آفتاب
مجید انصاری در جمع خبرنگاران:

از این پس سوالات نمایندگان از وزرا ابتدا در جلسات غیر رسمی مطرح می‌شود

از این پس سوالات نمایندگان از وزرا ابتدا در جلسات غیر رسمی مطرح می‌شود

معاون پارلمانی رئیس جمهور با تاکید بر این‌که هیچ خدشه‌ای به تعامل سازنده دولت و مجلس وارد نیست، گفت: مقرر شده سوالات نمایندگان ابتدا در جلسات غیررسمی با مسوولان در میان گذاشته شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور در حاشیه برگزاری دومین همایش ملی نقش پژوهش در فرایند قانون‌گذاری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص انتقاد رئیس‌جمهور نسبت به سوال از وزرا خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور صحبت تفصیلی در ملاقاتی که با نمایندگان گیلان داشتند مطرح کردند که بیشتر تاکید بر جایگاه و نقش و حق نمایندگان بود. البته در ضمن آن تاکید کردند که با توجه به این که دولت در آغاز کارش است و حقیقتا کار هم سنگین است، اگر حجم سوالات کمتر باشد وزرا بیشتر می‌توانند به کارهایشان رسیدگی کنند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود:‌خوشبختانه آقای لاریجانی – رئیس مجلس – و هیات رئیسه تدبیر خوبی را اتخاذ کردند و بر همین اساس دکتر صادقی – از اعضای هیات رئیسه مجلس- مامور شد تا سوالاتی را که نمایندگان دارند در جلسات غیررسمی با مسوولین ذیربط در میان بگذارند و سوالاتی که مرتبط نیست و در چارچوب آیین‌نامه هم نمی‌باشد، خود هیات رئیسه آن‌ها را کنار بگذارد و البته سوالاتی که مرتبط است سعی شود با توضیحات اولیه قانع شوند که هم فرصت‌ نمایندگان و کمیسیون‌ها کمتر گرفته شود و هم فرصت دولتی‌ها.

انصاری با تاکید بر این که سوال حق نمایندگان است، گفت: البته سوالاتی که مطرح می‌شود وزرا حضور پیدا کرده و پاسخ می‌دهند، اما تنها مشکل کثرت سوالات و کمبود وقت است.

وی تصریح کرد:‌روز گذشته نیز با برخی از وزرا مثل ربیعی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی – رحمانی فضلی – وزیر کشور – و نعمت زاده – وزیر صنعت- صحبت‌هایی داشتم که آن‌ها نیز معتقد بودند تعداد سوالات به قدری است که در هفته دو روز و در هر نوبت چهار ساعت و یا کمتر یا بیشتر برای پاسخ به سوالات در مجلس حضور دارند و با توجه به این که برخی از وزارتخانه‌ها حجم کارشان سنگین است این مساله وقت زیادی از وزرا می‌گیرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: دنبال راهکاری هستیم که هم با نمایندگان مجلس و فراکسیون‌ها و هم هیات رئیسه مجلس تدبیری اتخاذ شود تا ضمن این که سوالات نمایندگان مطرح می‌شوند و آن‌ها نیز پاسخ می‌گیرند سوالات کاهش پیدا کند. به گونه‌ای که وزرا نیز به کارهایشان برسند.

وی افزود: بنابراین اگر بتوانیم جدولی تنظیم کنیم که به لحاظ زمان بندی مثلا وزیری در ماه یک روز بتواند به سوالات پاسخ دهد هم برای وزارتخانه مناسب است هم برای مجلس، بنابراین هیچ خدشه‌ای به تعامل سازنده دولت و مجلس وارد نیست.

انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر تذکر نمایندگان در خصوص ارائه لیست دارایی‌ها و اموال مسوولان دولتی نیز گفت: بنده در جریان تذکر نیستم، اما مرکزی در قوه قضائیه وجود دارد و مسوولینی که مشمول اصل 142 هستند لیست را می‌فرستند، اما این که چه کسی فرستاده باید بگویم که چون این مرکز در قوه قضائیه است که باید لیست را بفرستند، مطلع است که چه کسی فرستاده و چه کسی نفرستاده است.

وی افزود: بنده در زمانی که در دولت خاتمی هم بودم همان هفته اول وقتی لیست را فرستادند، تکمیل کرده و ارسال کردم. پس از اتمام مسوولیت هم مجددا فرستادند. در این دوره هم فکر می‌کنم که هفته اول و دوم بود که دفترچه مربوطه را فرستادم. اما این که چه کسانی فرستاده‌اند یا خیر باید آن دفتری که زیر نظر قوه قضائیه است، همان اعلام کند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور همچنین در ارزیابی خود از برگزاری جلسه کمیسیون تلفیق بودجه 93 و نحوه بررسی بودجه در مجلس گفت: روز گذشته آقای نوبخت معاونت وزارت راهبردی رئیس‌جمهور در جلسه تلفیق حضور داشت و بسیار ابراز رضایت می‌کردند.

انصاری تصریح کرد: بنابراین تفاهم کلی و فهم مشترک راجع به کلیات بودجه بین کمیسیون‌های مختلف مجلس از جمله کمیسیون تلفیق و کمیسیون برنامه‌ و بودجه وجود دارد و فکر می‌کنم فرصت خوبی که تقویم به موقع لایحه بودجه به مجلس و نمایندگان به وجود آورد موجب شده که هم وزرا و هم مسوولین دولت به خصوص معاونت راهبردی رئیس جمهور بتوانند با وقت کافی در تمام کمیسیون‌های تخصصی مجلس حضور پیدا کرده و نظرات خود را ارائه کنند.

وی افزود: طی 15 روزی که کمیسیون تلفیق وقت دارد تا بودجه را به مجلس ارائه کند، تمام دستگاه‌های مربوطه نیز در صورت دعوت شدن در مجلس حضور می‌یابند و این فرصت و فضای تفاهم و همکاری دولت و مجلس فرصت ارزشمند و مناسبی است که لایحه بودجه جامع و خوبی را به تصویب برسانیم.

وی همچنین درخصوص ارائه لایحه دولت در مورد هدفمندی یارانه‌هانیز تصریح کرد: زمان قطعی مشخص نیست، اما دولت کارگروهی را تعیین کرده که به طور جدی در این زمینه مشغول به کار هستند.

وی با تاکید بر این که مطمئنا برای رسیدن به نقطه نظر نهایی در این موضوع از نظرات نمایندگان و دیگر صاحب نظران نیز استفاده خواهیم کرد، گفت: دولت در این مساله مهم سعی می‌کند در تهیه لایحه پیشاپیش از نظرات دیگر کارشناسان و مسوولین هم استفاده کند که امیدواریم این لایحه هر چه زودتر آماده شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور به سوالی مبنی بر این که اصلاح‌طلبان درباره صحبت‌های رئیس‌جمهور در 9 دی اظهاراتی داشته‌اند، پاسخی نداد.

وی همچنین درباره نشست دولت و مجلس نیز این گونه پاسخ داد که امیدواریم قبل از پایان سال این نشست برگزار شود، اما زمان دقیق آن مشخص نیست که باید با توافق مجلس و دولت برگزار شود که میزبان نیز مجلس است.

انتهای پیام

کد N43355

وبگردی