آفتاب

آمریکا از پیش شرط خود برای حضور ایران در ژنو2 عقب‎نشینی کرد

آمریکا از پیش شرط خود برای حضور ایران در ژنو2 عقب‎نشینی کرد

مقامات ارشد آمریکایی اعتقاد دارند، این اولین بار بود که کری علناً در زمینه احتمال نقش‎آفرینی ایران در مذاکرات صلح سوریه، بدون پذیرش اصول ژنو1، به اظهارنظر پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، به دنبال صحبت‎های روز گذشته جان کری وزیر خارجه آمریکا درباره نقش آفرینی ایران در کنفرانس صلح ژنو، سایت euroasiareview در تحلیلی به بررسی آن پرداخت.

خبرگزاری رویترز روز گذشته صحبت‎های وی را "اولین مرتبه‎ای که آمریکا درباره احتمال حضور ایران در حاشیه کنفرانس ژنو2 -در صورت عدم دعوت تهران- سخن می‎گوید" دانست.

پیش از این واشنگتن و گروه‎های معارض و تروریستی سوری با حضور جمهوری اسلامی مخالفت کرده بودند و برای آن شروطی قائل شده بودند که تهران آنها را رد کرده بود. 

در نشست مطبوعتی در بیت‎المقدس، کری مجددا بر مخالفت آمریکا با حضور رسمی ایران در ژنو2 که قرار است 22 ژانویه (2 بهمن) برگزار شود، تاکید کرد و آن را به دلیل عدم پذیرش موافقت کنفرانس ژنو1 دانست.

بر اساس این توافق که سال 2012 به امضا رسیده بود، دولت سوریه و مخالفان اقدام به تشکیل دولت انتقالی بر اساس "رضایت طرفین" می‎کنند. آمریکا اعتقاد دارد معنای این عبارت، کنار گذاشته شدنِ کامل بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است. اما روسیه با این نظر مخالف است.

سایت euroasiareview، صحبت‎های کری درباره امکان نقش‎آفرینی سازنده ایران را حتی با وجود عدم پذیرش توافق 2012، "تغییر لحن" دانست.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: "آیا آنها می‏‎توانند در حاشیه [کنفرانس] مشارکت داشته باشند؟ آیا راه‎هایی وجود دارد که موثر باشند؟ آیا نمایندگی آنها در ژنو ... می‎تواند حضور یابد تا به فرآیند کمک کنند؟ شاید راه‎هایی برای تحقق آن وجود داشته باشد."

وی همچنین به خبرنگاران گفت در این زمینه دبیرکل (سازمان ملل) و خود ایران باید تصمیم بگیرند.

مقامات ارشد آمریکایی اعتقاد دارند، این اولین بار بود که کری علناً در زمینه احتمال نقش‎آفرینی ایران در مذاکرات صلح سوریه، بدون پذیرش اصول ژنو1 به اظهارنظر پرداخت.

این سایت در تحلیل خود، از تاثیر توافق هسته‎ای ایران و گروه 5+1 در اتخاذ این رویکرد سخن گفت.

کد N43074

وبگردی