آفتاب

وزیر خارجه آرژانتین: ترسی از انگلیس نداریم

وزیر خارجه آرژانتین: ترسی از انگلیس نداریم

وزیر امور خارجه آرژانتین آنچه را که تجاوزگری انگلیس به جزایر فالکلند خواهند به تمسخر گرفت و گفت که آرژانتین در تلاش‌های خود برای ادعای این جزایر از حمایت جهانی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف ، وزیر امور خارجه آرژانتین انگلیس را به عنوان یک متجاوز و استعمارگر ناتوان که در مناقشه بر سر جزایر فالکلند در سمت غلط تاریخ قرار داشته به تمسخر گرفت و گفت که کشور وی از تهدیدهای نظامی و کلامی انگلیس مرعوب نشده و در این جریان انگلیس همچون یک شیر بی یال و کوپال می‌غرد.

هکتور تیمرمان، وزیر امور خارجه آرژانتین در یک مطلب انتقادآمیز از انگلیس که روزنامه‌های این کشور منتشر کردند کشور خود را در مناقشه با انگلیس طرفی ضعیف اما جسور دانست که با یک قدرت استعماری ناخوش اما مغرور جنگی همچون جنگ داوود و جالوت دارد و در این جنگ جهان از آن حمایت می‌کند.

وی انگلیس را در تلاش‌هایش برای حفظ حاکمیت بر جزایر فالکلند متهم به پرخاشگری نابجا کرد و چنین رفتاری را به سبب تلاش شکست خورده انگلیس برای سردرگم کردن جهان در خصوص اشغال نظامی و استعماری خاک آرژانتین دانست.

اشاره وی به همه‌پرسی سال 2013 در جزایر فالکلند از سوی انگلیس است.

وزیر امور خارجه آرژانتین تاکید کرد کشور وی با مبارزه صلح‌آمیز توانسته حمایتی قدرتمند و احیا شده از سوی جهان از جمله در خود انگلیس برای ادعایش به دست آورد و انگلیس به چپاول منابع طبیعی جزایر فالکلند و افزایش حضور نظامی در اقیانوس اطلس جنوبی پرداخته و این اقدامات محکومیت هر کشوری در جهان را در پی داشته است.

وی گفت آنچه که همه‌پرسی در جزایر فالکلند نامیده شد یک نامگذاری غلط بود و همچنین نقض قطعنامه‌های سازمان ملل بود. به گونه‌ای که برای ساکنان جزایر فالکلند حق تعیین سرنوشت در نظر نگرفته بود.

تیمرمان در ادامه مطلب خود نوشت: فقدان استدلال و حمایت گسترده از حق آرژانتین برای تمامیت ارضی، انگلیس را واداشته تا حرف خود را به شیوه‌ای پرخاشگرانه و نامناسب برای برای یک عضو دائم شورای امنیت بیان کند. چنین رفتاری تلاش‌های جامعه بین‌المللی را برای آنکه همه کشورها تصمیم‌های سازمان ملل را به منظور دستیابی به راه حل صلح‌آمیز درگیری‌ها بپذیرند تضعیف می‌کند.

وی تاکید کرد: انگلیس در خصوص پایان دادن به استعمارگری هیچ قدرت اخلاقی ندارد و کشوری است که بیشترین احکام سازمان ملل را نادیده گرفته است. انگلیس دست به تشدید حملات لفظی به آرژانتین طی یک سال گذشته و همچنین تهدید کردن چندین کشور مستقل جهان به ویژه سوریه زده است اما آرژانتین از این بابت مرعوب نخواهد شد. تهدیدهای نظامی و لفظی این قدرت استعماری با تقاضای آرژانتین برای احترام به قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل روبرو خواهد شد. به عبارت دیگر خودداری انگلیس از نشستن پای میز مذاکره یک مدرک بارز است در خصوص اینکه در مناقشه جزایر مالویناس انگلیس همچون یک شیر بی یال و کوپال می‌غرد.

انتهای پیام

کد N43304

وبگردی