باید به مناطق عمیق و وسیع تزریق شده و بی‌حسی اتفاق بیفتد؟

این متخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی که موفق شده است تمام اعمال جراحی ترمیمی خود را از فرق سر تا نوک پا با "بی‌حسی موضعی" انجام ‌دهد، درباره چگونگی استفاده از این روش برای بیماران خود توضیح داد: ابتدا بیمار داروی خواب‌آور دریافت می‌کند ولی به ماشین بی‌هوشی وصل نیست و می‌تواند خودبخود نفس بکشد. گاهی لازم می‌شود که بیمار در حین عمل با ما همکاری کند و کاری که از او خواسته می‌شود را انجام دهد.

ثنایی افزود: البته داروهای خواب‌آور به گونه‌ای هستند که فرد بخش زیادی از اتفاقات حین عمل را متوجه نمی‌شود و به هیچ وجه مضطرب نیست.

این متخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی با اشاره به اینکه بعد از تزریق داروی خواب‌آور، تزریق داروی بی‌حسی شروع می‌شود، گفت: ماده بی‌حسی (لیدوکائین) به همراه "اپی‌نفرین" و "بی‌کربنات سدیم" در مقدار زیادی سرم نرمال "سالین" تزریقی ریخته شده و رقیق می‌شود به این محلول "تامی سنت" گفته می‌شود.

وی ادامه داد: این محلول با دوز و مقدار کاملاً حساب شده‌ای در موضع مورد نظر تزریق می‌شود. ماشین مخصوصی برای تزریق یکنواخت و عمیق وجود دارد که ما معمولاً از آن استفاده می‌کنیم.

ثنایی در ادامه به بیان نکاتی درخصوص استفاده از این روش پرداخت و گفت: برای آنکه بتوانیم این کار را در سطح وسیع و عمیق انجام دهیم و بیمار دچار مسمومیت دارویی و اختلال آب و الکترولیت نشود، رعایت نکاتی ضروری است. به عنوان مثال دوز محاسبه شده و غلظت محلول مورد نظر باید کاملاً حساب شده باشد.

این متخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی افزود: تزریق بی‌حسی در مناطق وسیع، طی چند مرحله انجام می‌شود. به این معنا که مثلاً بخشی از بدن بی‌حس شده و عمل انجام می‌شود وسپس منطقه بعدی بی حس و ادامه عمل انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دقت شود ماده بی حسی فقط در زیر جلد تزریق و به داخل عروق تزریق نشود، اظهار کرد: همان طور که به نظر می‌رسد به این ترتیب انجام عمل طولانی‌تر و وقت گیرتر از زمانی است که جراحی با بیهوشی عمومی انجام می‌شود، زیرا باید طی چند مرحله حجم زیادی محلول رقیق شده بی‌حسی تزریق کرد که وقت زیادی نسبت به بیهوشی عمومی از جراح و اتاق عمل می‌گیرد.

ثنایی افزود: با این حال بسیار به صلاح بیمار است که از بیهوشی عمومی اجتناب شود، زیرا در این صورت عوارض ریوی و آمبولی هم دیگر به وجود نمی‌آید. از طرفی با این روش مقدار خونریزی حین عمل بسیار بسیار کمتر از زمانی است که از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود.

این متخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی با بیان اینکه اعمال جراحی پلاستیک سینه، شکم، اندام‌ها و همچنین اعمال جراحی پلاستیک پلک‌ها، صورت، لیپوساکشن و لیزر لیپولیز همگی اعمالی هستند که به راحتی با بی‌حسی موضعی قابل انجام هستند، تاکید کرد: معتقدم باید بیهوشی عمومی در جراحی پلاستیک به کلی کنار گذاشته شود و جز در موارد بسیار خاص از آن استفاده نشود.

انتهای پیام

کد N43381

وبگردی