آفتاب

حمایت نویسنده مطرح اوکراینی از اعتراضات ضددولتی

حمایت نویسنده مطرح اوکراینی از اعتراضات ضددولتی

یکی از نویسندگان مشهور اوکراین گفت، اعتراضات طولانی مدت مخالفان در میدان مرکزی کی‌یف همزمان با از دست رفتن ارتباط رهبران کشور با جامعه در حال تبدیل شدن به "مدرسه‌ای برای انقلاب" است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، آندری کورکف 52 ساله، نام‌آورترین نویسنده اوکراین پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است و رمان‌های به زبان روسی‌اش به خصوص رمان "مرگ و پنگوئن" به چندین زبان دنیا ترجمه شده است.

وی گفت، مرتبا به میدان استقلال کی‌یف می‌رود و با معترضان دیدار می‌کند. معترضان اوکراینی از نوامبر سال گذشته میلادی که ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین تحت فشار روسیه از امضای توافقنامه تاریخی تجارت آزاد با اتحادیه اروپا امتناع کرد، این میدان را اشغال کرده‌اند.

آندری کورکف افزود: میدان استقلال مدرسه‌ای است برای انقلاب. اگر چه افراد دیوانه با شخصیت‌های مختلفی در این مکان حضور دارند اما اکثر آن‌ها در اقدام انقلابی خود راسخ و پا بر جا هستند.

کورکف همچنین یکی از حامیان سرسخت انقلاب نارنجی سال 2004 میلادی است که در همین میدان استقلال رخ داد. حضور این نویسنده در انقلاب نارنجی باعث کاهش چشمگیر انتشار کتاب‌هایش در روسیه شد. وی به دلیل سبک کمدی تلخش شهرت بسیاری دارد.

کورکف افزود: اعتراضات به سبک اعتراضات میدان استقلال در حال حاضر در شعور مردم ریشه کرده است.

صدها هزار تن از مردم اوکراین در این اعتراضات به‌ویژه پس از اقدامات خشونت‌آمیز پلیس ضدشورش به خیابان‌ها آمده‌اند؛ اقدامی که کورکف آن را یک "انفجار اجتماعی" می‌داند.

وی گفت: معترضان نشان داده‌اند که نیمی از کشور هرگز موافق زندگی طبق قوانین مقامات کشور نیستند. من به شدت منتقد رهبری اوکراین هستم. ویکتور یانوکوویچ تنفر بسیار زیادی در داخل و احترام بسیار کمی در خارج به دست آورده است. برای یانوکوویچ دریافت یک وام 15 میلیارد دلاری از سوی روسیه به عنوان جایزه عدم امضای توافقنامه با اتحادیه اروپا یک شکست روانی جدی است. از حالا به بعد یانوکوویچ به روسیه وابسته است.

انتهای پیام

کد N43164

وبگردی