آفتاب

رای الیوم: مصر روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع می کند

رای الیوم: مصر روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع می کند

تهران - ایرنا - روزنامه اینترنتی ˈرای الیومˈ در گزارشی در باره سیاست های قطر در مورد مصر و حمایت این کشور خلیج فارس از ˈاخوان المسلمینˈ نوشت: قاهره و ریاض از این مساله بسیار خشمگین هستند و مصر ممکن است روابط دیپلماتیک خود را با قطر بطور کامل قطع کند .

رای الیوم افزود: روابط مصر و قطر در حال قطع شدن کامل قرار دارد و با دقت در سخنان ˈنبیل فهمیˈ وزیر خارجه مصر کمی پیش از سفر به الجزایر به این نتیجه می رسیم که زمان تصمیم گیری برای اخراج سفرای دو کشور بسیار نزدیک شده است .

وزیر خارجه مصر گفته بود: موضع گیری قطر در محکوم کردن سرکوب تظاهرات در مصر، به هیچ عنوان قابل قبول نیست ، وزارت خارجه هیچ کشوری حتی کشورهای عربی نمی توانند در امور داخلی کشور دیگری دخالت کند، این به هیچ عنوان قابل قبول نیست و نشان می دهد قصد و نیت های نادرستی در کار است و ما به عنوان یک کشور بزرگ در منطقه ، رفتارها و حرکت های حساب شده ای، داریم .

وخامت و بحرانی شدن روابط مصر و قطر ممکن است منجر به یک بحران خطرناکتر شود ، یعنی اینکه این ممکن است باعث ایجاد تنش و بحران میان قطر و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس شود، البته این کشورها از مقام های مصری خواسته اند با تامل با این مساله برخورد کنند و دست به هیچ اقدام شتابزده ای ماند قطع روابط با قطر نزنند .

نبیل فهمی وزیر خارجه مصر با اشاره به این موضوع در در فرودگاه قاهره گفته بود: برخی کشورهای عربی تمایل داشتند مسایل مربوط به روابط با قطر در میان کشورهای عربی حل و فصل شود، آنها تمایل داشتند با توجه تغییر امیر قطر ، به این کشور برای تغییر مسیرش فرصت داده شود و با اینکه ما هیچ نشانه و شاخصی در این مورد نمی دیدیم ، با آن موافقت کردیم ، اما چیزی که دو روز پیش از قطری ها مشاهده کردیم ، پاسخی منفی به این خواسته ها بود.

رهبران عربستان و امارات مقصود نبیل فهمی بودند که گفت: برخی ما را دعوت به شکیبایی کردند، زیرا مقام های اماراتی و عربستانی وعده هایی از ˈشیخ تمیم بن حمد آل ثانیˈ دریافت کردند که وی طی دیدارش از کشورهای عربی قول داده بود، موضع گیری کشورش در حمایت از اخوان المسلمین در مصر تغییر کند .

ˈعبدالله بن عبدالعزیزˈ شاه عربستان تهدید کرد که اگر قطر به خارج شدن از خط سیاسی و فکری کشورهای خلیج فارس ادامه دهد و همچنان میزبان و حامی اخوان المسلمین باشد و از آنها در مصر حمایت کند، عضویت قطر را در شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس به حالت تعلیق در می آورد و این باعث شد ˈصباح الاحمدˈ امیر کویت ، شیخ تمیم بن حمد امیر قطر را در سفر به ریاض پیش از برگزاری سران شورای همکاری همراهی کند تا باعث آشتی این دو شده و مانع خشم عربستان نسبت به قطر شود .

مقام های شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرده اند که دیدار سه گانه رهبران عربستان ، کویت و قطر بسیار طوفانی بوده و شاه عربستان حمله سختی به امیر قطر کرده و از کلمات تندی استفاده کرده است. وی وعده ای از امیر قطر و جنبش اخوان المسلمین طی شش ماه دریافت کرده و در این زمان شاه عربستان خواسته بود که این تعهدنامه مکتوب شود و امیر قطر آن را امضا کند و امیر کویت نیز ذیل آن را به عنوان شاهد امضا کند. شاه سعودی نسخه هایی از این تعهدنامه را برای همه رهبران کشورهای خلیج فارس فرستاده تا آنها اطلاع داشته باشند که وی به پایبندی قطر به این تعهدنامه شک دارد .

رای الیوم افزود: یک مقام آگاه در کشورهای خلیج فارس تاکید کرد که بیانیه وزارت خارجه قطر که در آن اظهار شده بود، قطر به شدت نگران افزایش شمار قربانیان سرکوب تظاهرات و کشته شدن شمار زیادی از مصری ها در نقاط مختلف این کشور ( 17 کشته ) است ، تایید کننده تردیدهای شاه عربستان در مورد پایبندی قطر به تعهدات خود در مورد توقف حمایت از اخوان المسلمین در مصر و دشمنی با نظام حاکم بر مصر در حال حاضر است .

وی افزود: این سخنان بیانگر دخالت مستقیم قطر در امور داخلی مصر است و بعید نیست که مقام های عربستانی طی روزهای آینده موضع گیری تند و قدرتمندی در قبال قطر اتخاذ کنند .

چیزی که باعث ناراحتی رهبران کشورهای خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات شده است ، اقدام قطر در برگزاری رزمایش هاس نظامی مشترک نزدیک میدان های گازی مشترک در خلیج فارس است. این کشورها همچنین از نزدیک شدن قطر به حزب الله لبنان ابراز نگرانی می کنند.

با این شرایط ، قطع روابط مصر و قطر اکنون حتمی شده است، مگر اینکه حکومت قطر از مصر عذرخواهی کند و دست به اقدام هایی عملی بزند و از رهگذر این اقدام ها ثابت کند که موضع گیری های خود را تغییر داده است . به عنوان مثال شبکه ˈالجزیرهˈ باید از تحریک کردن ضد حکومت کنونی مصر و تایید اخوان المسلمین و حمایت از آنان و تظاهراتشان دست بردارد، زیرا بنابر اظهار یک مقام مصری ، اینگونه فعالیت ها ثبات و امنیت مصر را تهدید می کند .

رای الیوم خاطر نشان کرد: بر اساس اطلاعات تایید شده از چندین پایتخت کشورهای عربی و همچنین از قاهره ، شیخ خلیفه بن حمد آل ثانی امیر سابق قطر نظارت بر شبکه الجزیره و موضع گیری های کنونی این شبکه در حمایت از اخوان المسلمین در مصر را بطور مستقیم انجام می داد ، به سخنگویان اخوان المسلمین و طرفداران آن، این فرصت را می داد که در شبکه الجزیره ظاهر شوند و با استفاده از این تریبون ، دیدگاه های خود را بیان کنند و به همین دلیل است که رهبران کنونی مصر از این شبکه خشمگین هستند و دفاتر آن را بسته و برخی خبرنگاران آن را بازداشت کرده اند .

رای الیوم نوشت: ائتلاف و همپیمانی مصر با کشورهای عرب خلیج فارس بسوی یک جنگ سیاسی و شاید امنیتی ضد حکومت قطر پیش می رود و ممکن است ما در هفته نخست سال جدید میلادی ، شاهد حوادث پیش بینی نشده و غافلگیر کننده ای در منطقه باشیم .

مترجمام **2041**1651
کد N43375

وبگردی